Charlotte Fry stoppades från küren på världscupfinalen – hästen hade blod i munnen

Charlotte Fry var en av storfavoriterna i världscupfinalen.
Men chanserna försvann när hon stoppades från att tävla i küren.
Detta då hennes häst Everdale hade blod i munnen.
 
Bettskador kan uppkomma plötsligt också, det sker inte endast med nötning. Vad får dig att säga att bitskador är mer vanlig akut skada i munnen? Alltså finns det faktiskt fakta på detta eller har det blivit en regel att göra det antagandet som man sedan inte ifrågasätter? För det är det jag undrar över, om det finns något mer än personliga upplevelser/antagande bakom sådana uttalande av kommentatorerna.
Nej, det har jag ingen aning om! 🙂
 
Och vår "kära" expert, aka galoppombytesräknaren säger följande
"– Han har förmodligen bara bitit sig i tungan, som det brukar vara. Men det hjälps ju inte, säger SVT:s expert Gunilla Byström."
Hur ofta har ni haft en häst som bitit sig i tungan? Visst är det märkligt att det händer så ofta just på dressyrbanan som ska skapa avslappnade lyckliga atleter. Visst är det ännu märkligare att veterinären i dokumentären om Helgstrand sa att de nästan aldrig gör det utan blodet beror på kraften i tygeln och att man dragit sönder munnen på hästen.
Nu vet jag inte hur hästen i det här fallet skadat sig när det sägs vara i tandköttet för att sedan säga att den "måste fastnat med läppen" i samma text. De får ju inte sår över framtänderna om läppen går emot på ngt vis. Men kanske det är så att den bitit sig i överläppen. Låter väl mer som det.

När man har så mkt tryck i handen kan det så klart över tid bli vävnadsförändringar där bettet ligger an som blir känsligare och lättare blöder. Man kan också få en förstorad tunga. Då blir det lättare att bita sig i tungan för hästen.
Det är alltså inte så att man via våld i tygeln akut drar sönder saker oftast. Utan att långvarigt hårt tryck dödar vävnaden till slut. Den blir skör.

Men sen kan det också bli avdomnat känselmässigt när betten ligger an så kraftigt så länge. Det kan också bli domningar av att ha nosgrimman så in i helsikes hårt som många tyvärr har och som när hstarna gapar så mkt sätts ännu större tryck på. Då kan det rent av domna även uppåt, över nosgrimman iom att nerverna påverkas. Det kan då ge svårigheter för hästen att känna och kontrollera tunga och käkes rörelser = lättare att råka bita sig.
Plus att när nosgrimman är så tight får de inte plats att skjuta ut underkäken när de ställs/böjs, vilket de måste för att få plats rent biomekaniskt. När det inte funkar finns ökad risk för att bita sig. Förutom att det känns som om vi skulle gå något yoga eller danspass med kraftig nackspärr. Vid den nackspärrskänslan kan så klart hästen bli stressa, orolig etc och då fippla mer med munnen och ev öka risk att bita sig.
 
Inte så att det blöder iallafall.
Jag tänker på när jag råkar bita mig i tungan, jag reagerar ju automatiskt på smärtan och slutar bita genast. Aldrig har jag råkat bita mig i tungan av misstag så hårt att det börjar blöda.
Jag har bitti mig så hårt så det börjat blöda ett antal gånger och det gör sjukt ont och skapar ofta svårläkta sår som blir "vita" kratrar. Sår i munnen läker ju generellt ganska fort men de här kan ta långt över en vecka på sig att läka.
 
Inte så att det blöder iallafall.
Jag tänker på när jag råkar bita mig i tungan, jag reagerar ju automatiskt på smärtan och slutar bita genast. Aldrig har jag råkat bita mig i tungan av misstag så hårt att det börjar blöda.
Inte för att det säger något om situationen för tråden, men det har jag gjort, alltså bitit mig i tungan så det börjar blöda, jag skulle inte säga "då och då" för riktigt så ofta är det inte, men några gånger per år i alla fall. Det har väl nåt att göra med hur ens tänder och bityta och tuggrörelsemönster är antar jag. Det är oväntat och händer snabbt varje gång så det är ju inte så att jag hinner reagera det gör ont jag slutar bita nu.
 
Inte för att det säger något om situationen för tråden, men det har jag gjort, alltså bitit mig i tungan så det börjar blöda, jag skulle inte säga "då och då" för riktigt så ofta är det inte, men några gånger per år i alla fall. Det har väl nåt att göra med hur ens tänder och bityta och tuggrörelsemönster är antar jag. Det är oväntat och händer snabbt varje gång så det är ju inte så att jag hinner reagera det gör ont jag slutar bita nu.
Det kommer ändå på tal påfallande ofta just i samband med dressyrtävlingar på hög nivå. Sällan annars. Det gör mig lite tveksam.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel och hästen Touchdown följde upp onsdagens andraplats med att vinna i världscupfinalen i dressyrens fria program. Den...
Svar
0
· Visningar
155
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det har ridits fantastisk kür i London. Vann gjorde Charlotte Fry och Glamourdale, som är åter på banan igen efter segern i Herning.
Svar
0
· Visningar
451
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Charlotte Fry vann VM-küren vid ridsport-VM i Danmark.
Svar
0
· Visningar
283
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Dressyrvärlden har fått en ny drottning. Charlotte Fry tog sitt andra VM-guld och sprängde drömgränsen på 90 procent. – Jag är mållös...
Svar
0
· Visningar
449
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp