Bukefalos 28 år!

Mirre

Trådstartare
vad tycker ni om den?
Använder den inte utan e bara nyfiken.
I stallet vi hade hästarna i förut står en arab som är konvalecenst (stavas??) alla fall så skulle dom gå ut och gå med honom. Han var pigg och studsig (tidigare gått lektioner på ridskola 3 gr om dan och sen får stå på boxvila, inte så konstigt att den studsa alltså) och dom (vet ej om dom gjorde det men troligen) pratade om att sätta på chambon för att han skulle lugna sig och "jobba i form" (varför då när man bara är ute och går?) nån mer än jag som tycker det verkar helt sjukt?
 
att ha chambon på hästen när man bara går med den verkar lite konstigt.. det håller jag med om..
men annars tycker jag att den är ett utmärkt hjälpmedel vid longering. den är en väldigt snäll hjälptygel som inbjuder hästen till att själv hitta sin form.

det är ju egentligen inte fel på nåt sätt att sätta på en chambon även om man bara är ute och går. men man kanske kan tycka att det verkar lite onödigt... men varför ska hästen inte bära sig rätt även då??
så jag skulle inte vilja säga att det låter helt sjukt!
 
jag tycker inte om hjälptyglar..är mkt kritisk till dessa. de påverkar bara huvudets ställning. Hästen kan gå med böjd nacke med ändå inte jobba med "bakkärran"
om man rider hästen rätt och har tålamod kommer det att släppa i de allra flesta fall.. då kommer huvudet automatsikt. och nacken behöver inte vara böjd bara för att hästen arbetar rätt..
:banana:
 
Använder chambon med jämna mellanrum när jag linlöper för att få lite hjälp med sänkning av halsen i ffa övergångar då min fortfarande har en tendens till att slå upp med huvudet lite.

De får väldans fina ryggmuskler om man bara ser till så de jobbar också :)
 
...och nacken behöver inte vara böjd bara för att hästen arbetar rätt..
:banana:

om hästen inte sänker och länger ut hals och huvud så låser den ryggen och jobbar inte alls rätt!

men däremot finns det många som missbrukar hjälptyglar och rider med sånt trots attt dom inte är tillräckligt duktiga för det! för om man istället drar ihop hästen så ger det oxå effekten att hästen låser ryggen och bakbenen hamnar bakom hästen!
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 863
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 628
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 830
Senast: Mia_R
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp