Bukefalos 28 år!

Däck fundering - dimensioner och byte?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har googlat en massa men blir inte klok riktigt. Jag har fattat så mycket att man får byta däcksdimension på en bil så länge rullomkretsen inte förändras mer än 5 % och däcken inte tar i osv.

Men säg en bil enligt regbevis och alla sidor man kan kolla på med kalkylator utifrån regnunner ska ha 225/65r17. Det står inga alternativa dimensioner.

Om man då t ex byter till 225/70r16 så förstår jag det som däcken är lika breda, fälgen är mindre och själva höjden på däckssidan blir högre. Rullomkretsen i exempel ändras långt mindre än 5 %.

Men hur skulle ett sånt byte påverka köregenskaper t ex? Skulle det märkas på utseendet (ibland ser man bilar som ser ut att ha mini hjul och stora tomrum mellan däck och skärmar t ex)

Så skulle man kunna byta som i exemplet övht och vad skulle "hända"?
 
Skillnaden både i körupplevelse och estetik skulle bli rätt liten i just ditt exempel. Men generellt känns bilen mer "direkt" och exakt i väghållningen ju lägre profil däcken har, på bekostnad av lägre komfort (ojämnheter i vägbanan märks tydligare) och högre pris. Att byta från 225/65-17" till 225/70-16" innebär aningen bättre komfort, aningen (men bara aningen, inte nödvändigtvis märkbart) mer diffus väghållning, och gissningsvis ett litet billigare utbud av däck.
Den prisskillnaden har inget med säkerhet eller kvalitet att göra, dyrare är inte alltid bättre ur just den aspekten.
 
Tack för svar! Det är ju just den inte obefintliga prisskillnaden som väckte funderingen, ihop med att jag på mina äldre bilar minns det var olika storlek på vinterdäck och sommardäck. Dock minns jag det så som att vinterdäcken var smalare och att det rekommenderades. Men det har ju hänt en del med vinterväghållning och säkerhetssystem sen dess och senaste två bilarna har kommit med precis samma storlek på vinterhjul och sommarhjul.
 
Tack för svar! Det är ju just den inte obefintliga prisskillnaden som väckte funderingen, ihop med att jag på mina äldre bilar minns det var olika storlek på vinterdäck och sommardäck. Dock minns jag det så som att vinterdäcken var smalare och att det rekommenderades. Men det har ju hänt en del med vinterväghållning och säkerhetssystem sen dess och senaste två bilarna har kommit med precis samma storlek på vinterhjul och sommarhjul.
Det beror nog på vad man prioriterar när det gäller vinterdäck, ett smalare däck har mindre risk för vattenplaning och sladd i snömodd och liknande men om väglaget är bättre ger ett bredare däck bättre grepp. På is vet jag inte riktigt vilket som är bäst.

Jag hade på min tidigare bil som vinterhjul 175/80 R14 istället för original 205/55 R15 och kommer köpa det till den här också när däcken behöver bytas, även till sommardäck. Lite sämre väghållning vid bra väglag men jag gillade dem i övrigt mycket bättre och vattenplaning som jag fått en gång var den läskigaste körupplevelse jag varit med om.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp