Bukefalos 28 år!

Corgi-tråden!

Ninja låter (och ser ut) som min typ av corgi! Izo är gudasöt! :love:

Jag är himla velig när det kommer till diskussionen av röntgen. Lasses mor har A, fadern är pennhipad om jag inte minns fel. NKK har ju stoppat registrering av ED-röntgen för flera dvärgraser. Samtidigt har en halvbror till Lasse ED 2 med pålagringar vilket resulterar i halta om ägaren inte är försiktig. Även röntgad med HD E men där finns inga hältor eller liknande.

Innan, när jag hade boxer, var HD-röntgen något helt självklart där resultatet givetvis måste vara A eller B. Efter att ha blivit corgiägare har jag verkligen fått bredda den synen.

Tack! Jag hoppas att pappas will to please har förts vidare till lille Izo.
Jag har faktiskt inte läst om beslutet varför dom stoppat röntgen. Vet corgisar med E armbågar i norge som används i avel. (för vissa är utställningsresultat allt). Jag ser mycket strängare på armbågarna än på höfterna. Sen kan ju alla hundar utveckla artroser från sträckningar, skador osv.
Jo, jag har sett det resultatet på Lasses halvbror. Verkligen tråkigt. :(
Jag har också värderat om då jag hade Golden tidigare. Sen är ju avel mer än bara en höft tycker jag. Man får alltid väga upp för och nackdelar och se till varje individ. Sen finns det ju inga garantier att du får A eller B bara för att du använder två A och B, e och d förekommer även där. Så jag tror som sagt man måste hitta en uppfödare som har samma mål som en själv. Jag har valt att trots D höfter tillåta mina killar i avel mot lämpliga tikar för att de har bra mentalitet och är välmeriterade samt att vi behöver undvika matadoravel. Har också tackat nej till tikar så det är som sagt övervägande hela tiden.

@spaghettimonster Izo är uppfödd hos Corleonssin :)
@Henbane Ja, sån själavård :heart
 
skulle gärna bo ute i trädgården även när det minusgrader
Igenkänningsfaktorn är hög på denna :laugh: Bor i lägenhet men Frej ska tvärt vistas på balkongen oavsett temperatur... Där ligger han nöjt på vår lilla utesoffa trots att det är -15 grader där ute. Och när jag tycker det får vara nog och tvingar honom att vara inomhus så ligger han och vid balkongdörren med nosen i dörrspringan och suckar :meh:
 
@Bulldoozer Ninja och Nessie är från samma kennel :) Jag hjälpte till att hitta hennes mamma. Hon importerades ungefär samtidigt som jag importerade Akira =)

Tyckte Ninja var jätte-fin! Nessies mamma var lite smäckrare om jag inte minns fel men Nessie känns lite tyngre och klunsigare vilket antagligen beror en del på att hon är fruktansvärt matglad. Jag var väldigt förtjust i hennes pappa som var större så det gör ju inte så mycket att hon påminner kanske lite mer om honom. Sen så kanske man jämför med lilla Nike som är hälften så stor så Nessie känns större och klunsigare än vad hon egentligen är för att vara corgi :p.

15965401_10210525192520289_6553357698867268006_n.jpg
 
Igenkänningsfaktorn är hög på denna :laugh: Bor i lägenhet men Frej ska tvärt vistas på balkongen oavsett temperatur... Där ligger han nöjt på vår lilla utesoffa trots att det är -15 grader där ute. Och när jag tycker det får vara nog och tvingar honom att vara inomhus så ligger han och vid balkongdörren med nosen i dörrspringan och suckar :meh:

Nessie ligger demonstrativt upptryckt mot golvspringan på altandörren när vi är elaka och tvingar henne vara inne :laugh:.
 
Varulven har börjat löpa! Är kränkt och bitter över att hon inte får vara i sina favoritmöbler.

*sänder mina sympatier angående löptik, tvi* :angel: :D

Jag har en födelsedagsgris hemma, den här gentlemannen fyller nämligen år idag!
112g1ug.jpg


Detta firas såklart med födelsedagstårta gjort utav några av hans favoritgodsaker - falukorv, brieost, vispgrädde och ostbågar. Bortskämd? Inte alls! :angel:
16002899_10206333518015104_6890208583565305718_n.jpg

Ser väldigt, heh, aptitligt ut. :D
Grattis! :banana:
 
Oh vad heter facebookgruppen? (nån kanske redan skrivit det, missade) Den vill jag vara med i!

Kom en ny bild från uppfödaren på min grabb, nu är det bara 4 veckor kvar!

tumblr_ojo1rnkVbE1rrws4ko1_1280.jpg

Min är nummer 3 från vänster!

Men vilka ljuvliga små skruttisar! :love:
Facebook-gruppen heter CORGI SVERIGE. :)
 
Men vilka ljuvliga små skruttisar! :love:
Facebook-gruppen heter CORGI SVERIGE. :)

Ja man dör ju! Hon brukar bara ha en kull per år, men just denna gång blev det två, så det finns 11 valpar, när jag var där och hälsade på hälsade jag bara på "min" kull, men jag räknar kallt med att drunkna i valp när jag ska hämta! Det är vad jag HOPPAS på, hoppas inte alla åkt redan då!
 
Ett kullsyskon ska flytta till vår närmsta stad (vi bor på landet) också så hoppas kunna hålla kontakten där
 
Hade med tjejorna till stallet igår, Nessie var jätte-glad! Tar ca 15 minuter att promenera dit så det blir rätt bra hundpromenad + att de leker i stallet med stallhunden.

Är det bara jag som har problem med att hunden inte kan gå i koppel :meh:? Nike går jättefint men vi bodde ju i lägenhet när vi skaffade henne. Nessie är så van att vara lös så hon ska ju hänga längst ut i koppeländen när man har henne kopplad. Eftersom jag valde att gå 70 vägen hem då den andra vägen var så isig så fick hon gå fot hela vägen för att jag inte skulle få hjärnblödning. Vi behöver koppelträna mer men det är ju så himla lätt att bara gå ut och ha vovvarna lösa när man bor ute i ingenstans!
 
Hade med tjejorna till stallet igår, Nessie var jätte-glad! Tar ca 15 minuter att promenera dit så det blir rätt bra hundpromenad + att de leker i stallet med stallhunden.

Är det bara jag som har problem med att hunden inte kan gå i koppel :meh:? Nike går jättefint men vi bodde ju i lägenhet när vi skaffade henne. Nessie är så van att vara lös så hon ska ju hänga längst ut i koppeländen när man har henne kopplad. Eftersom jag valde att gå 70 vägen hem då den andra vägen var så isig så fick hon gå fot hela vägen för att jag inte skulle få hjärnblödning. Vi behöver koppelträna mer men det är ju så himla lätt att bara gå ut och ha vovvarna lösa när man bor ute i ingenstans!

Lasse har gått lös från dag 1 men jag upplever inte att han har svårt att gå i koppel. Han kan sicksacka från sida till sida förvisso och det är väl inte så önskvärt, men det reglerar jag ju lätt själv. Säger jag "nej" och visar rätta sidan med handen om han är på väg över går han helt enkelt tillbaka. Drar gör han väl ibland, men inte så att det stör på något vis. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp