Corgi-tråden!

Och jag mötte en hel flock på typ 7 Cardigans när jag skulle in på mässan idag :love:, samt att jag smög förbi rasmontern flertalet gånger. Det är verkligen en ras som växer ju mer en läser/ser om den tycker jag. Både jag och min vän stod länge och beundrade alla corgisar vi såg, så coola (Och ska jag någon gång byta ras känns det som ett mycket rimligt alternativ :D)

Då var det med all säkerhet min uppfödare du träffade :D
Med i gänget fanns Podricks pappa, Ebbots mamma, halvsyster till Ebbot, och grabbarnas bästa kompis Gry. :love:
 
Corgisarna blir ju alltmer populära, framför pemmarna. Jag har dock fått intrycket av att de pem-uppfödare vi har i Sverige är rätt erfarna och har koll (förutom något undantag kanske).

Cardigan har vi fler uppfödare på i Sverige, och det dyker upp nya hela tiden. Vilket såklart är kul, avelsbasen är rätt snäv och vi behöver bredda den med hjälp av duktiga uppfödare.
Men senast idag pratade jag med en ny cardi-ägare som inte fått stamtavla på sin 4-månaders valp än. Enligt uppfödaren hade det "blivit något fel med namnet". O_o
Ni Corgi-spekulanter får se till att vara noga med rätt uppfödare. Men ni får ju bra råd i denna tråd om det behövs ;)
 
Pemmarna är definitivt de som ligger i störst risk för "rasboom". De är mindre och "sötare", men cardigan kan ju vara blm med blå ögon, det lockar många något enormt. Fluff börjar ju också bli något som i princip är efterfrågat.

Jag hoppas att våra duktiga uppfödare står pall och inte viker sig för frestelsen bara för att raserna börjar gå upp i popularitet. Jag tycker dock att det är tråkigt att folk mest får upp ögonen pga alla "roliga" videor/bilder från framför allt USA där man i princip bara ser överviktiga giganter till hundar.
 
Jag har precis bokat corgivalp! Blev en trefärgad Pembroke-hane, "leverans" i början på februari. Kommer från schäferfamilj men ville ha nånting lite mindre till mig själv, men med mycket tåga i som jag kan ha med i stallet. Fick se båda föräldrarna hos uppfödaren och hoppas det blir en fin en! Pappas schäfer ska gå brukssök sen men är bara valp än och corgin får nog prova lite av varje. Sugen på rallylydnad!

Vad roligt! Välkommen in i corgi-gänget! :D
 
Jag tycker det är ganska intressant att det blivit en "inneras" här nu. Min mamma har velat ha en i 15 år, inspirerat av engelska drottningens flock. Men jag tror knappt jag sett en corgi (utanför utställningar) förrän sista året, de måste ha ökat ganska drastiskt.
 
Jag tycker det är ganska intressant att det blivit en "inneras" här nu. Min mamma har velat ha en i 15 år, inspirerat av engelska drottningens flock. Men jag tror knappt jag sett en corgi (utanför utställningar) förrän sista året, de måste ha ökat ganska drastiskt.

De har ökat en del. Registeringar för cardigan:
2015, 155 st
2016, 214 st
(kullar, 22 respektive 31)

Pembroke:
2015, 80 st
2016, 99 st
(Kullar, 13 respektive 21)
 
men cardigan kan ju vara blm med blå ögon, det lockar många något enormt. Fluff börjar ju också bli något som i princip är efterfrågat.

Jag får börja tjäna storkovan på kullar efter Frej med sina blå ögon, blue merle färgade fluffliga päls ;). Nämen jag vill gärna hålla på med den här rasen länge så hoppas inte att den förstörs av oseriös avel. Jag läste i en amerikansk facebook grupp att just populariteten och dålig avel håller på att förstöra Pembrokes i USA och att det förekommer mycket fler Pembrokes med rädslor och aggressioner än förr. Hoppas att uppfödare här i Europa inte följer samma trend.
 
Pemmarna är definitivt de som ligger i störst risk för "rasboom". De är mindre och "sötare", men cardigan kan ju vara blm med blå ögon, det lockar många något enormt. Fluff börjar ju också bli något som i princip är efterfrågat.

Jag hoppas att våra duktiga uppfödare står pall och inte viker sig för frestelsen bara för att raserna börjar gå upp i popularitet. Jag tycker dock att det är tråkigt att folk mest får upp ögonen pga alla "roliga" videor/bilder från framför allt USA där man i princip bara ser överviktiga giganter till hundar.

Äsch, det finns ju några praktnötter också:D
 
Jag får börja tjäna storkovan på kullar efter Frej med sina blå ögon, blue merle färgade fluffliga päls ;). Nämen jag vill gärna hålla på med den här rasen länge så hoppas inte att den förstörs av oseriös avel. Jag läste i en amerikansk facebook grupp att just populariteten och dålig avel håller på att förstöra Pembrokes i USA och att det förekommer mycket fler Pembrokes med rädslor och aggressioner än förr. Hoppas att uppfödare här i Europa inte följer samma trend.

Haha, precis! Din Frej är ju en dröm i mångas ögon, och han är ju galet söt. Jag ser mig själv föda upp i framtiden, om det blir corgi eller något annat låter jag vara osagt, men jag är ju väldigt nöjd med rasen (cardigan) överlag. Skulle vara så sjukt tråkigt om de råkar ut för rasboomar. Då kommer försämrad hälsa och mentalitet som ett brev på posten.
 
Äsch, det finns ju några praktnötter också:D

Jotack... :cool:
Det finns ett par stycken inom cardigan som jag inte skulle ta i ens med tång. Även en uppfödare med både pembroke och cardigan som jag starkt misstänker mest har dollartecken framför ögonen.

Men överlag skulle jag säga att vi hittills är ganska så förskonade jämfört med andra raser.
 
Jag scoutade topplistor i Sverige när jag valde uppfödare, ville ha en som producerade fina, korrekta hundar. Jag är ju ny på rasen men statistik kan jag ju läsa av. Tror jag lyckades bra! Nu är det bara att vänta:love:
 
Jag scoutade topplistor i Sverige när jag valde uppfödare, ville ha en som producerade fina, korrekta hundar. Jag är ju ny på rasen men statistik kan jag ju läsa av. Tror jag lyckades bra! Nu är det bara att vänta:love:

Åh, då blir jag nyfiken på kennel!
Jag valde konsekvent bort de största trots fina resultat, just för att de producerar så mycket hundar.
 
Ok, jag köpte på Pemberwoods! Jättenöjd, hon lyssnade på vad jag letade efter, hade kommit för att titta på en specifik valp men blev rekommenderad en annan som hon trodde var mer lovande för utställning eftersom jag var intresserad av det. Fick info om föräldrarna (träffade båda) och bara överlag väldigt nöjd.
 
Hon hade en superhärlig hane på 1,5 hemma som kom från en tidigare kull, den skulle jag gärna ha valp efter om han visar bra resultat. Också trefärgad.
 
Jag hör till den skara som kan skryta med att jag har en corgi! :D
his_name_is_fender_by_pienisusi-d9b2i7d.jpg

Fender är min första hund och är dessutom en omplaceringshund så jag har fått jobba lite på att få bort vissa beteenden. Nu har jag haft honom i två år och han börjar bli den där "drömhunden". För att vara en corgi så upplever jag honom som ganska tyst och lugn. Jag har träffat corgis som har skällt och stressat runt från att man har gått in i huset till att man har åkt hem igen men så är inte min Fender. Visst kan det vara livat när det kommer någon men han lugnar ner sig ganska fort.

Jag har aldrig upplevt honom som begränsad på grund av hans korta ben. Men enligt mig har inte corgi lång rygg utan väldigt korta ben. Men det stoppar inte honom. Han kanske inte springer lika snabbt som en vinthund men han kan springa nog snabbt för att matte inte ska hinna med. Sedan kan han hoppa in i bilen själv, som är en kia sorrento dvs ganska hög bil. Så jag tycker inte att han blir begränsad av kroppsbyggnaden. Men jag tror att så länge man ser till att hunden inte blir för tung så ska det inte vara några problem heller.

Om det är en sak jag håller på att bli tokig på så är det att så fort jag gå in på typ instagram och tittar på corgis så verkar hälften av dem, oftast pembrokes, vara väldigt feta. Jag tycker inte om det då det verkar ge bilden av att en corgi ska vara fet och se dum ut. Jag fick besök igår av mina kusiner och de hade träffat en corgi förut. Tydligen hade den varit väldigt fet och korvig på något vis och verkat väldigt ointelligent. Är det verkligen den bilden vi vill sprida om corgin?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp