Bukefalos 28 år!

"caslickoperation

Sv: "caslickoperation

Hästar är inte byggda för att ridas och ansträngas på det sättet som vi gör med dem som ridhästar.
I så fall är ju hovarna också "felkonstruerade" eftersom de flesta ridhästar behöver skor....

Allt som kräver lite mer ansträning. Jag har ridit ston som haft problem även vid "vanlig" ridning. fast lite med ansträngande än promenadridning förstås.
I alla fall kan det nog hämma tex ft-hästar och hopphästar.
 
Sv: "caslickoperation

Tycker ändå att det är konstigt att man inte hört om sådana problem. Men jaja. Hur upptäcker man att hästen har problem med detta? Kan man se det på nåt sätt på hästen?
 
Sv: "caslickoperation

jag tror faktiskt att det hörs när luft sugs in.... vill minnas att någon har sagt det till mig iaf :D

om inte annat så får ju hästen ont, kanske piskar med svansen eller sparkar mot magen?
 
Sv: "caslickoperation

Jag tror faktiskt att även "skogshästar" kan lida av detta men där kanske man inte associerar pissemärrigheten med windsucking utan man börjar leta andra fel istället.
 
Sv: "caslickoperation

Ja att hästen är "märrig", irriterad, piskar med svansen, osv. Den har ju ont i magen. Inte så få ston visar ovilja mot skänkeln tex.
Det behöver inte höras alls.
 
Sv: "caslickoperation

Jag har själv haft en märr som varit opererad. Hon opererades eftersom hon sög in träck, dvs coli bakterier. :eek:
Före operationen hade hon fula flytningar, urinvägsinfektioner och behandlades mot begynnande livmoderinflammation.
Man får väl väga eventuella fördelar mot nackdelar. Mitt sto hade bara fördelar. Hon kunde tävla vidare, fick ett par riktigt skapliga föl ( hon sprack inte särskilt mkt och vi behövde aldrig sy igen henne utan det läkte fint av sig själv ) och pensionerades hos en kompis som skogsmulle.:bump: Utan operation kan ni ju själva tänka er att det tagit slut bra mkt tidigare.:cry:
:rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp