Bukefalos 28 år!

Chipmärkning

Jezzie

Trådstartare
Läste på ridsportförbundets sida att alla ponnyer som ska tävla ska från -06 vara chipmärkta. Undrar hur dom ska kunna kolla upp sånt, ska det stå en med chipläsare och läsa av ponnyerna vid varje tävling, Det blir som i en affär att vid veterinärbesiktningen läser man av streckkoden och ser vad ponnyn kostar :D
Nu blir ju dom flesta chippade när dom får pass men ändå, pass är ju inget krav för att få tävla även om det är lag på det....
 
Sv: Chipmärkning

Tja ja det är väl inga problem? Går ju fort att kolla och någon mening ska det ju vara med att märka dem... De ponnyer som slutmäts nu ska ju vara chipmärkta så det kommer nog att gå rätt automatiskt.
 
Sv: Chipmärkning

Det blir som i en affär att vid veterinärbesiktningen läser man av streckkoden och ser vad ponnyn kostar :D


haha:rofl:
 
Sv: Chipmärkning

När min medryttare var på en av sina tävlingar förra året (den sista för säsongen) så ringde hon och talade om att hon fick inte starta för att hon inte kunde bevisa att ponnyn var chipmärkt. Jag bad att få prata med den asvariga i sekretarietet och förklarade att ponnyn var chipmärkt och jag skickat in papprerna med passet och inte fått passet ännu. Då sa han att jag måste ha med mig papper till tävlingen att den var chipmärkt. Och jag sa att dom borde väl kunna kolla det genom att dra med en sån där avläsare. Men det var tydligen ryttaren som var skyldig att ha med papper på det (eller passet). Hon har inte behövt det på nån annan tävling under hela året, så jag misstänker att dom gör stick kontroller eller så är vissa klubbar noggrannare än andra.
Man jag tycker ändå att dom ska ha med sig en avläsare.
 
Sv: Chipmärkning

Vissa tävlingar har veterinären med sig avläsare och kontrollerar alla. Ett tips är att skriva chipnumret på mätintyget, det ska man ju alltid kunna visa upp. Om som skrivits tidigare, det kommer ju att lösa sig själv i och med slutmätningens krav att ponnyn ska vara chippad.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 572
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 248
Senast: Cambrie
·
Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
3 062
Senast: Tuvstarr
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 909
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp