Bukefalos 28 år!

Citron-dusch

Sv: Citron-dusch

Fast med den metoden kan hunden aldrig ifrågasätta hur när var eller varför. Det bara är så.

Jag vet att om någon säger till mig vad eller hur jag ska göra utan att förklara varför - vad det än gäller - så blir jag lite stött. Lite omotiverad.
Det blir roligare att jobba om man förstår varför...

mina åsikter.

Jag tror säkert att det där funkar för stunden. men jag undrar om hunden blir lyckligare av det
 
Sv: Citron-dusch

Just för att få hunden att sluta med att ex. skälla så är det rätt bra på de hundar jag har sett metoden användas på. "Bestraffningen" för skällandet kommer omedelbart och konsekvent varje gång hunden skäller.

Jag förstår inte riktigt vad du menar:
Jag vet att om någon säger till mig vad eller hur jag ska göra utan att förklara varför - vad det än gäller - så blir jag lite stött. Lite omotiverad.

Oftast använder man väl halsbandet till att tala om för hunden när den INTE ska göra något?

Jenny
 
Sv: Citron-dusch

Just för att få hunden att sluta med att ex. skälla så är det rätt bra på de hundar jag har sett metoden användas på. "Bestraffningen" för skällandet kommer omedelbart och konsekvent varje gång hunden skäller.

Sedan är det vanligt på dessa halsband att de även utlöser "bestraffningen" när hundarna med dessa halsband dricker och gäspar. :crazy: Mindre smart, då vatten är livsviktigt och gäspa är helt normalt, både i syfte när de är trötta eller när de ska lugna någon annan hund eller sig själv.

Har haft hundar som fått "lära om" att dricka, efter att ägaren använd dessa halsband på sina hundar.
 
Sv: Citron-dusch

Hmm, inte bra om den löser ut i onödan som du säger.
Men jag tror inte att alla gör det. Olika känsliga kanske?
När jag hade Nelli, som skällde mycket när hon var själv, så var detta en lösning.
En direkt och konsekvent korrigering.

Men det finns andra problem med dem,
1. Citrondoften tar slut. Helt plötsligt är metoden inte konsekvent.
2. Hunden lär sig att med halsbandet håller man truten. Då är metoden överlistad.

Ja, bra och dåligt med allt.
Men när det gäller hundar som skäller när man är borta så finns det inte jätte många alternativ. Och för vissa fungerar det bra, utan några av ovanstående problem. Så varför inte ge det en chans? (Med omdömme, som alltid)
 
Sv: Citron-dusch

Fast jag är överlag emot dessa halsband. Hunden skäller när den är hemma själv av en anledning, den känner sig inte trygg. Det ska den inte bestraffas för. Då är den inte redo att bli lämnad själv, då får man träna detta innan och inte bara sätta på ett antiskällhalsband.
 
Sv: Citron-dusch

"Med omdömme, som alltid"
Är hunden inte trygg och man ändå lämnar den så anser jag inte att det är gott omdömme...
 
Sv: Citron-dusch

Min kompis använder detta med gott resultat,anledningen är att hon bor på landet,MEN grannarna klagar att hundarna skäller (finska lapphundar) när någon går förbi,vad ska man då göra?
Gården är stor och ja en effektiv bestraffning direkt,men ja jag vet inte jag för henne fungerar de iallafall.
MEN att ha d på för att lämna hunden själv å den inte ska skälla NEJ fy då är de dålig träning!
 
Sv: Citron-dusch

Jag personligen gillar inte dessa halsband..dels för att
hunden (om den är någolunda smart) kan morra med det på,
dels så kan det utlösas av annat än just ett skall , dels
så är just skallet hundens sätt att "prata", och man vill ju inte
ta bort det helt?

Därimot ett sådant halsband med en fjärrkontroll till,
så att man själv kan korrigera hunden ( förutsatt att man är precis i rätt sekund) tex tillsammans med ett "nej".
Alltså förstärka "nejet", så att man i slutändan endast använder sig av ett nej!

Det är min åsikt..
 
Sv: Citron-dusch

Då finns det hundratals hundägare i Sverige med otroligt dåligt omdöme, däribland jag själv.

Min hund klarar inte att var själv och oftast finns hundvakt, men ska man åka ett kort ärende (typ affären) så vill jag att hon ska fixa det. Vilket hon inte gör, därför har jag henne i bur den stunden, nu har det visat sig att hon skäller där också. Det får hon hålla på med, men ärligt talat, när jag flyttar hemifrån och ska ev. bo i lägenhet och hon inte kan hålla snattran så blir det till att ha citronhalsband.

Jag anser att det dels är för hon är otrygg, dels för att hon ska trigga de andra hundarna, för de skäller ju också när hon skäller... Alltså en del dumhet, dessutom har vissa i familjen lärt henne att om man för väsen så får man komma ut och bita i sönder något.

Det är ett stort problem, för mig och många, kan man då få hjälp av halsbandet så... Att man sedan måste gå på problemet från många håll är en självklarhet mig.

//E
 
Sv: Citron-dusch

Tycker faktiskt det är fruktansvärt att använda citronhalsband på en otrygg hund när man ska lämna den ensam hemma. Genom att skälla så talar den om sin ångest över att bli övergiven, men då ska det bestraffas? :crazy:
 
Sv: Citron-dusch

Jag har inte själv använt detta halsband (av det själet att jag inte har nån hund)
Dock jobbar jag extra i en affär där vi dels säljer men framför allt hyr ut dessa halsband.
Av vad jag har hört från dem som använt detta så har det fungerat på de flesta hundar.
Dock har beteedet på vissa återkommit efter en tid, vilket oftast resulterar i att ägaren kommer tillbaka för att "ge en ny behandling".

Jag vill nog hålla med dom här som säger att man inte skall använda det på hundar som är ensamma och otrygga. Det känns för mig
helt fel.
Sen kan jag också tipsa om att när man har ett sån halsband hemma ska man
inte lägga det bredvid en telefon :)
 
Sv: Citron-dusch

Ha ha! Har en kompis som testade det på sin yngre hund. Hon har även en spets. Fungerade strålande! NOT! Reagerade även då spetsen skällde, och det gör han ofta! Den lille stackaren fick duschar mest hela tiden!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
787
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 215
Senast: iNTOHiMO
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 757
Senast: tott
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp