Bukefalos 28 år!

Chipnummer på mätintyget??

V

Vickevire

Vet inte om jag lägger denna tråden rätt nu :angel:

Men iaf, har jag hört rätt att det är så att chipnumret ska stå på mätintyget?
I så fall, är det bara att be vilken veterinär som helst att skriva dit det? :confused:
 
Sv: Chipnummer på mätintyget??

Hej,

chipnumret skall skrivas in samtidigt som övriga uppgifter på mätintyget, tillsammans med signalementet. Givetvis måste veterinären/mätkontrollanten scanna av chippet och kolla dem gentemot passet att det stämmer.

Chip är ju krav from. i år på alla tävlingsponnyer och from. 2005 på de ponnyer som slutmättes. Ponnyer som slutmätts/mätts för årsintyg tidigare, och chipmärkts efter det, behöver inte uppdatera sitt intyg med chipnummer. Det fanns ju inte där när signalementet kollades, och alltså stämmer inte intyget om det skrivs på i efterhand.
 
Sv: Chipnummer på mätintyget??

Okej, tack!! :)
Jag har inte fått mitt pass ännu och ponnyn i fråga är slutmätt för 4 år sedan. Måste jag då göra om mätningen eller ? , jag fattar inte riktigt. ;)
 
Sv: Chipnummer på mätintyget??

nej du behöver inte göra om mätningen.
När du åker på tävling så har du ju med dig både pass och mätintyg i seketariatet kollar de på båda och det räcker att cip nummret finns i passet
 
Sv: Chipnummer på mätintyget??

Okej, då vet jag, tack sa mkt :)
 
Sv: Chipnummer på mätintyget??

Det står på ridsportförbundets hemsida att Cipnr ska fyllas i på mätintyget men får bara göras av ID kontrollant eller vet. Jag Chippade båda mina ponnyer nu i helgen o då fyllde vet i på mätintyget.b
 
Sv: Chipnummer på mätintyget??

okej, det var det jag oxå hade läst! MEn då kanske det bara är att be ngn vetrinär att fylla i det ..? :idea:
 
Sv: Chipnummer på mätintyget??

En chipmärkare, veterinär eller mätman får lov att fylla i chipnumret på mätintyget.

Saxat från Ridsportförbundets hemsida:
Nya regler för chipmärkning
Från och med 1 januari 2006 ska alla ponnyer som tävlar (gäller ej häst) från och med inbjudningstävling och högre vara chipmärkta.
Regeln om chipmärkning gäller alla tävlingar utom klubbtävling, det vill säga inbjudningstävling, lokal, regional, nationell och elittävling arrangerade av klubb som är medlem i Svenska Ridsportförbundet.

Undantag är ponny som är frysmärkt och registrerad av Svenska Travsportens Centralförbund (STC).

På mätintyget ska det framgå ponnyns chipnummer eller, om den är frysmärkt, ponnyns frysmärkningsnummer. Observera att detta gäller alla ponnyer, även de som är mätta/slutmätta sedan tidigare.
På tävlingsplatsen skall ponnyns chipmärkning eller frysmärkning kunna styrkas efter förfrågan genom uppvisande av giltigt mätintyg. Stickprov med scanner/avläsare kommer att ske på tävlingsplatserna.

OBSERVERA

* Chipnummer och frysmärkningsnummer får endast fyllas i på mätintyget av en chipmärkare, veterinär eller mätman.
* Karenstid för chipmärkning vid tävling är 96 timmar, vilket betyder att ponnyn ej får tävla inom 96 timmar efter att chipmärkningen är gjord.
* Alla ponnyer skall från och med 1 januari 2006 vara chipmärkta vid mätning för årsintyg/slutintyg.

Vid köp av ponny (rekommendation)
Begär avläsning av ponnyns chip och kontrollera att det överensstämmer med ponnyns pass och mätintyg.

Förteckning på godkända chipmärkare finns på Svenska Hästavelsförbundets hemsida, www.svehast.se. (även alla veterinärer får chipmärka).
De nya reglerna gäller från inbjudningstävlingar och uppåt arrangerade av klubb som är ansluten till SvRF.
Vid frågor kontakta Sportavdelningen, Svenska Ridsportförbundet.

http://www2.ridsport.se/t2_1.aspx?p=95660&x=1&a=191753
 
Sv: Chipnummer på mätintyget??

Tack så mkt ! :bow: Har pratat med en veterinär i mitt stall nu så det fixar sig :)
 
Sv: Chipnummer på mätintyget??

Är det bara på slutmätningsintyget som chipmärkningen skall vara med eller ska det även vara med på 4 års mätningsintyget??:confused:
 

Liknande trådar

Fordon Om tråden inte ligger rätt så får den flyttas till rätt ställe. Lite svårt att veta var den hör hemma. Jag ska skriva upp för BE i...
Svar
2
· Visningar
579
Senast: Fetaost
·
Katthälsa På lördag ska katterna åka hem till mina föräldrar och bo där i två veckor. Det kommer gå bra, förutom en detalj: resan dit. Det är...
Svar
19
· Visningar
1 010
Senast: sthu
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 366
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 125
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp