Bukefalos 28 år!

dagarna innan tävling

S

sabbet

vad gör ni med er häst dagarna innan en tävling? Jag ska hopptävla (träningstävling bara) på lördag och undrar vad som är bäst att göra torsdag och fredag då jag rider. Jag skulle vilja hoppa lite någon av dagarna såklart, men vad är "bäst" att göra den andra dagen? Vill ha lite tips... :bump:
 
Sv: dagarna innan tävling

Det beror ju på hur din häst är, om den behöver lite extra energi, så kanske man ska bara vila den eller jogga lite dagen innan. Om den är het med massa energi, så kanske den behöver jobba av sig i ett medeldressyrpass dagen innan. När jag hopptävlar brukar jag köra dressyr två dar innan och Jogg/skritt dan innan!
 
Sv: dagarna innan tävling

beror helt på hur hästen är....min kan behöva massor me dressyr ibland och andra gånger kan man behöva ut å galoppera massor.....så de får man prova sej fram till vad som passar bäst
 
Sv: dagarna innan tävling

Jag brukar ta en tur i skogen och galoppera lite. Men det beror kanske på att min ponny inte påverkas av vad han gör dagen före, han påverkas bara av mentala grejer :P
Efter ridturen brukar jag duscha honom och fläta manen och svansen. Jag fläter Hela svansen och sprutar på lite pälsglans. På tävlimgsdagen tar man ut flätan och då får hästen en jättefin lockig svans! Eftersom jag bara har tävlat på sommaren(än så länge) brukar jag låta min ponny beta medans han torkar. Sedan brukar jag lasta in alla grejer (sadlar mm) i transporten, åka hem och strycka ridbyxorna ;)
Elin
 
Sv: dagarna innan tävling

Om jag tävlar på en lördag så tränar jag på onsdagen, vilar på torsdagen och sen bara rider igenom och kollar så allt stämmer dagen innan.
 
Sv: dagarna innan tävling

megasus skrev:
Om jag tävlar på en lördag så tränar jag på onsdagen, vilar på torsdagen och sen bara rider igenom och kollar så allt stämmer dagen innan.

Det låter som en bra planering ;)
Elin
 
Sv: dagarna innan tävling

Hej!!

Som flera tidigare skrivit beror det ju på hästen hur man bör göra dagarna före tävling.
Jag brukar rida som vanligt, oavsett om det är tävlingshelg eller inte!

Om tävlingen är på lördag så hopptränar jag på onsdagen (som alla andra veckor), skogstur i skritt och trav på torsdagen, dressyr/markarbete med bommar och något litet skutt på fredagen. Jag tycker det känns bra att rida igenom hästen ordentligt dagen före tävling, utan att för den skull rida hästen trött. Lösgörande arbete för att trimma lydnaden, jobba med både trav och galoppbommar för att känna så att "gas och broms" sitter som det ska och avsluta passet med några språng över mindre hinder!

Har man en häst som behöver mera energi på tävlingsdagen så kanske man bara skrittar ut en sväng dagen före. Eller så kanske man behöver ta ut hästen i skogen för långa galopper om man har en häst som har överskott av energi...!!
 
Sv: dagarna innan tävling

Hästen är ganska pigg av sig, jag vill nog köra lite markarbete på fredagen och ta något skutt för att se att allt stämmer - precis som du skriver. Idag blir det nog en tur ut i skogen! :) Tack för alla tips!
 
Sv: dagarna innan tävling

Jag skall tävla dressyr på lördag men idag hopptränade jag och i morgon skall jag träna terräng så det blir ju ingen bra dressyruppladdning direkt :D
 
Sv: dagarna innan tävling

Rufsan. skrev:
Jag skall tävla dressyr på lördag men idag hopptränade jag och i morgon skall jag träna terräng så det blir ju ingen bra dressyruppladdning direkt :D

Haha ;)
Elin
 
Sv: dagarna innan tävling

Som flera andra här låter jag hästen vila 2 dgr inna tävling, för att sedan dagen innan tävling rida igenom den lite lätt & känna så allt känns bra.
 
Sv: dagarna innan tävling

Rufsan. skrev:
Jag skall tävla dressyr på lördag men idag hopptränade jag och i morgon skall jag träna terräng så det blir ju ingen bra dressyruppladdning direkt :D
de e kanske det de e......
 
Sv: dagarna innan tävling

Jag tävlar på ridskoleponny, han vilar alltid fredagar, så är det tävling på lördagen så vilar han dagen före. Annars går han någon lektion på lördagen som inte är så ansträngade, så brukar jag jobba igenom honom också.
Oftaste så får jag rida honom på lektionen på torsdagen i veckan innan tävling också.

Jag hopptränar på honom två söndagar-sedan en torsdag-två söndagar-en torsdag... ungefär. Är med på de speciella lagträningarna på torsdagarna.

En gång i veckan rider jag min tävlingsponny helt enkelt, resten går han lektioner. ;)

Bra går det ändå, till våren hoppar vi LA. :)
 
Sv: dagarna innan tävling

om jag tex ska tävla på en söndag så brukar jag göra så här (kan bli lite annorlunda beroende på väder):
Torsdag: vila (skritt(promenad)
fredag: ute
Lördag: lättare hoppass (låga hinder typ 70 cm)
Söndag :TÄVLING
 
Sv: dagarna innan tävling

tant agda skrev:
de e kanske det de e......

Både ja och nej, den ena hade gansk mkt träningsvärk men hon fick träna ganska mkt eftersom hon inte är lika självgående på vissa hinder (läs gravar) så hon blev väldigt het i galopprogramet. Den andra kom 2:a :bump:
 
Sv: dagarna innan tävling

Marcolio skrev:
håller med, hästen blir inte uttråkad, utan mjuk av att hoppa på fältet!

Jag tänkte mest på det mentala för den ena hästen men det gick bra :)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: zarmino
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
755
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
840
Senast: Fibusen
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
790
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp