Bukefalos 28 år!

CLXXI Vad gör vi?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick stresspåslag när grannen ringde och sa att min supersociala häst låg däckad och knappt rörde sig när hon kallade.
Hyresgästerna var hemma dock så jag bad dem att gå ut med en morot och kolla till henne och då flög hon upp minsann när det viftades med godis på håll 😂 Diagnos trött unghästsömn...

Min valack skrämde slag på stallägaren i dåvarande stallet en gång. Stor sommarhage som delvis gick längs med vägen. Hästen låg och vilade när jag kom - vilket hände emellanåt men brukade aldrig vara nån big deal. Men dagen till ära hade han noll och inga planer på att kliva upp. Jag gosade en bra stund med honom, men bestämde sen att det var dags att komma igång och tränsade honom. Hans svar? Han rullade ner på sidan och sträckte ut halsen i gräset. Jag fick inte upp honom, hur jag än lirkade. När jag stod med tyglarna sträckta och försökte övertala herrn, körde stallägaren förbi. Hon kastade sig ur bilen med ett oroligt hojtande "Får du inte upp honom??!". Nä, han vill sova ett tag till! :cool::rofl: Stackaren trodde nog att det var något betydligt allvarligare på gång.
 
När min var unghäst och varit på dagsbete(betats in för han och med repat gräs innan också) inför att sedan gå på bete dygnet om så hittade jag honom liggandes på sidan i boxen med stängda ögon och munnen lite öppen så att underkäken hängde nedåt och man såg en del tänder. Han regerade inte alls när jag pratade med honom eller hojtade till. Jag tänkte att "helvete, nu har hästen kolik" och drog upp den skramliga boxdorren. Inte en reaktion. Mer panik från mig. Pratar igen utan reaktion. Klappar honom på halsen, först försiktigt utan framgång och sedan hårdare och pratar rätt högt. Han öppnar ögat lite, tittar på mig, suckar och blundar. Mer panik: "han är döende!". Jag jagar upp honom. Och ja, han är pömsig. Men helt normal och var pigg och allert inom några minuter. Tufft med semester i ny hage för småglin.😅

Samma häst gick året efter på lösdrift i en enorm hage med ca 30 till hästar. En morgon när jag skulle rida kom flocken och mötte mig. Men inte min häst. Han syntes inte till. Han är som din häst social och brukar komma och hälsa på folk och kommer så fort han ser mig. Oh-oh.. Går och letar och letar i jättehagen fylld av högt gräs. Ser en röd kulle i gräset. Där låg han och sov som en sten helt omedveten om att de som vaktat honom när han sov hade dragit och var lååångt utom synhåll. Är man ung och trött så är man. :laugh:
Hon låg ner när jag kom förbi senare pch då hade även valacken i hagen bredvid totaldäckat så det var nog bara en sådan dag då temp, bajs och aptit var helt som vanligt 😂 Jag vet att hon brukar ta tupplurar ganska ofta (jobbigt att växa ju) och zona ut så hon har säkert sett stendöd ut där ett tag...
 
Föreläsning, lite shopping och PW avklarad. Nu ska jag duscha och sen ut och äta :)

20230215_180245.jpg
 
Sitter och känner mig nöjd efter att ha fått lära mig lite grunder om hur man verkar hovar av hovslagaren. Tur att jag har världens tålmodigaste häst då jag inte direkt kan skryta över att vara snabb när jag ska prova själv och en eloge till hovslagaren som fick ha minst lika mycket tålamod som hästen. Blir spännande att se hur många tillfällen det kommer att krävas innan jag kan verka min häst helt själv. Gissa vem som kommer ha träningsvärk imorgon!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Jag har städat halva dagen och var sedan till särbon på jobbet med lite hembakat till honom och hans kollegor. Kisse igår på TV-soffan:
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 062
Senast: Mia_R
·
Hemmet Planerar att köpa nya garderober till sovrummet (eventuellt platsbyggda) och har varit inne på skjutdörrar denna gång. Dels för att...
Svar
10
· Visningar
544
Senast: corzette
·
Hemmet Hur får man rent en glaskeramikhäll ordentligt? Jag försökte med ättika och bikarbonat men fick inte bort särskilt mycket. Likadant med...
Svar
10
· Visningar
526
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Alltså jag behöver duscha, jag behöver städa och jag behöver få ordning. Men jag har noll motivation Noll ork och hjärnan skenar i 120...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
5 961
Senast: baraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp