Bukefalos 28 år!

Cesar Millan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan

Men, om du går tillbaka några inlägg och läser, så ser du att kommentaren gällde just skillnaderna i regler mm mellan USA och Sverige.
Det är alltså CM-hatarna som drar fram sådant utan att förstå varför skillnaderna finns.

Vad gäller CM och det fruktansvärda djurplågeri han hänger sig åt i varenda program (obs, en smula ironi!) så har jag sett de flesta avsnitt som sänts i Sverige plus en del andra på nätet, och jag förstår inte var man ser all misshandel och allt våld och alla våldsamheter.

Vad jag kan påminna mig, har jag i ett fåtal avsnitt reagerat på att han "gjort fel" i förhållande till vad jag tyckt vara rätt. I två (eller tre?) fall har han läst hunden fel alt inte haft ordentlig koll. I ett par fall har han haft för bråttom men mer än så tror jag inte det är.

Mot bakgrund av att CM alltid har att göra med hundar som fått/skaffat fel vanor, ibland farliga sådan, och han tillkallats för att hjälpa (ofta kassa) hundägarna ur knipan för att dessa ska slippa avliva hundarna, så förstår jag inte varför man gnäller på att han inte behandlar dessa hundar med bomull och godis.
I mer än 9 fall av 10 lyckas han också bryta hundarnas fixeringar och beteenden och därefter påbörja en rehabilitering. En rehab som i de flesta fall lämnas, och måste lämnas, till ägarna. Efter att dessa blivit noga informerade. Personligen är jag fundersam om hur många av dessa som fattat budskapet och hur dom klarar sig i framtiden, men får man tro TV-programmen så verkar det gå vägen i de flesta fallen.

Slut för nu, men jag får antagligen anledning att återkomma. ;)

LIA
 
Sv: Cesar Millan

Inom hästsverige används termen "korrigering". Då är det fullt acceptabelt att spöa upp hästen. :(

Som jag ser på dom olika orden du räknar upp, så blir det så här i Sverige:
Smisk= lätta slag med öppen hand, vanligen på rumpan.
Aga (stryk)= olika slags fysisk bestraffning av olika hårdhetsgrad även utan direkt samband med händelse el dyl. Om det ska vara någon som helst mening med aga, så måste den som bestraffas vara medveten om varför. Att aga djur är därför komplett meningslöst.
Piska någon= misshandel som du säger.
Prygel= misshandel medelst redskap, t ex piska.
Spanking= halvhårda slag i samband med sex-akt, där förhoppningsvis båda/alla parter är med på noterna.

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: Cesar Millan

<snip?
Spanking= halvhårda slag i samband med sex-akt, där förhoppningsvis båda/alla parter är med på noterna.

LIA

:eek::eek:

Som det var nar det forst blev forbjudet, uppfattade jag att aga ocksa tackte 'smisk'.

Oh, och att spoa upp hasten ar inte tillatet har (fast jag ar saker pa att en del gamla 'cowboys' inte horst det) Som min instruktor sager, "Tap him with your whip". Jag flyttar aldrig handen for att he honom en "tap", Det finns altsa inte en chance att gjora mer an paminna honom.Jag kor formodligen in fingret i sidan hardare nar jag ber honom flytta sig och han inte vill. (pa marken)
 
Sv: Cesar Millan

Du kanske skulle lägga lite tid på att läsa några av alla de länkar i ämnet som finns här i tråden!
PL
 
Sv: Cesar Millan

Sadana har uttalanden ar sa barnsliga att de inte kraver svar.
Men hur många gånger har jag fått höra att metoderna är OK för att det gäller USA (utan hänsyn till att programmet visas i en stor del av världen!)?
PL
 
Sv: Cesar Millan

Om det inte vore så att hans totalt okunniga syn på hundbeteende tar hundhanterandet 20-30 år tillbaka i tiden åtminstone i den civiliserade delen av världen. I vilken del av redneck USA bor du?
PL
 
Sv: Cesar Millan

jag sett de flesta avsnitt som sänts i Sverige plus en del andra på nätet, och jag förstår inte var man ser all misshandel och allt våld och alla våldsamheter.
Om du nu ska delta i diskussionen, så kanske du ska titta på det vi andra har sett och diskuterat hittills; som finns länkat i trådarna?
 
Sv: Cesar Millan

Precis, det ar en del av min 'point'. Hur kan man tro att nagon som agar barn inte ska aga hundar? Jag har sett hur folk har slagit villt och skrikit at hunden, vore inte CM's metoder battre da?
Om du tex kollar länken men hunden o hönan så är jag helt övertygad om att hunden hade föredragit att skrikas åt än att hotas av ngn med CMs enorma pundus.
PL
 
Sv: Cesar Millan

Sa du tycker att skrik och slag ... och defnitivt inte taimat till handelsen, ar battre an CM's hantering utan ilska?

Titta i min signatur sa ser du vart jag bor. Jag har ocksa bott i Maryland (nagot battre for hundar) och i Florida, ocksa nagot battre. Nu lamnar jag det har. Jag har sagt vad jag tycker och det finns ingen anledning att ga over det igen. Jag tanker inte titta pa lankarna och "ranka" vad som ar bra och dalight ... for visst maste jag se det bra ocksa da?;) Sedan den har diskutionen kom upp har jag sett fler CM avsnitt an jag egentligen vill ... och min asikt star sig fortfarande.
 
Sv: Cesar Millan

Det gör jag gärna men jag kom in i detta ganska sent. Det finns så många länkar och man kan inte från de avgöra vad de handlar om.
 
Sv: Cesar Millan

Jag mar inte bra och tankte ta en "nap" men kom fram till att jag har ett par till tankar jag vill framfora.
Nar jag var ung, innan barn och medan Swartlings Ridskola lag pa Vallavagen red jag troget en gang i veckan pa lections hastar. Jag var radd och vansinnigt timid, delvis for att jag var sa radd att gjora bort mig. Efter 35+ ar av barn som vaxte upp och vi flyttade runt varlden borjade jag rida hos en "cowboy" i FL. Tog han i for mycket. Absolut! Men faktiskt inte mer an kavaleri lojtnanten som var ridlarare pa Svartling nar jag red dar, men han var definitivt mindre 'safe'.
Vi hade aldrig hjalmar, utom jag som ibland hade en. En sak som Sam, tranaren, vidarebefordrade var att ALLTID vara 'sjalvsaker' runt hastarna.

Sa smaningom kopte jag en hast ... och hade ingen ANING om vad jag hade gjorde.:crazy: Min hast ar flyktig och radd for allt, men jag tyckte att jag var "the shit" :angel: sa jag fattade inte hur "over horsed" jag var. Efter nagra manader (jag laste ochsa allt jag kunde komma over) flyttade jag till ett annat stall som hade 'safe' practices och dar jag sa smaningon fattade hur valdigt lite jag kunde. Tursamt nog fattade inte min hast det, jag var ju "the shit" och han var helt klar over det. Att hamta min flyktiga hast i en hage med 10-12 vallaker och hingstar kravde att man holl axlarna bakat och visade sjalvkansla kan jag saga.
Efter manga lectioner vet jag hur lite jag kan:angel: men inte hasten.

Sedan kom jag pa att jag ville ha en hund. Nar jag traffade min man hade han en valdigt lugn och valtranad Golden som var 6 ar, och valuppfostrad nog att min 7 aring kunde promenera henne nar jag forst traffade henne.

Vad gjor jag? jag skaffar en Rottis, avlad for IPO. MYCKET hog 'prey drive'. Aterigen hade jag ingen ANING om vad jag hade i snoret. Jag laste allt jag kom over och tittade pa ALLA hundtranare som har TV program har. Jag borjade tre klasser som avbrots darfor att tranarna var for hardhanta och jag letade vidare tills jag hittade nagon jag kunde leva med.
Anvande jag vissa av CM's coppel ryck och halsband hogt pa nacken? Sure I did, men jag larde mig snart vad som fungerade battre, nu sager jag ett lungt 'nope, not right' och skakar pa huvudet och hon vet. Jag tranar mest med godis och lek men ocksa lite koppel korrigeringar och clickers. Gjor jag allt ratt? "nope" jag vet att jag missar ibland, men nu har jag lart mig lasa min tjej och det ar inte sa ofta. Kommer jag att missa och gora fel i framtiden? Absolut. Och forhoppningsvis lar jag mig nagot pa det.;)

Elaine och Drybrucke's Amanda CDX, LP1, BH, CD, TD, HT, CGC
 
Sv: Cesar Millan

Jag törs ju knappt erkänna det men jag gillar också Cesar. Ibland får jag känslan av att han totalt döms ut pga enstaka händelser och detaljer som går emot svenska hundträningsrutiner (och ibland lagstiftning) utan en tanke på att det inte är svenskt hundträningsklimat han varken är upplärd, anpassad till eller verkar i.

För mig spelar det ingen roll VEM det är, jag tror att alla instruktörer har något att bidra med. Sen får man själv sålla vad man vill tro på men att totaldöma ut en hel människa som om han vore ondskan själv förstår jag faktiskt inte...? Det görs ibland på buke.

Yes.
Ställ en fråga, få tusen svar.
Det finns fler vägar som bär till Rom.

CM hade aldrig diskuterats här om han inte hade gjort en karriär som högst troligt beror på stort kunnande och känsla för hundar.
Jag ser CM som ytterst kompetent och oavsett vad jag anser om varje specifik metod tror jag han sammanfattningsvis har mer koll på läget än vad jag har.
 
Sv: Cesar Millan

Om du nu ska delta i diskussionen, så kanske du ska titta på det vi andra har sett och diskuterat hittills; som finns länkat i trådarna?
Du menar att jag ska läsa 715 st inlägg och titta på oräkneliga länkar? Nej, jag tror inte det.
Som jag skrev, så har jag sett ett stort antal av programmen och därmed skaffat mig en god uppfattning om CM:s filosofi och metoder. Jag har också sett en del av propagandainslagen mot honom, t ex alla snuttklippen när han duttar till hundar med foten. Taget ur sitt sammanhang gör det antagligen sin verkan, nämligen att för oerfarna få CM att framstå i dålig dager. För mig innebär det inget annat än just en tillrättalagd anti-CM-video.

Men lägg gärna ut en länk där misshandel, våld och våldsamheter förekommer, så ska jag titta på den och bilda mig en uppfattning.

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: Cesar Millan

..dessutom stöter CM knappast hårt, utan det är mer ett avbryt och när han är inne med hundar så "stöter" han ju i nacken....spelar ju knappast nån roll vart den tar och om den är mental eller fysisk...skillnaden är bara att hund som har knäppt av lyssnar mer på en fysisk snabb beröring eller på ett typ Nej...

Inflik:
Hundar och hästar är individer. Är man duktig på att läsa djuret/situationen anpassar man korrigeringen efter behov.
Nu har jag inte jobbat så mycket med hundar men desto mer med hästar och det kan skilja enormt i trycket jag behöver ge i korrigeringen mellan två hästar som gör samma fel.


Jag har sett CM korrigera både hårt och mjukt på olika hundar men i liknande situationer och tolkar detta efter min egen erfarenhet.
Sedan är bara att konstatera att definitionen av vad som är djurplågeri skiljer sig rätt rejält.
 
Sv: Cesar Millan

Som det var nar det forst blev forbjudet, uppfattade jag att aga ocksa tackte 'smisk'.
Jo, det stämmer. Även drag i örat, ryck i armen mm, mm räknas in där. "Daska till" på en hand i kakburken är en annan variant. :)

LIA
 
Sv: Cesar Millan

Du menar att jag ska läsa 715 st inlägg och titta på oräkneliga länkar?
Det är precis det jag menar. Lite svårt att tycka något om någonting man inte har kännedom om. Då tappar åsikten sitt värde.

Den heta debatt som pågått under många år världen över angående Cesars metoder har sitt ursprung någonstans. Människor på olika forum har gått på CM's shower o tittat på filmer o diskuterat vilt. Organisationer har gått samman för att med gemensam kraft protestera. Professionella människor från olika kategorier har tagit ställning och uttalat sig.

Och nej, alla dessa människor har inte reagerat på att CM är framgångsrik i USA. De har reagerat på våld mot hundar. Våld.

Ta upp huvudet ur sanden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 831
Senast: Mirre
·
Relationer Rubriken känns så fel, men samtidigt oerhört rätt.. Det här är ingen "buhu det är så synd om mig"-tråd, utan mer en chans för mig att få...
Svar
9
· Visningar
3 427
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag la in en kommentar på hästhanteringsforumet på tråden om TAP. Jag skrev; Några svarade då att det inte går att jämföra...
Svar
17
· Visningar
1 442
Senast: Raven_
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 708
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp