Bukefalos 28 år!

Cesar Millan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan

Plankar lite så slipper jag skriva själv:

Mayas matte skrev:
Exet skrev:
Så här säger CM i sin bl.a handbok, kanske är inte svenskarna så högbrynta som du tror Vanja, det kanske är så att vi ligger rätt långt fram i kunskaper inom hundträning och därför inte går på hans syn på hundar, det kanske är därför att CM inte lyckas "frälsa svenskarna" tur och trösterik tycker jag, personligen skulle jag aldrig lyssna på en man som har dom här åsikterna om hundhavande:

1) I sin bok skriver han att man inte bör klappa eller gosa eller mysa med sin hemkomna hundvalp på minst två veckor - så att valpen redan i det stadiet lär sig vem det är som är dominant och ledare. Det låter väl klokt?

2 Kör med quick-fix-metoder, allt för bra TV, och pratar löst om energier och ledarskap för att försvara sättet han gör.
Det passar bra för dramturgin i TV,men sämre för hundträning.

3 I ett avsnitt med en vaktande cattledog som skällde på sällskap fyllde han en petflaska med grus och gick och kastade efter hunden (jag minns inte ens anledningen, jag tror det var för att avleda hunden från att hoppa på CM). När inte det fungerade gav han ägarna ett tennisracket och sade åt dem att -skrämma- hunden med det, mota hunden tillbaka in i hundkojan där den, livrädd och trängd, började hugga mot tennisracket. Detta förklarade han som att hunden var aggressiv och behövde bli calm and submessive. De ansåg problemet vara löst eftersom efter denna behandling av både CM och hans ägare, blev det att hunden -flydde- när de fick besök. Programmet avslutades med att ägarna satt och såg så glada ut och var så tacksamma över att CM löst problemet åt dem. Jomenhejsanhoppsan, vilken lycklig och glad hund de fick utav det.

4 Kör med metoder som i Sverige är (och som i USA borde vara) illegala. Stackel och el. Hårdhänta tillvägagångssätt som han helt saknar grund för. Slänga hunden i backen eller stänga in en hund i den där husvagnen med massa fyrverkerier och oljud för att medelst tvinga hunden bli apatisk få den att därigenom sluta reagera på det som den tidigare varit livrädd för. Djurplågeri kallar jag det för.

Dom bra saker han säger kan vilken instruktör som helst levererar, jag har svårt att förstå vad som imponerar.
Nu skriver jag inte mer om det här, jag har lärt mig att diskutera med CM anhängare brukar vara som att diksutera med sekmedlemmar eller dom som säger att dom tror på UFO [smiley2.gif]
Men jag tycker att det var lite magstarkt att tro att det är "högbrynthet" att man har en kritiskt tänkande och tror mer på systematiserad och verifierad kunskap (vetenskap) än en person som har en TV-show med enkla trix.


[smiley20.gif] [smiley20.gif] [smiley20.gif] :blommor:

Jag har en kompis som har CM och B Börjesson som sina "gurus". Hennes hundar är mycket lugnare än mina, de är oftast lydiga. Och de är RÄDDA när man t ex höjer handen mot dem. Vilket jag inte längre imponeras av. Ska erkänna att jag till viss del bytt sida, trodde inte man kunde komma så långt som man kan utan tjuvnyp och kastade föremål etc. Det är INTE bara upp till ägaren att välja vilken metod som passar, det ska även passa hunden. Bara för att man råkar föredra koppelryck så blir inte hundens halskotpelare tåligare... Betraffning bygger på att hunden är rädd för straffet HELA TIDEN, annars mister det sin effekt.

http://www.youtube.com/watch?v=zHvPhFelym4
Är detta att "kunna hund"?
CM menar att hunden, eftersom den är stor, använder sin vikt för att slippa gå uppför trappan. Jag skulle uppskatta om någon ville ta sig tid att förklara vad som är bra med att a) springa med hunden i värmen innan den ska "rehabiliteras" att gå uppför trapppan och b) varför hunden (om det hela nu är ett medvetet val, att använda sin tyngd) hellre låter sig strypas ett par gånger än går upp.

CM sa för övrigt i en intervju uder sitt besök i Sverige att folk överdriver det där med strypning, vet inte vad han skulle kalla det man ser i filmen? "MInskad lufttillförsel" kanske?


Från AktivHund.se
 
Sv: Cesar Millan

Det är precis det jag menar. Lite svårt att tycka något om någonting man inte har kännedom om. Då tappar åsikten sitt värde.
Då ska jag berätta för dig att jag under flera år deltagit i många olika CM-trådar här på Bukefalos. Skulle tro att mina kunskaper i ämnet CM är väl så goda som dina.

Eftersom du inte svarade på min uppmaning så tar jag den en gång till: "Men lägg gärna ut en länk där misshandel, våld och våldsamheter förekommer, så ska jag titta på den och bilda mig en uppfattning."
Du som är så initierad när det handlar om dom länkarna!

Ta upp huvudet ur sanden.
Kan ju be dig göra detsamma, plus tillfoga uppmaningen att börja tänka själv! Du låter nämligen som ett eko av en mindre insatt person här. :angel:

LIA
 
Sv: Cesar Millan

Deltagande i en diskussion förutsätter att man tar del av vad andra säger och den information de förmedlar. Att halka in på ett bananskal i änden på en långtgående debatt o delge sina åsikter utan att ha tagit del av det debatten handlar om ger en åsikt utan värde.

Jag diskuterar hellre med de som tar debatten seriöst. Det är ett seriöst ämne och bör behandlas därefter.
 
Sv: Cesar Millan

Jag missade Cesar när han var i Sverige, var det någon som såg och kan berätta hur han var?
 
Sv: Cesar Millan

Om du kollar några trådar tillbaks i tiden så finns där en som handlar om CM på Hovet.
Eller, skulle ha gjort, om CM-hatarna kunde ha lämnat den ifred. Tyvärr fick inte TS behandla ämnet som önskat och därför är tråden nu stängd.

LIA
 
Sv: Cesar Millan

Så du är trådpolis du? Trodde det var moderatorer som har den uppgiften.

Förstår du inte hur patetisk du verkar, när du försöker slippa ifrån att svara på elementära frågor? Varför inte vara ärlig och rakryggad och erkänna att du inte kan verifiera dina påståenden.

Nåväl, få se om någon annan vill redovisa var man kan se CM bjuda på "misshandel, våld och våldsamheter" så även jag får tillåtelse av Trötter att delta i tråden. :bump:

LIA
 
Sv: Cesar Millan

Du låter nämligen som ett eko av en mindre insatt person här.
:rofl::rofl::rofl:
Det torde väl vara jag.
:rofl::rofl::rofl:
Den perfekta LIA har efter flera år fortvarande inte förlåtit mig min reaktion när hon rekommenderade folk att sälja ägg från hönor behandlade med icke godkända nervgifter.
Vilken tur att hon lägger sånt jobb på att hålla sig insatt.
PL
 
Sv: Cesar Millan

Jag fullkomligt älskar honom!
Han ser hundarna som precis de djur de är HUNDAR!
Vi har lätt att förmänskliga våra djur något enormt vilket han påpekar i nästan varje program.. Jag har använt en del av hans knep på min hund och det funkar utmärkt!
 
Sv: Cesar Millan

Jag fullkomligt älskar honom!
Han ser hundarna som precis de djur de är HUNDAR!
Vi har lätt att förmänskliga våra djur något enormt vilket han påpekar i nästan varje program.. Jag har använt en del av hans knep på min hund och det funkar utmärkt!



:bow::bow::bow:

Ja visst e det så !;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 857
Senast: Mirre
·
Relationer Rubriken känns så fel, men samtidigt oerhört rätt.. Det här är ingen "buhu det är så synd om mig"-tråd, utan mer en chans för mig att få...
Svar
9
· Visningar
3 436
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag la in en kommentar på hästhanteringsforumet på tråden om TAP. Jag skrev; Några svarade då att det inte går att jämföra...
Svar
17
· Visningar
1 445
Senast: Raven_
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 767
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp