Det finns ju ett fint mellanläge för en chef, man behöver inte vara totalt socialt inkompetent, ointresserad av sina anställdas känslor och typen som öser sin egen frustration över de anställda, och man behöver inte heller vara överdrivet personlig och fjäskig. Det är fysiskt möjligt att ha både social skills och lite distans och saklighet.
Så, till frågan... Din chef verkar socialt inkompetent och oproffsig, nej det är inte du som är känslig. Kanske har din chef mycket att göra, lite ur balans, vem vet, inte ditt problem. När chefen raglar runt som en berusad elefant i en porslinsbutik är det antagligen inte så mycket du kan göra åt det, visst kan du säga att du tyckte hen betedde sig okänsligt och oproffsigt som gnällde om vad mycket jobb hen fått i det läget, som om det var ditt ansvar när det är sånt som chefen får betalt för, men det är inte säkert att chefen kommer lära sig något av det.
Att hen särbehandlar är knepigt att ta itu med, men fortsätt bemöta skvallret, förklara hur saker ligger till, vad som är helt obefogat och så, med lite tur brukar det förr eller senare dyka upp en situation där det blir tydligt vem som har rätt.