Crabbet distansavel

A

a_schuber

Jag startar tråden här så får ni fylla på.....
Av ödets slump (Tack CK :bow:) kommer jag att fortsätta min variant av crabbet-traraber!
Bionda d´Hilly, varmblodsmamma till bl.a Zodiac Accent, Skywalker och Starlight är nu på väg till betäckning hos Gimmick. Ägarna hade ingen användning av henne längre, så jag tog tillbaka henne.
Besökte Gimmick på väg upp till Mora, det var sju år sen sist jag såg honom och jag blev väldigt imponerad (igen). En häst som gjord att gå distans; bra ben, fina hovar, stark välbyggd harmonisk kropp och en man får en väldigt fin kontakt med honom. Kort sagt - jag gillar honom skarpt!!!
 
Sv: Crabbet distansavel

Jag fyller på min egen tråd ;)
Det gäller att börja spara pengar redan nu till nästa år då det kommer flera sprillans nya Crabbet fölisar om allt går vägen.
Hörde med Gadebrook stud vad de tar för en ettåring (kolla deras hemsida). Den lite större kostar 95 000 kr och den lite mindre 75 000 kr..... Där har sheikerna upptäckt deras kapacitet och att tävla med deras plånböcker är inte lätt:crazy:
Hurra för Ingela och Birgitta som importerat hit dessa stammar så vi kan ha en egen uppfödning här i Sverige:banana:

Asta Sjöström har fått en stoföl e. Bayard u. Katanja (lillasyster till min Katmandu) och hon planerar att betäcka om med Bayard!
 
Sv: Crabbet distansavel

Tack Anna, och HURRAAA även till dig, Ingela, Anne, Asta och Per för att ni kämpar på med bevarandet av de viktiga Crabbet-linjerna! Förlåt om jag glömt nämna någon annan.. finns det fler förresten?

Jag återkommer med en hel del info, men till att börja med kan ni ju kolla in Yateemahs' avkommor på Distanslistan.. Wow, vilket sto (även fast hon inte ensam åstadkommit dem.. men ett bra sto sätter sina 'stämplar'!).

Jättebra tråd Anna, och lycka till med Bionda!!
Bia
 
Senast ändrad:
Sv: Crabbet distansavel

Dom hingstar som är Crabbet/ Old English är Garizim f.-79 ( Rashid - Indian Shade/ Indian King) Bayard f.-87 ( Red Baron- Elfrida/ Harwood Asif) Gimmick f.-90 ( Ghazal- Galadriel/ Red Baron) och Amaaly F.-87 (ST John- Bint Amaana/Rafid) har hög Crabbetprocent.
Sen har vi några hingstar som har 50 % och uppåt tex. Grausho ( Shakespeare- Galadriel/ Red Baron), Gomir ( Gokart - Mirza/ Mustapha), Capos ( Da Capo- Irmelin Rose/ Rashid) och Dr. Zjivago ( Mamluk- Touchwood Tiffany/ Indriss).
Den sistnämnda kommer att användas i arabavel för första gången i år om han är fertil, han är 24 år.
Ingela
 
Sv: Crabbet distansavel

Jag har för nagra dagar sen hämtat hem min nya häst, en valack E Bayard! Han kommer ju inte bidra till aveln :angel: men förhoppningsvis bli en av Bayards avkommor som visar framfötterna pa distansbanorna!

Han är för övrigt spansk/polsk pa mödernet, Cala d'Or - Pohaniec.

Mvh Limona
 
Sv: Crabbet distansavel

Limona,
Spännande med en Bayard-avkomma, man ser alldeles för få av dem. Håller tummarna för att det ska gå bra för er så klart!
Hur gammal är han? Och vad heter han? Har du hunnit fixa några bilder på honom ännu? Kommer vi att få se er ute på banorna i år?

Birgitta,
det är väl du som i stort sett är "skyldig" till Ingelas, Annas och mitt intresse för Crabbet-aveln - iaf mitt. Desto roligare att du nu drar igång igen.

Anna,
jag gillar verkligen Bionda - både exteriör och psyke. Inte konstigt alls att hon får trevliga avkommor.

Gadebrook Stud har verkligen "förstått att se till att få ut det rätta värdet" för araber med Crabbet-linjer. Det ska vi se till att få här hemma också, eller hur? Det ska bli en lyx att få köpa en svenskuppfödd arab med mycket Crabbet-linjer! ;) Det är iaf mitt mål.
/Anne
 
Sv: Crabbet distansavel

Vi är ju några stycken som en längre tid har pratat om att starta en svensk sida för svenska Arabiska Fullblod med Crabbet-linjer. Jag har "spånat" lite på senaste tiden och hoppas att Birgitta kan åta sig det tunga jobbet med uppbyggnaden av sidan? Snälla?! SJÄLVKLART ska var och en som vill ha med info bidra med ett så färdigt material som möjligt. Jag kan göra en hel del jobb när grunden väl finns, men detta med att bygga stommen på en hemsida är inte min starka sida direkt.

Min ide´ är att vi kanske ska ta ut en (låg, runt 50:-) medlemsavgift för att täcka upp utgifterna för hemsidan. På så sätt kan vi också ha ett medlemsregister med adresser, mail-adresser och tel.nr. till varandra, som bara medlemmarna kommer åt givetvis.

På denna hemsida skulle man kunna ha info om uppfödare, hästar (både "rena" araber och partbreds) med den info som varje hästägare själv väljer att dela med sig av. Några förslag är: bilder, stam, avkommor, tävlingsmeriter m.m. Givetvis ska vi även ha med massor med länkar till sidor med Crabbet-besläktade hästar!

Detta är som sagt bara vad jag har funderat på. Vad tycker ni? Har ni några bättre eller andra förslag?
/Anne
 
Sv: Crabbet distansavel

hur långt bak får man ha crabbet och ändå vara med??
min häst har lite på sin mammas sida, och ja... en bit bak som sagt...

hennes namn är Pselma kolla på allbreed....

är det för långt bak? tror det är minst 3-4 generationer... kommer inte ihåg i huvudet...
 
Sv: Crabbet distansavel

hur långt bak får man ha crabbet och ändå vara med??
min häst har lite på sin mammas sida, och ja... en bit bak som sagt...

hennes namn är Pselma kolla på allbreed....

är det för långt bak? tror det är minst 3-4 generationer... kommer inte ihåg i huvudet...

Till att börja med har Pselma Crabbet-linjer även på fädernet (Bright Wings) som jag ser direkt, men oavsett det ...
... så ger mig frågan "får jag vara med?" rysningar. Ser framför mig hur barnen på någon skolgård elakt nekar ett annat barn att vara med och leka - hua! :eek:

Nej, som jag ser det handlar det väl framförallt om att vara med av intresse! Det borde vara självklart att alla som vill engagera sig i något som berör araber med Crabbet-linjer "hänger på". Om vi nu äntligen orkar dra igång något? Vi behöver all hjälp vi kan få, att få upp intresset för "våra" blodslinjer - så vad det gäller mig är du varmt välkommen att "dra ditt strå till stacken" som man säger.
/Anne
 
Sv: Crabbet distansavel

Han heter Kaali (Kaalawai Key i stamtavlan) och är bara tre ar sa det dröjer ett tag innan vi börjar tävla. Men kanske vi syns i distanssammanhang tidigare än sa, om tex Växjös satsning pa unghästvisning far fortleva.
Sa här ser han ut, fux med bläs och tre höga strumpor saklart :)
07060909.jpg


Han var 152 cm i varas och växer nu, jag skulle tippa pa att han blir ca 155 cm hög. Social och sansad men med "go" i.

07060902.jpg


Helt OT - finns här nagon som är duktig pa foder och utfodring och har lust att hjälpa mig med nagra funderingar..pm:a gärna isf. :bow:


Hls Limona
 
Sv: Crabbet distansavel

Har fattat nu att mitt sto är av crabbet linjen, Vad jag förstår så måste det ju någon gång i tiden funnits en "första" hingst, där allt startade. Vem var det ??? Jag kan absolut ingenting om avel eller linjer, men nu blev jag lite nyfiken, Vet nog inte riktigt vad jag köpte för två årsedan, mer än att det var världens finaste och bästa häst för mig...:smirk:
 
Sv: Crabbet distansavel

Jag som egentligen har noll koll på sånt här fick just se när jag kollade genom trådet att min 2.årige valack isåfall är en del crabbet eftersom han har Capos till Pappa.
 
Sv: Crabbet distansavel

ha ha det jag menade var alltså hur hög procent crabbet måste hästen ha?
att jag fick vara med antog jag om jag bara betalade avgiften...

jag kan inte så mkt om stammar, men det var ju kul att se att hon hade lite på pappas sida oxå! det finns många crabbet hästar som jag gillar!
 
Sv: Crabbet distansavel

Han heter Kaali (Kaalawai Key i stamtavlan) och är bara tre ar sa det dröjer ett tag innan vi börjar tävla. Men kanske vi syns i distanssammanhang tidigare än sa, om tex Växjös satsning pa unghästvisning far fortleva.
Sa här ser han ut, fux med bläs och tre höga strumpor saklart :)
07060909.jpg



Vilka helt underbara öron :love:

// Ulrika - öronnörd :rofl:
 
Sv: Crabbet distansavel

Kul med din Bayard kille. Jag satt och kikade på den annonsen många gånger...Verkligt fin häst och det såg ut som om han blivit bra hanterad. Min Bayard avkomma är ett år yngre, Katmandu.
Tråkigt nog så står han inne nu med hovledsfraktur men jag hoppas, hoppas han blir bra. Annars är jag extremt nöjd med honom, en ängels tålamod och så underbart snäll, även efter sina nu 7 veckors boxvila....
 
Sv: Crabbet distansavel

Krokarna på öronen är vanligt förekommande på hästar med Crabbetblod, mycket vackert.
Ingela
 
Sv: Crabbet distansavel

Ska bli verkligt spännande att se vad det blir av dina nya importerade crabbet ston, Ingela :bump:
Vad ska du betäcka din danmarksimport Sulleima med när hon blir tre?
(Inte för att den har någonsomhelst distansbetydelse men hennes färg är verkligen någonting alldeles extra, typ "mättat chokladfux"!!!)
 
Sv: Crabbet distansavel

Dom tröttnar man inte att titta på - mil efter mil - när man rider ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp