Christ Coral vs Humbaur Xanthos Aero

Hobbyninja

Trådstartare
Är på jakt efter ny transport och vill höra erfarenheter av Christ Coral -15 och framåt samt Humbaur Xanthos Aero.

Vill inte ha tips på andra transporter i trä, det ska vara glasfiber/alu och alu/kompositgolv med mer än 2,30 i takhöjd!
 
Jag har ett Humbaur Zephir aero. Jag är jättenöjd, ligger väldigt stabilt på vägen, mycket utrymme för hästen, ljust och luftigt invändigt. Lätt att fälla frambommen vilket underlättar vid i och urlastning. Bra sadelkammare.
 
Är på jakt efter ny transport och vill höra erfarenheter av Christ Coral -15 och framåt samt Humbaur Xanthos Aero.

Vill inte ha tips på andra transporter i trä, det ska vara glasfiber/alu och alu/kompositgolv med mer än 2,30 i takhöjd!

Hade valt annat märke än de två tex Böckmann.
 
Jag har en Humbaur Xanthos och är jättenöjd. Ligger bra på vägen, rymlig, förhållandevis tyst och enkel att hantera. Min häst som är 174 får bra med plats och vad jag kan utläsa så gillar han den. Har haft vagnen i snart 5 år och har inte haft några som helst problem. Rekommenderar den :)
 
Varför skulle du välja Böckman istället?

Tycker inte Humbaur eller Christ ligger bra på vägen. Haft ett Humbaur som dessutom rostade snabbt på alla skruvar och sånt. Insidan, lacket eller färgen eller vad man ska kalla det släppte snabbt. Då stod släpet ändå inne när det inte användes. Kört med ett christ ett par gr och konstigt nog hoppade samma häst över bommen 3 gr, den har aldrig hoppat över bommen varken före eller efter. Tar det som att hästen ej gillade det. Böckmann tycker jag är stabila, ligger bra på vägen, rostar inte eller flagnar på samma sätt. Priset är säkert dyrare men jag tror man får mer för ett böckmann om man säljer det än de andra två.
 
Jag har en Humbaur Xanthos och är jättenöjd. Ligger bra på vägen, rymlig, förhållandevis tyst och enkel att hantera. Min häst som är 174 får bra med plats och vad jag kan utläsa så gillar han den. Har haft vagnen i snart 5 år och har inte haft några som helst problem. Rekommenderar den :)
Är du forf. nöjd med din transport? Hur är det med detaljer som bultar/gångjärn som kanske börjat rosta osv?
 
Tycker inte Humbaur eller Christ ligger bra på vägen. Haft ett Humbaur som dessutom rostade snabbt på alla skruvar och sånt. Insidan, lacket eller färgen eller vad man ska kalla det släppte snabbt. Då stod släpet ändå inne när det inte användes. Kört med ett christ ett par gr och konstigt nog hoppade samma häst över bommen 3 gr, den har aldrig hoppat över bommen varken före eller efter. Tar det som att hästen ej gillade det. Böckmann tycker jag är stabila, ligger bra på vägen, rostar inte eller flagnar på samma sätt. Priset är säkert dyrare men jag tror man får mer för ett böckmann om man säljer det än de andra två.

Var det länge sen du hade Humbaur? Jämför Böckmann Portax Esprit med Humbaur notus som ju är väldigt lika varandra. Vill ha ett släp som håller många år om jag ska köpa nytt.
 
Är du forf. nöjd med din transport? Hur är det med detaljer som bultar/gångjärn som kanske börjat rosta osv?
Ja, jag är fortsatt nöjd. Det som tillkommit är att ett fäste som lossat i ena vadderingen som sitter längst med väggen. Det är ingen stor sak så har inte brytt mig så mycket men jag tänkte lämna in släpet för lite kärlek och omvårdnad så då får de fixa det med. Annars har det bara rullat och gått. Inga anmärkningar vid besiktning.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 394
Utrustning Hej! Jag har idag ett Thule horseliner släp. Måste köpa nytt inom en två års period iaf och läser allt jag kan men hittar inget jag vill...
2
Svar
24
· Visningar
2 441
Senast: Blandrastik
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 405
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp