Bukefalos 28 år!

DarkInNight

Trådstartare
Jag har köpt in ett antal nya växter till mitt akvarium.

Har läst många gånger om CO2, och att man bör tillsätta det för att växterna mår bra.

Men för det första, vad ÄR CO2? Och för det andra, vart får man tag i det?
 
Sv: Co2??

CO2 är koldioxid, men jag har aldrig hört att man ska tillsätta det till ett akvarium. Man brukar ju ha någon slags pump som tillför syre, koldioxid trodde jag bildades när fiskarna andas, precis som för oss människor.
 
Sv: Co2??

Precis, det är koldioxid, och man tillsätter det för att få extra sprutt på växternas fotosyntes. Vid fotosyntesen så blir ju solljus, näring och koldioxid till syre och biomaterial. Har man ett akvarium med mycket och välmående växter så räcker inte den koldioxid som fiskarna utsöndrar till. Därför kan man behöva tillsätta extra koldioxid, givet att växterna har det ljus och den näring de behöver.

Det finns olika sätt att tillföra koldioxid - dels finns det olika lösningar som man kan tillsätta, ungefär som näring, t ex Seachem Excel, eller så kan man leda ner gas i akvariet, ungefär som man gör med en syrepump. Gasen får man från hemmagjord mäsk, eller från en gaspatron.

Det är en ganska välkänd akvarietillsats, skulle jag säga. Men kanske lite överkurs, för den som vill ha ett prunkande växtakvarium i stil med detta:

picture1772.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Co2??

Jisses vilket växtarrangemang!

Stod och glodde på olika näringar i djuraffärn här i veckan, men hittade inget där man rakt ut förstod att det var CO2 i det. (Personalen hade fullt upp, slutat-jobbet-rusning).

Tack för hjälpen, då kommer jag inte framstå som en idiot när jag ska köpa det i affären nästa vecka :)


Verkar lite omständigt att leda ner CO2 direkt i vattnet. Hrm, är det samma gas som man använder när man svetsar, och avlivar smådjur?
 
Sv: Co2??

Jag kom på att om det är samma gas som sambon använder att svetsa med, då borde det väl gå att hälla ut lite sådan gas i en burk och sedan hälla i vattnet. Kan det vara så enkelt? Hur "mycket" och hur ofta ska man ge till ett 160 l akvarium med mkt växter?
 
Sv: Co2??

Nej, det är inte riktigt så enkelt tyvärr. Gasen måste ha lång kontakttid med vattnet för att det ska blandas. Ofta använder man en "trappa" eller en speciell pump om man vill köra gas från tub. Det enklaste att börja med är en kolkälla på flaska som Seachem Excel eller Easy Carbo från Easylife. Observera att det alltså inte är en "vanlig" växtnäring som också innehåller CO2, utan det är en egen flaska för bara det. Glöm för all del inte macrogödningen heller, dvs kalium, kväve och fosfat osv. Själv kör jag PMDD tillsammans med bottengödning och Seachem Excel, men jag har börjat snegla på Ferplasts Co2tub.
 
Sv: Co2??

åhh så synd att det inte var så enkelt!
En hel vetenskap verkar det här vara! Jag har ju klarat mig under alla år utan sånt här, men samtidigt har jag medvetet valt mkt enkla växter som enl butikspersonalen inte behöver gödning. Iofs sade tjejen i butiken att dessa var väldigt lättskötta, men tänkte att det kanske behövs lite gödning ändå.

En kolflaska, är det något som ska sitta i akvariumet konstant?

Macrogödning? :confused: PMDD??

Mycket nytt jag aldrig hört talas om!!
 
Sv: Co2??

pokazfoto.php


Ett sätt att få CO2, detta i mäskform.

mil-combo%20set%20no%20reactor+bev.jpg


Halvdålig bild på co2 i tub med ph-styrning.

PMDD står för Poor Mans Dupla Drops, och är växtnäring man blandar själv. Mer komplett än de flesta växtgödningar på flaska kan man säga.
 
Sv: Co2??

Jag som senast i förrgår tyckte att fiskar är nästan gratis att ha..

Det där verkar som sagt vara en hel vetenskap. Finns det någon information någonstans man kan läsa ?

Jag har letat, men det enda jag hittar på nätet om CO2, verkar bara ta för givet att man kan en del redan.
 
Sv: Co2??

Eller så tar man budget varianten

seraco2start.jpg


Man sätter den precis under vatten ytan och petar i en "brus-tablett" som sedan frigör co2 och näring
Hur bra den är låter jag vara osagt men jag märkte skillnad på mina växter när jag hade akvarium
 
Sv: Co2??

Det hade varit ett enkelt alternativ för mig som är såpass oerfaren.

Jag får kolla upp vart det går attt köpa, tack.
 
Sv: Co2??

Ropa inte hej för tidigt. Det ser tveksamt ut i mina ögon. Hur länge räcker en sån där tablett? Ojämn CO2-tillförsel är nästan sämre än ingen tillförsel alls.
 
Sv: Co2??

Jag kör också med PMDD samt EasyCarbo. Plättlätt.. Bara att mäta upp och hälla i burken!! :D:D:D

Kanske vore det idé att börja med lite "enklare" variant av tillförsel av näring till växterna innan man tittar på "äkta" Co2 tillförsel? Jag kan iallafall rekommendera PMDD och EasyCarbo, växer så det knakar!!:laugh:
 
Sv: Co2??

Om jag inte minns helt fel 3-5 dygn hur som helst så är det enkelt att se när det är dags att peta i en ny eftersom behållaren är genomskinlig så man ser när all "gas" är upplöst i vattnet

Jag har för mig att jag använde 1 i veckan eller nått sånt.
 
Sv: Co2??

tack för alla tips.

När jag var in till djuraffären idag så tyckte kassörskan att det inte behövdes någon CO2 tillförsel. Enl henne var det "VÄÄLDIGT få" som frågade efter/köpte CO2, det fanns knappt något att välja på alls :crazy:

Så, finns det någon BRA akvariewebshop som man kan använda?
Det får gärna stå en massa info om varje vara så jag kan försöka lära mig lite.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Läste denna artikel idag, som bland annat säger följande (min kursivering): ' He and his colleagues devised a model that captured the...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 835
Senast: tara
·
Övr. Djur Hej! Hoppas på att det finns någon hamsterkunnig här inne, försöker läsa på så mycket som möjligt men min kunskap räcker inte till just...
Svar
4
· Visningar
1 219
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 188
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp