Covid-19 del 13

I min omgivning har de varit väldigt olika hur sjuk man blivit oavsett vaccin eller inte. De har varierat under de här två åren. Har folk i min närhet som tagit tre sprutor precis som jag och andra som är ovaccinerade efter deras eget val vilket jag inte lägger någon värdering i de är fritt val.
 
. Har någon någonsin blivit uppringda och ifrågasatt varför de uteblivit från det? Nix. Så mitt svar; hade nog funderat ett varv men nej troligen inte reagerat lika mycket för det är ju inte "lika laddat" som vaccinet blivit.
Kan ju bero på att livmoderhalscancer (1) inte är smittsamt (2) bara är potentiellt dödligt för en individ att jämföra mot covid, som i alla dess varianter spridits som en löpeld över planeten och dödat hundratusentals människor.

Just saying...
 
Men den är mindre intressant än statistik och forskning på samhället i stort. Det måste du väl förstå?
Jag ser vad statistiken säger i stort men ser också annat i min omgivning. Vilket särskiljer sig. Har aldrig sagt att min personliga erfarenhet är mer intressant än den stora massan i samhället.
 
Men om det särskiljer sig borde du då inte förstå att det du ser i din omgivning inte är representativt? Eller vad drar du för slutsatser?
Jag fattar också att det är för liten massa att jämföra min omgivning med samhället i stort men jag ser fortfarande vad jag ser och det är individuella variationer. Även om det, återigen, inte är representativt.
 
Jag vågar satsa min högra arm på att det görs undersökningar på varför man uteblir från cellprov. Tycker det är återkommande rapportering kring hur stor andel som uteblir och åtgärder för att öka antal prover. För att kunna göra effektiva åtgärder måste man veta varför folk uteblir. Men visst, uppringd vet jag inte, det kan ju lika gärna vara en enkät med posten, och ifrågasatt är nog inte rätt ord (men det var det nog inte för vaccinationssamtalen heller).
Och missar man sina cellprov (eller snarare, de tror att man missat) så kommer det hem ett självtest på posten! De är alltså så angelägna om att man i alla fall försöker ta ett prov på sig själv än att man helt missar att ta cellprov. Jag använde aldrig provet eftersom jag faktiskt var testad inom rätt tidsperiod, men snacka om service!
 
Notis på P4 Östergötland fbsida där de haft kontakt med regionen. Det handlar ju inte om att de bryr sig på individnivå, då hade ju sjukvården ringt och ifrågasatt varför vissa uteblivit från cellprov osv.
Mig skickade de hem ett självtest på cellprov när det hade blivit nån tabbe så att de trodde att jag inte var testad i rätt tidsperiod. Grymt bra, även om det var i onödan eftersom jag hade lämnat ett.

https://www.vardfokus.se/yrkesroller/barnmorska/sjalvtest-ska-locka-fler-att-gora-cellprov/
 
Jag tänker också att de som trots vaccin blir jättesjuka (har bara hört en faktiskt, och det var en partner till en av mina föräldrars kollegor så det var absolut ingen närstående) hade förmodligen blivit ännu sämre och kanske behövt sjukhusvård om de inte var vaccinerade? Just senaste veckan har både min mamma och min moster testat positivt för covid, de har inte träffat varandra och båda är trippelvaccinerade. Min moster blev sjuk som i en vanlig influensa (skulle ändå kalla det rätt sjuk) medan mamma hade lite ont i halsen. Så det verkar ju slå olika på olika personer.
 
Helt plötsligt känns covid som en förkylning med dålig attityd. Ingen farsot.
Jag har en vän (vaccinerad) som haft feber i över en vecka och knappt kan ställa sig upp utan att tappa andan. Hon har dock rätt rejäla underliggande sjukdomar.
För mig var det för några veckor sen som en rejäl influensa. Jag är också i riskgrupp.

Ingen av oss hann få tredje sprutan.
 
Höll på att sätta morgonkaffet i halsen när jag läste att regionen ska "hem till folk" för att söka upp ovaccinerade. Jag tror ju inte fler vaccinerar sig när de jagar på detta viset, de som vill söker själva upp vc eller vaccinstation. Dessutom ska de ha ringt upp ett hundratal och ifrågasatt varför dessa avbokat sina vaccintider, det har de ju öht inte ens med att göra!! Oavsett om de fått förhinder av privata skäl eller tappat förtroende av vaccin eller vad nu anledningen är.
Vilket påminner mig om att jag måste ta och avboka Min tid! Jag hade helt glömt bort det! :o När jag inte bokade en egen fick jag brev hem i lådan om att de helt enkelt bokat en åt mig.
 
Jag tycker inte alls att det är märkligt att det på individnivå varierar hur sjuka vi blir - vaccinerade som ovaccinerade - för vi har ju alla olika förutsättningar. Våra immunsystem fungerar olika bra, till exempel. Men jag är helt övertygad om att statistiken talar sanning, dvs att vaccinerade i mycket högre utsträckning är skyddade mot riktigt allvarlig sjukdom/död.
 
Jag tycker inte alls att det är märkligt att det på individnivå varierar hur sjuka vi blir - vaccinerade som ovaccinerade - för vi har ju alla olika förutsättningar. Våra immunsystem fungerar olika bra, till exempel. Men jag är helt övertygad om att statistiken talar sanning, dvs att vaccinerade i mycket högre utsträckning är skyddade mot riktigt allvarlig sjukdom/död.
Jag håller helt med dig, tror jag skulle blivit mycket mer sjuk utan mina sprutor och ännu mindre om jag hunnit ta trean.
 
Här håller vi på med covid just nu.

Ungarna (1-4 år och således inte vaccinerade) hosta och närmare 40 i temp i 1,5 dygn.
Vi vuxna, hittills som en grövre förkylning.
Vi har bägge fått tre doser.
För min mor (också 3 doser men 70+) så är det definitivt mer hosta än hos mig och sambon.
Men känns som snabbt förlopp på oss alla hittills.
 
Fast vad är så upprörande? Jag tycker att det behövs bättre åtgärder för de som fortfarande inte är vaccinerade och det behövs underlag på varför enskilda väljer att avstå. Tidsbrist, övertygelse - vad? Är det tidsbrist behövs möjligheter att vaccinera på drop in udda tider (kanske). Är det övertygelse kanske bättre information skulle finnas tillgänglig? Är det något annat får en väl möta det behovet.

Men att bara stillatigande konstatera att vaccinationsgraden skulle behöva höjas känns inte rimligt.

Det kanske vore rimligare då att köra en undersökning/reklamkampanj där de som vill delta, deltar utan att bli personligt kontaktade. " Vi vill gärna veta om du upplevde något hinder för att du skulle vaccinera dig, och få veta hur vi kan göra det bättre"- typ. Hade det varit en öppen undersökning så hade jag varit väldigt positiv.

Skulle det däremot ringt mig någon random sjuksköterska som har fått tag på min hälsostatus fast jag inte bett om det, då hade jag nog anmält det både som brott mot sekretess i patientjournaler och brott mot GDPR.

Jag gillar inte telefonförsäljare heller.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
102 312
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 279
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
105 356
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 794
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp