Bukefalos 28 år!

Cesar Millan

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ace

Trådstartare
Först och främst, jag vet att detta ämne är snarast aggressivt påhoppat av alla besserwissers som finns där ute och jag har tvivlat på att ta upp det men jag vill så gärna diskutera det ändå.

Jag kan inte låta bli att svälja Cesars idéer med hull och hår. Jag tycker att det är något magiskt med honom.

Jag är dock mycket medveten om den gigantiska motvilja som verkar finnas mot honom, det jag vill veta är vad det är som föder denna motvilja? Vad är det som ni hatar så mycket? Och har ni dömt honom efter hans tv show eller forskat mer om vad han faktiskt menar?
Dessa frågor vill jag ha svar på men jag är jätterädd för en äcklig dålig-stämning-klanka-ner-på-varandra-tråd. Därför ber jag er alla att försöka var trevliga. När jag har fått ett svar så räcker det, jag vill inte bli övertygad, jag vill bara veta.

Jag vill också diskutera Cesar med någon som inte hatar allt och alla som har något att göra med honom. Någon som delar min tro i honom.

Nu kommer jag att posta detta och hoppas på en trevlig och lärorik tråd.

Ha detta i åtanke: Två huntränare som diskuterar kan aldrig komma överens om något överhuvud taget förutom att en tredje, icke närvarande gör allting fel.

Med det menar jag, försök vara öppna :D
 
Sv: Cesar Millan

Jag törs ju knappt erkänna det men jag gillar också Cesar. Ibland får jag känslan av att han totalt döms ut pga enstaka händelser och detaljer som går emot svenska hundträningsrutiner (och ibland lagstiftning) utan en tanke på att det inte är svenskt hundträningsklimat han varken är upplärd, anpassad till eller verkar i.

För mig spelar det ingen roll VEM det är, jag tror att alla instruktörer har något att bidra med. Sen får man själv sålla vad man vill tro på men att totaldöma ut en hel människa som om han vore ondskan själv förstår jag faktiskt inte...? Det görs ibland på buke.
 
Sv: Cesar Millan

Å vad skönt med någon som känner samma sak :)
Jag tror också att det är vissa händelser som visas i programmet som får folk att hata honom, har nyligen läst två av hans böcker och då blev allt så mycket djupare och mer förståeligt.
Det ska bli spännande att se vad för svar vi får :)
 
Sv: Cesar Millan

Jag törs ju knappt erkänna det men jag gillar också Cesar. Ibland får jag känslan av att han totalt döms ut pga enstaka händelser och detaljer som går emot svenska hundträningsrutiner (och ibland lagstiftning) utan en tanke på att det inte är svenskt hundträningsklimat han varken är upplärd, anpassad till eller verkar i.

Håller helt med om det!

*KL*

Jag gillar honom också. Tycker att han verkar ha en sund syn på hundar, i det stora hela. Jag är övertygad att han har gjort misstag, men det är omöjligt att hitta en tränare som är 100 % perfekt!

Däremot blir jag ibland lite skeptisk mot amerikanska hundägare, det verkar som om ingen promenerar sin hund! :eek:

Hur som helst så sitter jag klistrad framför rutan och suger in så mycket kunskap som möjligt. Jag är inte ens hälften så kompetent som han och dyker det upp något jag själv inte tror på så måste jag faktiskt inte använda det på min egen hund! :)
 
Sv: Cesar Millan

Jag tycker det, man vet ju inte hur mycket tv faktiskt berättar men jag tycker att de erkänner när det inte löser sig för någon, det var någon greyhoundmix som slutade som omplacering.
Det fungerar såå bra på min vovve när jag verkligen anstränger mig för att försöka förstå honom och inte alltid ge efter för exakt vad jag känner för att göra (Oftast pussa och krama honom till döds)

Lillagoajag: Precis, något som jag försöker tänka är dock att han inte är en tränare utan en hundpsykolog, jag tror inte att man kan lära en hund trick genom att säga "tssh"
 
Sv: Cesar Millan

*kl*
Jag tycker att det är lite läskigt att så många kan tycka att 'ändamålet helgar medlen' och att saker och ting ska vara okej bara för att de syns fungera. Att sparka på hundarna, rycka i strypsnaror, bruka el, stackel och utdaterade alfametoder är tillräckligt för att jag ska dra öronen åt mig oavsett vad karln sedan skriver i sina böcker.... och när det Dessutom visar sig att hans förklaringar till största delen är påhitt som går stick i stäv med modern forskning? Nå, då har han själv sått sin sista rova hos mig.

Att använda ursäkter som att träningsklimatet är annorlunda i USA fungerar bara en bit på vägen.
För det första finns det etologer och moderna hundtränare även där som kritiserar honom (att man bor i amerika innebär med andra ord inte att man inte kan arbeta sunt med hundar).
För det andra går den här mannen ut i Internationell TV med sina teorier, och då får man väl räkna med att bli bemött utifrån respektive lands hundhållning.
Någonting gör man fel när hela serien blir bannlyst i vissa länder... även i sverige 'filtreras' den för att vi ska slippa se på sådant som är olagligt inom vår hundhållning idag. Puh!

Jag tänker inte lyncha någon, men jag vet inte.... även om jag tycker det är trevligt att han bidrar till välgörenhet tycker jag inte att det väger upp den skada han gör; framför allt mot individer men också genom att pressa hundhanteringen till vardags flera år tillbaka.
Nej, Cesar borde bli lite ödmjuk och sätta sig i skolbänken ett tag. Karln står personligen för att han inte har någon utbildning, och inte heller tänker skaffa sig någon.
 
Senast ändrad:
Sv: Cesar Millan

Jag tänker inte lyncha någon, men jag vet inte.... även om jag tycker det är trevligt att han bidrar till välgörenhet tycker jag inte att det väger upp den skada han gör; framför allt mot individer men också genom att pressa hundhanteringen till vardags flera år tillbaka.

Tycker du verkligen att det ser ut som att han tar hundhanteringen bakåt i de fall han har....?
(Ja jämfört med hur långt vi har kommit här så förstår jag vad du menar. )

Håller med om att han skulle få mera tyngd om han ville skaffa sig mer teoretiskt hundkunskap.
 
Sv: Cesar Millan

*kl*
att saker och ting ska vara okej bara för att de syns fungera. Att sparka på hundarna, rycka i strypsnaror, bruka el, stackel och utdaterade alfametoder är tillräckligt för att jag ska dra öronen åt mig oavsett vad karln sedan skriver i sina böcker.... och när det Dessutom visar sig att hans förklaringar till största delen är påhitt som går stick i stäv med modern forskning? Nå, då har han själv sått sin sista rova hos mig.

När jag själv använder mig av Cesars metoder är det främst energisnacket jag älskar, jag är, både inom hundar och hästar, emot användandet av massor av verktyg för att tämja dem och med hjälp av en lugn och säker energi slipper man det. Om du själv testar ska du få se att rycket i strypsnaran snarare är en liten skruv på fingret, som en förhållning på en känslig häst, att sparken är en nudd och ja, det där med alfametoderna är jag inte mycket inläst på men jag har fått för mig att många som har den inställningen till Cesar har ett helt självklart ledarskap över sina hundar men vägrar kalla det för det på grund av den beska smaken.

Cesar säger dessutom att han inte använder till exempel stackel själv men föredrar att jobba med det som hundens ägare gillar.
Angående fakta så källhänvisar han mycket energiskt i böckerna.

En tänkvärd tanke är att våra hundar förmodligen inte är på samma hemska nivå av stress som de som han tar hand om, därav behöver vi inte använda oss av lika hög nivå av vad det nu är vi väljer att göra för att lösa problem - detta kan leda till att vi tycker att han verkar dominant eller vad det nu är.
 
Sv: Cesar Millan

*kl*
Jag tycker att det är lite läskigt att så många kan tycka att 'ändamålet helgar medlen' och att saker och ting ska vara okej bara för att de syns fungera. Att sparka på hundarna, rycka i strypsnaror, bruka el, stackel och utdaterade alfametoder är tillräckligt för att jag ska dra öronen åt mig oavsett vad karln sedan skriver i sina böcker....

Är inte det där en smula överdrift? Jag har aldrig sett honom sparka en hund. Ja, peta till dom med foten ja, men det är ju precis som hundar gör i en flock.

Halvt KL
Tycker det är väldigt ofta både häst och hundfolk har en förmåga att tycka att man knappt får röra djuret. Man får knappast röra ett djur utan att vara djurplågare (men det är helt ok att skrika på det stackars djuret). Ännu mer dubbelmoral blir det när samma människa säger: "det är ingen fara, det är naturligt" när två hundar leker lite hårdhänt. Jag skulle tro att smärtan är densamma. Med detta menar jag inte att vi ska börja bita våra hundar hårt ;) men att röra vid ett djur, peta till den ex. när den gör ngt förbjudet är inte konstigt för hunden. Snarare tvärt om, det är dennes språk.

Tillbaka till knappen
Det med att han använder el är det vissa som påstår, vissa säger att han inte gör det. Jag har inte sett något sådant så jag lämnar det öppet. Gör han det är det självklart inte bra och inget jag tänker ta med mig i min hundträning men det hindrar mig inte från att ta till mig de knep som fungerar.
 
Sv: Cesar Millan

Bra skivet, jo han använder el, har gjort det bla för att avskräcka en flock hundar från skallerormar, avleda en hunds maniska jakt på husets katt och lägga en elmatta vid ett staket som en hund hoppade över. Jag tycker egentligen inte att el måste vara värre än något annat verktyg, det är personen bakom förskäraren som sticker den i magen på offret, kniven gör det inte av sig själv.
 
Sv: Cesar Millan

Ja min grundfilosofi gillar "calm and assertive". Man måste som sagt inte ta ett helt koncept rakt av. Och vara fysisk är inte samma sak som att spöa skiten ur djuret.

"Så lite våld som möjligt".
 
Sv: Cesar Millan

När jag själv använder mig av Cesars metoder är det främst energisnacket jag älskar, jag är, både inom hundar och hästar, emot användandet av massor av verktyg för att tämja dem och med hjälp av en lugn och säker energi slipper man det. Om du själv testar ska du få se att rycket i strypsnaran snarare är en liten skruv på fingret, som en förhållning på en känslig häst, att sparken är en nudd och ja, det där med alfametoderna är jag inte mycket inläst på men jag har fått för mig att många som har den inställningen till Cesar har ett helt självklart ledarskap över sina hundar men vägrar kalla det för det på grund av den beska smaken.

Cesar säger dessutom att han inte använder till exempel stackel själv men föredrar att jobba med det som hundens ägare gillar.
Angående fakta så källhänvisar han mycket energiskt i böckerna.

En tänkvärd tanke är att våra hundar förmodligen inte är på samma hemska nivå av stress som de som han tar hand om, därav behöver vi inte använda oss av lika hög nivå av vad det nu är vi väljer att göra för att lösa problem - detta kan leda till att vi tycker att han verkar dominant eller vad det nu är.

Jag har en känsla av att den här diskussionen kommer att pågå i en evighet, som alltid. Hur som helst kommer jag att stå för att de ryck i kopplet som visas i hans videos är bra mycket mer än en 'knyck med fingret' i vissa fall hänger han till och med upp hundarna i en strypsnara som placerats strategiskt just bakom öronen - och Varför sparka på hunden från början? O_O

Om han tog en av sina 'red zone' hundar som har problem med hundmöten och började bearbeta dem Innan de gått upp i stress skulle den där lilla kicken förmodligen inte behövas - men istället väljer karln att Gång på Gång medvetet provocera fram aggressionen för att Sedan korrigera, istället för att arbeta från grunden.
Jag begriper det inte.
Och naturligtvis finns det många här i sverige som hanterar rädda/osäkra och ibland helt enkelt hundar med hög integritet utan att behöva brotta ned dem i backen. Finns också många som arbetar med problemhundar utan att bli bitna var och varannan dag.
Energin är ju mest ett flumsnack - jag skulle hellre se att han talade konkret om kroppspråk.
För övrigt handlar åtminstone inte Mitt hundägande om ledarskap, utan om en relation. *ler* Jag vill att mina hundar ska vara nyfikna, utforskande och livliga; ta egna initiativ och gärna hitta på lite elände med jämna mellanrum.

Att man sedan kan plocka ventuella godbitar ur filosofin tycker inte jag hör hit - var bok/dvd/biljett man köper bidrar till att den här karln som sysslar med (vad jag tycker är) direkt förkastliga metoder får mer pengar i fickan.
 
Sv: Cesar Millan


Jag tycker inte att det ser ut som om han sparkar till dem, det är förstås svårt att se på film sådär men jag tycker inte att det ser våldsamt ut. Jag tror inte att kraften bakom den foten är mer än bakom en hand som flyttar en hund från soffan etc.

OBS. Jag hävdar inte att Cesars metoder är ofarligare, som jag skrev tidigare är det mördaren som gör mordvapnet. Andvänds dessa metoder okunnigt och fel kan de definitivt skada. Detta betyder dock inte att Cesar är en djurplågare.
 
Sv: Cesar Millan

Energin är ju mest ett flumsnack - jag skulle hellre se att han talade konkret om kroppspråk.

Jag tycker att han säger en hel del om själva kroppspråket men att känslan inuti betyder mycket också, och där är faktiskt något som är vetenskapligt bevisat, att hundar förstår när vi är tex. rädda genom lukter osv.

Och ja, disskussionen kommer att pågå en evighet, kolla ordspråket i startinlägget :D

Min hund är också nyfiken, livlig och hittar på elände men jag vill att han ska vara lugn när han gör det och Cesars ideologi fungerar alldeles toppen för att bryta psykiska problem såsom fixeringar eller stress.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 836
Senast: Mirre
·
Relationer Rubriken känns så fel, men samtidigt oerhört rätt.. Det här är ingen "buhu det är så synd om mig"-tråd, utan mer en chans för mig att få...
Svar
9
· Visningar
3 430
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag la in en kommentar på hästhanteringsforumet på tråden om TAP. Jag skrev; Några svarade då att det inte går att jämföra...
Svar
17
· Visningar
1 443
Senast: Raven_
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 738
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp