Utlåning av häst

Jag råkade ut för något liknande för många år sedan och en fd vän. Hon har haft eget inackorderingsstall, hästar på utbildning, tävlat och hållit privatlektioner men pga olyckliga omständigheter blivit skadad och fick göra sig av med allt.

När hon frågade om hon fick låna mina shettisar tyckte jag det lät helt ok och skulle skjutsa dem till henne + all utrustning, men min bil gick sönder på annan ort så hon fick be några andra om hjälp. Det slutade med att jag fick hämta dem efter en månad, den med eksem som jag skickat med salvor och täcke till var hemskt misskött och alla salvor var oanvända. De andra hade knappt någon man kvar heller då de klippt av den.

Hon var "inte hemma" när jag skulle hämta dem utan ställde ut alla mina saker längst vägen så fick jag ta reda på det själv och när jag åkt hem och sedan konfronterade henne ville hon ha ersättning! Hon skulle ha betalt för att hon fått ordna transporten själv till henne och sen ville hon ha betalt för att hon byggt en hage de gick i, full med ogräs och insekter. :mad:

Hon hade ju gjort mig en "tjänst" när hon bad att få låna dem, så självklart tyckte hon jag skulle betala! Jag bad henne hoppa och fara och vi har ingen mer kontakt. De hade kunnat gå i hagen hemma mycket hellre, med mina andra hästar, som de alltid gjorde.

Lärde mig den gången att det spelar ingen roll vem det är, ska någon "låna" en ponny/häst ska det vara skrivet först, om jag någonsin är dum nog att göra om det. :banghead:
 
Jag hade faktiskt tolkat det så med. Hade jag fått foder med till hästen hade jag fodrat med det och aldrig tänkt tanken att betala det? Hästen äter ju det ändå så att säga.
Jag hade också betalat transport och rengjort utrustningen men just fodret hade jag inte tänkt på.

Jag hade resonerat likadant.
 
Jag råkade ut för något liknande för många år sedan och en fd vän. Hon har haft eget inackorderingsstall, hästar på utbildning, tävlat och hållit privatlektioner men pga olyckliga omständigheter blivit skadad och fick göra sig av med allt.

När hon frågade om hon fick låna mina shettisar tyckte jag det lät helt ok och skulle skjutsa dem till henne + all utrustning, men min bil gick sönder på annan ort så hon fick be några andra om hjälp. Det slutade med att jag fick hämta dem efter en månad, den med eksem som jag skickat med salvor och täcke till var hemskt misskött och alla salvor var oanvända. De andra hade knappt någon man kvar heller då de klippt av den.

Hon var "inte hemma" när jag skulle hämta dem utan ställde ut alla mina saker längst vägen så fick jag ta reda på det själv och när jag åkt hem och sedan konfronterade henne ville hon ha ersättning! Hon skulle ha betalt för att hon fått ordna transporten själv till henne och sen ville hon ha betalt för att hon byggt en hage de gick i, full med ogräs och insekter. :mad:

Hon hade ju gjort mig en "tjänst" när hon bad att få låna dem, så självklart tyckte hon jag skulle betala! Jag bad henne hoppa och fara och vi har ingen mer kontakt. De hade kunnat gå i hagen hemma mycket hellre, med mina andra hästar, som de alltid gjorde.

Lärde mig den gången att det spelar ingen roll vem det är, ska någon "låna" en ponny/häst ska det vara skrivet först, om jag någonsin är dum nog att göra om det. :banghead:
Nej men fy f*n! Det var ju långt värre! Usch vad dåligt gjort av din ”kompis”! Förstår verkligen att du inte har lust att låna ut någon häst igen!
 
Jag levererade min häst 28 mil enkel väg när jag sålde henne. Jag tror jag erbjöd mig? 😊

Till ts.
Om du hade skickat med foder tror jag de kanske trodde att du bjöd på det? Om du hade skickat med en lista på vad hästen skulle äta och inget foder så hade de kanske köpt det själva? Svårt att veta och ännu svårare att göra upp om efteråt.

Jag hade blivit väldigt besviken om jag fått tillbaka smutsiga grejer och hade inte lånat ut något till dom i fortsättningen.
Ja, jag skulle såklart varit tydlig med hur jag ville ha det. Fodret var egentligen inte någon stor grej, han skulle ju ha fått mat var han än var nu i sommar. Transport och skitig utrustning var väl det som retade mig mest, samt att jag tyckte att deras beteende var allmänt drygt. Jag är 18 år och jobbar extra för att ha råd med min ponny, föräldrarna i den här familjen som lånade honom har bra jobb och säkerligen bra inkomster bägge två så jag tycker att det är dåligt att utnyttja en tonåring ekonomiskt.
De hörde faktiskt av sig idag och sa att deras dotter (som ridit min ponny i sommar) gärna vill tävla honom i höst, hon har tydligen redan letat upp tävlingar?!? Jag sa till dem att jag planerar att rida honom som vanligt så fort mitt sommarjobb är slut så jag har inga planer på att låna ut honom då och fick till svar ”jamen du tävlar väl inte med honom”. Jag sa att nej, det gör jag inte men jag rider ju på helgerna så han kommer ha fullt upp. Då avslutade de samtalet. Det blir ingen mer utlåning till dem!
 
Ja, jag skulle såklart varit tydlig med hur jag ville ha det. Fodret var egentligen inte någon stor grej, han skulle ju ha fått mat var han än var nu i sommar. Transport och skitig utrustning var väl det som retade mig mest, samt att jag tyckte att deras beteende var allmänt drygt. Jag är 18 år och jobbar extra för att ha råd med min ponny, föräldrarna i den här familjen som lånade honom har bra jobb och säkerligen bra inkomster bägge två så jag tycker att det är dåligt att utnyttja en tonåring ekonomiskt.
De hörde faktiskt av sig idag och sa att deras dotter (som ridit min ponny i sommar) gärna vill tävla honom i höst, hon har tydligen redan letat upp tävlingar?!? Jag sa till dem att jag planerar att rida honom som vanligt så fort mitt sommarjobb är slut så jag har inga planer på att låna ut honom då och fick till svar ”jamen du tävlar väl inte med honom”. Jag sa att nej, det gör jag inte men jag rider ju på helgerna så han kommer ha fullt upp. Då avslutade de samtalet. Det blir ingen mer utlåning till dem!
Det där med att ifrågasätta är så drygt, jag förstår att du blev irriterad.
Du gjorde helt rätt att avböja mer utlåning till dem.

Så fräckt av vuxna!
 
Ja, jag skulle såklart varit tydlig med hur jag ville ha det. Fodret var egentligen inte någon stor grej, han skulle ju ha fått mat var han än var nu i sommar. Transport och skitig utrustning var väl det som retade mig mest, samt att jag tyckte att deras beteende var allmänt drygt. Jag är 18 år och jobbar extra för att ha råd med min ponny, föräldrarna i den här familjen som lånade honom har bra jobb och säkerligen bra inkomster bägge två så jag tycker att det är dåligt att utnyttja en tonåring ekonomiskt.
De hörde faktiskt av sig idag och sa att deras dotter (som ridit min ponny i sommar) gärna vill tävla honom i höst, hon har tydligen redan letat upp tävlingar?!? Jag sa till dem att jag planerar att rida honom som vanligt så fort mitt sommarjobb är slut så jag har inga planer på att låna ut honom då och fick till svar ”jamen du tävlar väl inte med honom”. Jag sa att nej, det gör jag inte men jag rider ju på helgerna så han kommer ha fullt upp. Då avslutade de samtalet. Det blir ingen mer utlåning till dem!
Bra att du sa ifrån! Himla trista människor…
 
Ja, jag skulle såklart varit tydlig med hur jag ville ha det. Fodret var egentligen inte någon stor grej, han skulle ju ha fått mat var han än var nu i sommar. Transport och skitig utrustning var väl det som retade mig mest, samt att jag tyckte att deras beteende var allmänt drygt. Jag är 18 år och jobbar extra för att ha råd med min ponny, föräldrarna i den här familjen som lånade honom har bra jobb och säkerligen bra inkomster bägge två så jag tycker att det är dåligt att utnyttja en tonåring ekonomiskt.
De hörde faktiskt av sig idag och sa att deras dotter (som ridit min ponny i sommar) gärna vill tävla honom i höst, hon har tydligen redan letat upp tävlingar?!? Jag sa till dem att jag planerar att rida honom som vanligt så fort mitt sommarjobb är slut så jag har inga planer på att låna ut honom då och fick till svar ”jamen du tävlar väl inte med honom”. Jag sa att nej, det gör jag inte men jag rider ju på helgerna så han kommer ha fullt upp. Då avslutade de samtalet. Det blir ingen mer utlåning till dem!

Jag, som inte är hästägare, hade nog tänkt att fodret ingick. Iaf så långt det hade räckt. Dvs om det hade varit mindre foder med än vad som går åt under låneperioden så hade jag köpt nytt, och det som blivit över efter lånet hade jag gett till hästägaren. Vad gäller transport så hade jag helt enkelt frågat hästägaren hur den ville göra med bensinpengar, alternativt erbjudit att vi kopplat släpet till min bil och kört med den. Men tänker man att man gör hästägaren en tjänst så kan jag till viss del förstå att man inte tänker på att betala för transport av hästen.

Sen tycker jag att det hamnar i en lite annan dager när jag läser att du bara är 18 år. Då tycker jag att det är jag som vuxen och mer än dubbelt så gammal, som ska se till att det faktiskt går rätt till med betalningar och allt.
Att inte putsa utrustning och lämna tillbaka saker i dåligt skick tycker jag inte finns nån ursäkt för alls. Hade skämts ihjäl att lämna tillbaka skitiga grejer.

Mycket märkligt beteende att förutsätta att man får fortsätta rida och tävla hästen under hösten. Fråga kan man ju alltid göra men man får ju ta ett nej.
 
Hej!
Jag har lånat ut min ponny i sommar.
Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som frågade om hennes dotter kunde få ha min ponny över sommaren. Då jag själv inte hade tillräckligt med tid för honom pga jobb så gick jag med på det och tänkte att det kunde vara en bra lösning.
De som lånade honom hade ingen transport så jag körde honom dit (ca 10 mil enkel väg) och hämtade honom idag. De bad mig även att ta med foder till honom eftersom de inte ville att han skulle byta foder, vilket jag helt höll med om. Dock trodde jag väl att de skulle betala för hans foder eftersom de fick ha honom helt som sin egen i mer än två månader.
Jag lämnade över all hans utrustning nyputsad och rengjord.
När jag hämtade honom idag så var ALLT foder slut (hade skickat med så att det skulle räcka med god marginal), all utrustning som jag skickade med honom, sadel, träns och övrig utrustning var skitigt för de hade inte haft tid att rengöra det.
De tackade så mycket för lånet och beklagade att jag fick tillbaka hans utrustning i det skick den var men har inte erbjudit sig att betala varken för transportkostnader eller foder. Jag är väl en för snäll person så jag kommer inte att be om det heller men jag undrar bara, om någon av er hästägare här hade lånat ut er häst, hade ni tagit dessa kostnader? Ska inte den som lånar hästen stå för alla kostnader kring det?
Jag hade nog inte brytt mig om att be om betalning eftersom det inte var något som var på tal om innan, det är någonting som måste talas om innan man lånar ut hästen. Man kan inte komma i efterhand och kräva betalning.

Däremot så hade jag nog reagerat mer och frågat ut dom om fodret som var slut, har dom gett hästen rätt mängd? Har dom struntat i att ge när det tog slut?

Ja, jag skulle såklart varit tydlig med hur jag ville ha det. Fodret var egentligen inte någon stor grej, han skulle ju ha fått mat var han än var nu i sommar. Transport och skitig utrustning var väl det som retade mig mest, samt att jag tyckte att deras beteende var allmänt drygt. Jag är 18 år och jobbar extra för att ha råd med min ponny, föräldrarna i den här familjen som lånade honom har bra jobb och säkerligen bra inkomster bägge två så jag tycker att det är dåligt att utnyttja en tonåring ekonomiskt.
De hörde faktiskt av sig idag och sa att deras dotter (som ridit min ponny i sommar) gärna vill tävla honom i höst, hon har tydligen redan letat upp tävlingar?!? Jag sa till dem att jag planerar att rida honom som vanligt så fort mitt sommarjobb är slut så jag har inga planer på att låna ut honom då och fick till svar ”jamen du tävlar väl inte med honom”. Jag sa att nej, det gör jag inte men jag rider ju på helgerna så han kommer ha fullt upp. Då avslutade de samtalet. Det blir ingen mer utlåning till dem!
Jag hade nog sagt till dom kort och gott att dom inte får låna hästen mer pga att dom inte tog hand om utrustning osv och att det som hände med fodret är ett frågetecken. Det visar tycker jag tydligt att dom inte sätter något värde på andras grejer och det räcker iallafall för att jag inte hade vågat låna ut nåt mer.

Sen tonåring eller inte, det är fult att utnyttja folk oavsett, människor som dom tar det dom kan och behöver dom inte betala så tar dom bara för sig. Många är ju sådana tyvärr och det gör det ännu viktigare att man kommer överens om innan vad som ska betalas.
 
Jag hade nog inte brytt mig om att be om betalning eftersom det inte var något som var på tal om innan, det är någonting som måste talas om innan man lånar ut hästen. Man kan inte komma i efterhand och kräva betalning.

Däremot så hade jag nog reagerat mer och frågat ut dom om fodret som var slut, har dom gett hästen rätt mängd? Har dom struntat i att ge när det tog slut?


Jag hade nog sagt till dom kort och gott att dom inte får låna hästen mer pga att dom inte tog hand om utrustning osv och att det som hände med fodret är ett frågetecken. Det visar tycker jag tydligt att dom inte sätter något värde på andras grejer och det räcker iallafall för att jag inte hade vågat låna ut nåt mer.

Sen tonåring eller inte, det är fult att utnyttja folk oavsett, människor som dom tar det dom kan och behöver dom inte betala så tar dom bara för sig. Många är ju sådana tyvärr och det gör det ännu viktigare att man kommer överens om innan vad som ska betalas.
Jag tycker ts skall nöja sig med att hon avböjde att låna ut ponnyn igen och bara ta lärdom inför en annan gång.

Man tjänar inget på att tjafsa i efterhand.
 
Hej!
Jag har lånat ut min ponny i sommar.
Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som frågade om hennes dotter kunde få ha min ponny över sommaren. Då jag själv inte hade tillräckligt med tid för honom pga jobb så gick jag med på det och tänkte att det kunde vara en bra lösning.
De som lånade honom hade ingen transport så jag körde honom dit (ca 10 mil enkel väg) och hämtade honom idag. De bad mig även att ta med foder till honom eftersom de inte ville att han skulle byta foder, vilket jag helt höll med om. Dock trodde jag väl att de skulle betala för hans foder eftersom de fick ha honom helt som sin egen i mer än två månader.
Jag lämnade över all hans utrustning nyputsad och rengjord.
När jag hämtade honom idag så var ALLT foder slut (hade skickat med så att det skulle räcka med god marginal), all utrustning som jag skickade med honom, sadel, träns och övrig utrustning var skitigt för de hade inte haft tid att rengöra det.
De tackade så mycket för lånet och beklagade att jag fick tillbaka hans utrustning i det skick den var men har inte erbjudit sig att betala varken för transportkostnader eller foder. Jag är väl en för snäll person så jag kommer inte att be om det heller men jag undrar bara, om någon av er hästägare här hade lånat ut er häst, hade ni tagit dessa kostnader? Ska inte den som lånar hästen stå för alla kostnader kring det?
Jag skulle ha skickat ett sms och frågat om de kunde tänka sig att betala en del av resan och en del av fodret, typ:
"Jag vet att jag borde ha ställt frågan tidigare, men frågan är ju fri, så jag undrar om ni kan tänka er att stå för en del av kostnaden för att transporten av ponny X till och från er då bensinen är väldigt dyr? Jag undrar också om ni kan tänka er att betala för det foder ni efterfrågade och använde?"

Vill du även påpeka att de gjort av med ditt foder, så gör det. Folk är inte tankeläsare men de flesta är hyggliga och tacksamma när de får låna saker.

Sedan, som tidigare sagts, utrustningen skulle varit rengjord. Punkt.
 
Ja, jag skulle såklart varit tydlig med hur jag ville ha det. Fodret var egentligen inte någon stor grej, han skulle ju ha fått mat var han än var nu i sommar. Transport och skitig utrustning var väl det som retade mig mest, samt att jag tyckte att deras beteende var allmänt drygt. Jag är 18 år och jobbar extra för att ha råd med min ponny, föräldrarna i den här familjen som lånade honom har bra jobb och säkerligen bra inkomster bägge två så jag tycker att det är dåligt att utnyttja en tonåring ekonomiskt.
De hörde faktiskt av sig idag och sa att deras dotter (som ridit min ponny i sommar) gärna vill tävla honom i höst, hon har tydligen redan letat upp tävlingar?!? Jag sa till dem att jag planerar att rida honom som vanligt så fort mitt sommarjobb är slut så jag har inga planer på att låna ut honom då och fick till svar ”jamen du tävlar väl inte med honom”. Jag sa att nej, det gör jag inte men jag rider ju på helgerna så han kommer ha fullt upp. Då avslutade de samtalet. Det blir ingen mer utlåning till dem!
Men gud vad fräckt! Vissa människor är inte kloka, man tror som tonårig att vuxna människor borde kunna agera - just det vuxet. Men oftast är det inte så. Väldigt bra läxa att lära sig tidigt i livet, men gör det ju inte mindre tråkigt att dom betet sig så. Fy fan för såna människor. Dom tror dom skall få låna en häst gratis så dottern kan få tävla och så har dom betet sig sådär. Nej du. Skönt du inte behöver lägga mer tid på dessa idioter. För nej det är ingenstans ok så som dom har gjort och att dom har mage att fråga dig igen. Usch.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 629
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 407
Senast: Spike
·
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 100
Senast: Smedholt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 846

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp