Bukefalos 28 år!

Crabbet distansavel

Sv: Crabbet distansavel

Jag tycker vi ska gå ihop och ta in frusen sperma på någon crabbetdistanshingst (har jag tjatat om det förut :)
Favorit 1: Chip Chase Sadaqa (Australien, jag har mailat dem)
Favorit 2. Milora Park Blue Fire (Statsstuteriet i Frankrike, borde vara lätt att få tag i dem)
Favorit 3: En Chip Chase Sadaqa som som Meg Wade äger, står på annons.
 
Sv: Crabbet distansavel

Chip Chase Sadaqa son, ska det vara....
 
Sv: Crabbet distansavel

stammen på min häst är Cala dÓr och Silver Zeefir.
har jag fattat rätt så är just Silver Zeefir Crabbetlinje.
 
Sv: Crabbet distansavel

Din häst har moderslinje till Rodania som är ett av ursprungsstona för aveln på Crabbetstuteriet.
Men din häst har bara ca 6,25 % Crabbetblod resten spanskt och polskt.
Ingela
 
Sv: Crabbet distansavel

GKV's Indian Suleima kommer att betäckas med Gimmick eller Bayard nästa år om allt går som jag tänkt mig.
Men fixar du Anna semin från Chip Chase Sadaqa så är det ett spännande alternativ.
Ingela
 
Sv: Crabbet distansavel

Jag fyller på min egen tråd ;)
Det gäller att börja spara pengar redan nu till nästa år då det kommer flera sprillans nya Crabbet fölisar om allt går vägen.
Hörde med Gadebrook stud vad de tar för en ettåring (kolla deras hemsida). Den lite större kostar 95 000 kr och den lite mindre 75 000 kr..... Där har sheikerna upptäckt deras kapacitet och att tävla med deras plånböcker är inte lätt:crazy:
Hurra för Ingela och Birgitta som importerat hit dessa stammar så vi kan ha en egen uppfödning här i Sverige:banana:

Asta Sjöström har fått en stoföl e. Bayard u. Katanja (lillasyster till min Katmandu) och hon planerar att betäcka om med Bayard!
Hoppsan, det var inga dåliga priser dom kör med på det stuteriet!
Jag har precis tillsammans med min syster i england köpt 2 crabbetston, mor och dotter, för den något lägre summan £ 3500.-
(för båda!), så för er som är intresserade av crabbet så finns det hopp om betydligt lägre priser om man är villig att ge sig ut på landsbygden och leta hästar hos snälla gamla engelska damer.
/Per :banana::banana::banana:
 
Sv: Crabbet distansavel

oj då.... 6,25 % inte så mycket att skryta med:D spelar inte så stor roll för mig. Har dock tänkt att betäcka henne nästa år och då blir det nog en hingst med mycket crabbetblod.
 
Sv: Crabbet distansavel

Jag hittade mitt sto Sahara Sundance på http://www.arabianlines.com/
och hon kostade inte hutlöst med pengar.
Betäckning med Silva Dollar kostar £ 400 inte heller det dyrt, men det som kostar är transporten ( speciellt inom England).
Poloplayer vad är det för stam på stona som du och din syster köpt?
Kommer dom att avlas på här i Sverige?
Ingela
 
Sv: Crabbet distansavel

Snälla gamla damer...bara de inte är som i "Morden i Midsomer" då de raraste tanterna är brutala seriemördare....
Hur hittar du de här hästarna?
 
Sv: Crabbet distansavel

Kolla Gimmicks avator och bilden i profil på Limonas häst!:) Öronen!!:love:
 
Sv: Crabbet distansavel

Han heter Kaali (Kaalawai Key i stamtavlan) och är bara tre ar sa det dröjer ett tag innan vi börjar tävla. Men kanske vi syns i distanssammanhang tidigare än sa, om tex Växjös satsning pa unghästvisning far fortleva.
Sa här ser han ut, fux med bläs och tre höga strumpor saklart :)
07060909.jpg


Han var 152 cm i varas och växer nu, jag skulle tippa pa att han blir ca 155 cm hög. Social och sansad men med "go" i.

07060902.jpg


Helt OT - finns här nagon som är duktig pa foder och utfodring och har lust att hjälpa mig med nagra funderingar..pm:a gärna isf. :bow:


Hls Limona

Hej Limona! Vad roligt att du köpte Kaali trots allt! Jag önskar dig all lycka till framöver och hoppas att ni kommer ut på distansbanan så småningom. För er som inte vet så är jag uppfödare till Kaali. :) Mor Wai Kiki har Sweet Nicolina som mormor så Kaali har därför en del engelskt blod till på moderns sida.

Om du vill veta Limona, så döptes Kaali till Hawaiii från början (för mig är han fortfarande "Hawaii"). Detta hette han tills jag sålde honom då nya ägaren ville ha ett annat namn. Eftersom jag inte reggat honom innan så gick det bra att byta namn. Kaalawai är ett ställe på Hawaiii. Key döptes han till för att köparen hade haft en tidigare häst som hette något med Key. Så nu vet du hur han blev döpt också. =)

MVH AFF
 
Sv: Crabbet distansavel

Tack A_F_F! Jag hade nog föredragit Hawaii faktiskt..Hästen med indiannamnet tycker bonden som han gar pa bete hos :D
Kaali som vi kallar honom är nagon hinduisk dödsgud :smirk: namn...

Hej Limona! Vad roligt att du köpte Kaali trots allt! Jag önskar dig all lycka till framöver och hoppas att ni kommer ut på distansbanan så småningom. För er som inte vet så är jag uppfödare till Kaali. :) Mor Wai Kiki har Sweet Nicolina som mormor så Kaali har därför en del engelskt blod till på moderns sida.

Om du vill veta Limona, så döptes Kaali till Hawaiii från början (för mig är han fortfarande "Hawaii"). Detta hette han tills jag sålde honom då nya ägaren ville ha ett annat namn. Eftersom jag inte reggat honom innan så gick det bra att byta namn. Kaalawai är ett ställe på Hawaiii. Key döptes han till för att köparen hade haft en tidigare häst som hette något med Key. Så nu vet du hur han blev döpt också. =)

MVH AFF
 
Sv: Crabbet distansavel

Vi är ju några stycken som en längre tid har pratat om att starta en svensk sida för svenska Arabiska Fullblod med Crabbet-linjer. Jag har "spånat" lite på senaste tiden och hoppas att Birgitta kan åta sig det tunga jobbet med uppbyggnaden av sidan? Snälla?!

Ja, jag kan göra grunden och givetvis mer därtill. Det bör tilläggas att allt material ska vara skrivet på engelska, detta för att vi vill marknadsföra oss även utomlands!! Dessutom bör vi inte nyttja gratis-servrar, usch vad jag ogillar all reklam o 'popups'!! Tipset jag fick av dig Anne (din server) kostar mellan 24-54:-/mån, tror jag det var?.. beroende av utrymme och antal besökare.

Min ide´ är att vi kanske ska ta ut en (låg, runt 50:-) medlemsavgift för att täcka upp utgifterna för hemsidan. På så sätt kan vi också ha ett medlemsregister med adresser, mail-adresser och tel.nr. till varandra, som bara medlemmarna kommer åt givetvis.

Inte helt fel med en medl-avgift, men kan vara svårt att genomföra (att få medlemmar menar jag). Och hur fixar man ett register som endast medlemmar kommer åt? Sånt har jag ingen aning om..tyvärr!

På denna hemsida skulle man kunna ha info om uppfödare, hästar (både "rena" araber och partbreds) med den info som varje hästägare själv väljer att dela med sig av. Några förslag är: bilder, stam, avkommor, tävlingsmeriter m.m. Givetvis ska vi även ha med massor med länkar till sidor med Crabbet-besläktade hästar!

Yes!! Så är det ju tänkt... samt till salu, mm och ett forum!?:)

Detta är som sagt bara vad jag har funderat på. Vad tycker ni? Har ni några bättre eller andra förslag?
/Anne

Jag efterlyser också synpunkter och förslag!:d

Bia
 
Sv: Crabbet distansavel

Crabbet är ett f.d stuteri bildat i England 1878 & filial Sheykh Obeyd i Egypten. Rasen är Arabiska Fullblod och de finns i stamtavlorna hos nästan alla Araber världen över (Ryska, Polska, Egyptiska, Spanska, Franska...). Äger du en Arab så är sannolikheten stor att det finns Crabbetblod i den! Här kan du läsa om dem (3 sidor): http://www.wiwfarm.com/MBCrabbetF.html

Bia
 
Sv: Crabbet distansavel

Limona, lycka till med din läckra kille! Han har ca 64,6% Crabbetblod i sina ådror.

kimmis87, din jättesöta tjej har ca 25,35% Crabbetblod, faktiskt så har Magnum Psyche 26% & Artemis 24,7%!

mag, mer än 6,25 får du av mig! Cala Dór har 7,62% & Silver Zeefir 22,16%. Avkomma =14,89% Crabbet.

Angående "första hingst", så var det inte bara en.. utan 6 hingstar och 13 ston som importerades direkt från öknen till England & Crabbet stuteriet. Det var bara början!:D

Bia
 
Sv: Crabbet distansavel

Jag hittade mitt sto Sahara Sundance på http://www.arabianlines.com/
och hon kostade inte hutlöst med pengar.
Betäckning med Silva Dollar kostar £ 400 inte heller det dyrt, men det som kostar är transporten ( speciellt inom England).
Ingela

Jag hittade också mitt sto på annons, hon kostade £2,600 + vet.besiktning £60 + scid-test (? ingen räkning än) + transport från N.Irland till Wales, England £600 + betäckning £750 + uppstallning £? x dagar? + transport till Newmarket 39,5 mil efter 45d dräktig £? + annan transport till Sverige... puuuh, vad ska denna nota bli totalt.. och tänk om hon inte blir dräktig!?:eek:
 
Sv: Crabbet distansavel

Limona, lycka till med din läckra kille! Han har ca 64,6% Crabbetblod i sina ådror.

kimmis87, din jättesöta tjej har ca 25,35% Crabbetblod, faktiskt så har Magnum Psyche 26% & Artemis 24,7%!

mag, mer än 6,25 får du av mig! Cala Dór har 7,62% & Silver Zeefir 22,16%. Avkomma =14,89% Crabbet.

Angående "första hingst", så var det inte bara en.. utan 6 hingstar och 13 ston som importerades direkt från öknen till England & Crabbet stuteriet. Det var bara början!:D

Bia

Det visste jag inte!
hoppar högt av glädje!!
man kanske skulle arbeta vidare på crabbet på henne då... men jag vet ingen hingst som jag verkligen gillar med mkt crabbet i... eller snarare, som jag tror skulle passa henne...

Ingela se till så du får ett jätte fint hingstföl med din nya märr!
 
Sv: Crabbet distansavel

men åh procenten stiger 14, 89 % tackar;) Tycker detta är jätteintressant, och kommer definitivt att betäcka henne med en crabbet, känner så för Gimmick och han finns inom lagom avstånd...
Vi får se till våren....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp