Bukefalos 28 år!

cremello/perlino hingst

flamman

Trådstartare
Jag undrar om man ska spara hingstar med ovanliga färger .
jag personligen har nog inte tänkt spara min lill grabb .
men tanken kommer en då i bland efter som han verkar va en coll kille o ser ut att bli en snygging . han är ju quater korsad och hans mamma är om jag fattat rätt ridponny med mycket whels /arab i sig.
har redan hört med quarterponny förening i Usa o enligt dom så är han reg bar som quarterponny ....
va skulle ni tänkt på mer om ni skulle vilja spara en hingst han ser ut att växa jämnt o fint o har ett underbart temp verkar väldigt lätt jobbad .
han var Ohanterad när han kom till mig men nu efter 10 vec vilket inte märks av längre ;)
 
Sv: cremello/perlino hingst

Nej, färg och att hästen är registrerbar (ens som renrasig) är inte tillräcklig anledning att behålla en hingst.
 
Sv: cremello/perlino hingst

Men va ska man titta på mer är de stam eller ?
Jag är ganska klar med mitt beslut men jag undrar va man ser på mer
när man behåller dom som hingst
 
Sv: cremello/perlino hingst

Stam tittar man mycket eftersom det är de egenskaperna som kan föras vidare till eventuell avkomma. Det är ju inte färgen man rider på;)
Exteriören ska vara ändamålsenlig och korrekt, en avelshingst ska tillhöra toppskiktet inom sin ras och förväntas förbättra stomaterialet.
 
Sv: cremello/perlino hingst

Ja det är ju delvis beroende på vad som är den tilltänkta hingstens marknad.

Stam, exteriör, psyke, gångarter -sedan vill man se detsamma hos föräldrar och syskon. Vad har linjerna i kombination gett? Vad har föräldrarna gjort och vad har dom producerat innan?

Vad är tanken med hingsten. I ditt fall, vilken marknad handlar det om. Ridponny avel? Mot hoppning, dressyr, vad?

Har föräldrar och syskon gjort något inom dessa områden? Har hingsten förutsättningarna? Har du möjlighet att hålla den och tävla upp den eller meritera den på annat sätt så att den blir attraktiv för din marknad? Annars blir det ju bara en korsningshingst med rolig färg.
Är hingsten testad för alla de olika genetiska defekterna och om positiv, får du använda den i avel (beror på defekten)?

Förutom just hingstens egna förutsättningar som stam, gångarter, exteriör, psyke så bör det ju finnas en anledning att spara just den hingsten. Oftast finns det inte det ens när det gäller renrasigt. Visst kanske du kan regga din hingst som Quarter Pony men har du någon uppfattning om hur många quarter ponys vi har i Sverige, eller hur stort intresse det finns att avla fler?

Eller om det är allmän ridponny avel, har du någon uppfattning om hur stort intresset bland de som avlar ridponnys är att använda en hingst av din typ och linjer? Finns det en marknad och vad måste du isåfall göra för att din hingst ska bli använd. Konkurrera med hingstar som Power Boy (har ingen koll på RP hingstar)?

Med detta menar jag inte att alla hingstar har världsmästar föräldrar eller själva måste gå VM. Det finns bra avelsdjur som kommit ur mer blygsamma linjer eller inte presterat själv pga skada och dylikt men med dagens marknad så har jag svårt att tro att dessa har lätt att hävda sig i konkurrensen. Visst kommer det alltid finnas en marknad för random hingstar med rolig färg som betärcker vad som helst till en billig penning men den "marknaden" tar jag inte ens upp för där spelar det ingen större roll om hingsten håller tillräcklig kvalitét eller ej.

Detta är bara några av frågorna man måste ställa sig. Gör en lista på allt vad din hingst har på plussidan (tex psyke, bra galopp, meriterad pappa, friröntgad/testad eller vad det nu kan vara) och en med minussidan (tex korsning, ordinär stam, för lång rygg, ordinär trav etc) och var ärlig mot dig själv.

Steg två är att fundera på om man vill lägga ner tiden, arbetet och pengarna på att få hingsten intressant för avel, vad som nu krävs för just den marknaden din hingst ska vara verksam i (varierar ju rätt mycket). Och är det en ung hingst får man hålla i beräkningen att den kanske ser lovande ut nu som ettåring men inte om två år och då ändå besluta sig för att det är läge att kastrera. Det är många som behåller hingstämnen men senare ser att det inte blev riktigt så bra som man hade tänkt sig och kastrerar.

Rent spontant är väl min personliga åsikt att vi inte behöver fler korsningshingstar i avel. Jag bryr mig inte om ifall folk avlar fram korsningar, det kan absolut finnas en vettig tanke bakom det men det behövs inte specifika hingstar för det ändamålet tycker jag. En renrasig hingst av god kvalitét kan också få korsningsavkommor.
 
Sv: cremello/perlino hingst

O tack för bra svar :laugh:
Jag har en fin hingst men han kommer nog bli valack redan i höst trotts allt.
men har alltid undrat för de finns många hingstar där ute som inte har varken stam extriör eller meriter vilket jag tycker är konstigt o där av många funderingar
 
Sv: cremello/perlino hingst

O tack för bra svar :laugh:
Jag har en fin hingst men han kommer nog bli valack redan i höst trotts allt.
men har alltid undrat för de finns många hingstar där ute som inte har varken stam extriör eller meriter vilket jag tycker är konstigt o där av många funderingar
Trots alla negativa svar vill jag ge min åsikt, jag födde upp en cremellohingst 144cm hög, (arab och ridponnyblod) och använde honom till avel på egna fuxston, avkommorna som alla blev palomino var oerhört lättsålda, och jag fick frågan många gånger om jag inte kunde ställa honom till allmän avel. Han såldes sen till Danmark och jag fick väldigt bra betalt för honom och han står nu till avel där. Så trots vad en del experter säger så säljer vissa färger extra bra, speciellt på ponnysidan.
 
Sv: cremello/perlino hingst

Att folk köper betyder väl inte att man måste avla? Eller är avel för att folk ska köpa snarare än att föra sin "ras" framåt?
 
Sv: cremello/perlino hingst

Att folk köper betyder väl inte att man måste avla? Eller är avel för att folk ska köpa snarare än att föra sin "ras" framåt?
Nu fanns det en efterfrågan på Gula ponnier i C-D storlek med goda gångarter och hoppförmåga, och jag tillfredställde den efterfrågan, själv tycker jag det är bättre med en svenskfödd ponny med stam än alla importer med okänd stam.

Jag var mkt nöjd med mina avkommor trots att fadern ej var premierad, sen om vissa experter här tycker jag är hemsk som avlar så, det får man ta, jag säger bara välkommen ut i verkligenheten, det är köparens marknad nu, och om du inte producerar vad köparen vill ha lär du stå med osålda avkommor hur gärna du än försöker *föra aveln framåt*.
 
Senast ändrad:
Sv: cremello/perlino hingst

Jag tänker mest att hästen måste ha en exteriör som gör att den håller. När jag var barn var jag på en gård där man använde en icke godkänd hingst i sin avel och han var det kohasigaste man någonsin sett. Detta fick många avkommor i arv och många av dem höll inte heller utan fick lida av sin exteriör.
 
Sv: cremello/perlino hingst

Jag tänker mest att hästen måste ha en exteriör som gör att den håller. När jag var barn var jag på en gård där man använde en icke godkänd hingst i sin avel och han var det kohasigaste man någonsin sett. Detta fick många avkommor i arv och många av dem höll inte heller utan fick lida av sin exteriör.

Självklart hade jag inte använt min hingst om exteriören varit dålig, jag undersökte honom på hästkliniken här, och bad om utlåtande av en pensionerad fd premieringförrättare som bedömt hästar/ponnies under säkert 40 år, han tyckte min hingst hade korrekt exteriör samt gott temperament.
Förhoppningsvis hade dom personerna tillräcklig kompetens för att avgöra om min hingst skulle användas i avel eller ej.
 
Sv: cremello/perlino hingst

Jag menade inte din hingst specifikt utan mer användandet av icke godkända hingstar. Att man måste titta på mer än färgen. Har själv känt en icke godkänd hingst som jag mycket väl hade kunnat använda men han är tyvärr död.
 
Sv: cremello/perlino hingst

:D klart att man själv som hingst ägare bör avgöra om man vill eller inte de är väl lite beroende på vad man har för egna erfarenheter och har man då en hingst med bra extriör och hyfsad stam o dessutom ett super bra temprament
varför inte.
Jag kommer ganska säkert ta och kastrera då jag ej har erfarenheten av hingstar och dessutom har ett sto som första häst de blir mest troligast lite mycket att ta tag i ;)
Jag är bara så nyfiken på vad man kollar på och hur man kan tänka i denna lilla frågeställning.
 
Sv: cremello/perlino hingst

Jag menade inte din hingst specifikt utan mer användandet av icke godkända hingstar. Att man måste titta på mer än färgen. Har själv känt en icke godkänd hingst som jag mycket väl hade kunnat använda men han är tyvärr död.

Oftast är man hemmablind och vill inte se det negativa, just därför tog jag i detta fallet utomstående hjälp och blev glatt överraskad av deras kommentarer. Funderar man på att använda egen gårdshingst är det alltid att rekommendera att få några andra erfarna att kolla på hingsten och få deras åsikt.
(Sen är det ju så att palominos/gula ponnies är alltid lättsålda, så det kanske kommer en ny Cremellohingst hos mig) :)
 
Sv: cremello/perlino hingst

När jag betäckte mitt ponnysto med en palomino hingst så önskade hingsthållaren mig ett cremello föl utifall att mitt sto är gult.
Helst ett cremello sto så att jag skulle kunna betäcka med fuxhingst och få isabellfärgade föl för att de var så eftertraktade!

(Enligt kontrollant så måste vi skicka in analys för att veta exakt vad hon är för färg,
även om jag är bombsäker på fux, så tror kontrollanten att hon kan vara gul eller något annat roligt...)
 
Sv: cremello/perlino hingst

*kl*

För mig är det två helt skilda saker att ta med färgen i beräkningen när man avlar. Ihop med alla de andra kriterierna. Finns massor av raser där färg och färgteckning är jätteviktiga utan att det behöver ge avkall på kvalitét.
En bra häst med rolig/önskvärd färg = kanon.
En dålig eller medioker häst med rolig/önskvärd färg = inte avelsmaterial.

Men frågan här var om man per automatik ska spara hingstungar med rolig färg. Med tillägget ang just denna att den är snygg och cool. Det är inte rätt kriterie i urval av framtida avelshingst för mig iaf.

Att hoppas på en kul färg på sitt framtida föl är en annan sak.

Men alla har vi ju olika avelsmål. Jag avlar inte enbart för att sälja och tjäna pengar. Jag brinner för min ras och är intresserad av avelsarbetet i sig. Däremot vill jag att mina avkommor ska vara säljbara och intressanta på marknaden annars finns det ingen plats för dom och ingen mening med att tillverka dom. Men jag vill att dom ska vara säljbara på annat än färg. Andra har andra mål med sin avel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp