Bukefalos 28 år!

Dagens goda gärning!

Swat

Trådstartare
Måste få skryta över min stora skruttas SUPERFINA prestation idag!

Hade i morse lastat hundar, valpar, bäbis och barnvagn för att köra och bada de fyrbenta i värmen.
På väg till "vår" lilla sjö mötte jag markägaren som äger all mark här omkring. Stannade och pratade en liten stund och jag berättade att jag sett i alla fall fyra rågetter på hans mark som fått kid. Markägaren berättar då att de skall skörda idag, men att han inte hunnit "skrämma" rådjuren utan att jag får hålla tummarna för att kiden inte ligger på fälten.

Vi pratar lite och kommer överens om att de kan vänta 30 med att börja och så får jag chansen att "söka av" fälten med hundarna!

Rejsar hem, lastar av vagn, valpar och liten hund. Lastar in babybjörn-sele, solhatt och handskar och rejsar tillbaka igen.

I en och en halv timma vallar jag sedan med hundarna lösa av kanterna på tre större fält i gassande sol. Precis när jag börjar inse att vi nog inte är världens bästa "för-söks"-team, så händer det! Min skrutta som inte är känd för sin starka näsa direkt börjar slå, tightare och tightare bågar och...till sist kommer en klockren "vifta-på-svansen-tills-den-ramlar-av"-markering :love::D

På marken ligger ett litet kid som tveklöst skulle hackats i bitar om vi inte hittat det! Med handskarna på flyttar vi det lilla livet till säker mark och söker av den sista biten mark.

Hundarna är nu trötta och matte så stolt och nöjd! ;)

/Swat
 
Sv: Dagens goda gärning!

Gud vad roligt att få göra en riktig insats! Hundarna måste vara himla stolta (och matte med förstås ;)) :love:
Och vilken himla tur för lilla kidet att ni kom åkande..! :banana:
 
Sv: Dagens goda gärning!

Svar till flera:

Visst är det extra kul när ens hund faktiskt gör NYTTA!

Det var min äldsta malle och vår unghund som fick agera för-söks hundar idag.

Stående-rådjurshundar :D Värdelös funktion 364 dagar på året, men idag så!

/Swat
 
Sv: Dagens goda gärning!

Jag gillar verkligen att höra om när hundars talanger kommer till "verklig" användning. :D

Jag skulle förresten göra något liknande med min golden en gång då två killar som stod vid BK:n och kastade frisbee lyckades hiva ner den i ett dyigt dike med mycket vass. Kaxigt släntrade jag fram och undrade om jag skulle skicka hunden efter den så slapp de bli blöta och skitiga. De tog tacksamt emot hjälpen sa de och jag ropade in hunden och kommenderade "apport"!. Hade jag haft hängslen hade jag stuckit tummarna därunder och gungat på hälarna samtidigt som hunden drog iväg målmedvetet.

*PLASK*
*plask plask*
*tystnad*
*slörp slörp*
*tystnad*

Hundjäveln tog ett avslappnande lerbad och sket fullständigt i frisbeen....!

:o:mad:

Killarna fick hämta sin egen leksak och jag kröp hem med en nöjd hund täckt i blålera som stank fan...

(Och det var den förra golden, den som faktiskt kunde apportera!)
 
Sv: Dagens goda gärning!

:D:D:D:bow:

Känner igen det där fast i mitt fall var det labbe - borttappade glasögon - dypöl ;)

/Swat
 
Sv: Dagens goda gärning!

Åh så glad jag blir!!! Ifjol hittade vi ett dödat rådjurskid mitt mellan grässträngarna på en nyslagen äng..... Mamman stod en bit bort. Det var tydligt att kidet legat och tryckt i gräset när Maskinen kom. Jag tänker alltid på detta när jag ser dem slå gräs på fälten, en sån massa ungar som måste stryka med - rådjurskid, harungar, fåglar.......
 
Sv: Dagens goda gärning!

Jag skulle förresten göra något liknande med min golden en gång då två killar som stod vid BK:n och kastade frisbee lyckades hiva ner den i ett dyigt dike med mycket vass. Kaxigt släntrade jag fram och undrade om jag skulle skicka hunden efter den så slapp de bli blöta och skitiga. De tog tacksamt emot hjälpen sa de och jag ropade in hunden och kommenderade "apport"!. Hade jag haft hängslen hade jag stuckit tummarna därunder och gungat på hälarna samtidigt som hunden drog iväg målmedvetet.

*PLASK*
*plask plask*
*tystnad*
*slörp slörp*
*tystnad*

Hundjäveln tog ett avslappnande lerbad och sket fullständigt i frisbeen....!

:o:mad:

Killarna fick hämta sin egen leksak och jag kröp hem med en nöjd hund täckt i blålera som stank fan...

(Och det var den förra golden, den som faktiskt kunde apportera!)

Hahaha, underbart :D

En liknande grej hände mig med min gamla schäfer. Två killar satt och drack öl på en klippa när jag gick förbi med Ila. De råkade tappa i en (full) ölburk i vattnet och den guppade iväg. Ingen av dem var så värst sugen på att hoppa i så jag erbjöd mig att skicka hunden :) Hon hoppade i och började simma, och apporterade ölburken. Killarna skrek av förtjusning. Men burken var hal och Ila tog ett stadigare bett ör att inte tappa den och då gick det hål så att ölen började pysa ut ;) När hon kom in med burken var det inte så värst mkt öl kvar.
 
Sv: Dagens goda gärning!

Vad underbart att höra!!!!
Brukar geten hitta kidet och vilja ha kvar det när man flyttar på det? Jag frågar för att jag är helt okunnig :)
Men helt underbart att det slapp bli dödat av tröskan!!!

Lite trådkap, hoppas det är okej TS.
Tänkte faktiskt starta en liknande tråd om min hund men såg att det då fanns en ny tråd med exakt den rubriken jag hade tänkt!
Mamma skaffade en vuxen hankatt för en vecka sedan, han har varit innekatt hela livet och skall här bli utekatt såsmåningom. Han blev kastrerad i samma veva som hon hämtde honom och nu har han blivit väldigt social.
Hursom, han var borta imorse när mamma gick upp, hon letade överallt inomhus men hittade han ej, hon såg då att ett fönster var lite öppet och insåg att Tuffs måste ha klämt sig ut under natten. Han får ju bara vara inne de första månaderna så att han hinner boa in sig.

Jag åkte ut för att hjälpa syrran att leta men vi hittade honom inte. Tillslut så hämtad jag min vovve och han fick nosa på kattens bädd och sedan visade jag på utsidan av fönstret där katten hade smitit, min hund hittar spår direkt och leder oss hit och dit och jag tror att han bara irrar runt, men sen när vi kommit fram till grannens altan så kör han tassmarkering och sätter sig.
Katten är under altanen!!!!

Nu är katten inne igen och alla fönster stängda ordentligt, hunden är matad med köttbullar och verkar riktigt nöjd.

Nu blev det visst en hel roman dehär....
 
Sv: Dagens goda gärning!

Mamman tar tillbaka ungen även om den luktar människa.:)
Dom letar efter ungen ungefär ett dygn efter det har försvunnit.
 
Senast ändrad:
Sv: Dagens goda gärning!

Tack för svaret :)

Som sagt så tycker jag att det var en väldigt god gärning, både av dig och hundarna samt av bonden som väntade tills ni hade kollat av åkermarken.

Guldstjärna till er! :bump:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 435
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Detta blir min tredje och förhoppningsvis sista rastråd. Först var jag inne på staff, jag har några bekanta som haft amstaff och...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 907
Senast: skuggan_
·
Övr. Hund Det var en helt vanlig lördag eftermiddag. Vilda (min friska och aktiva tik på 9 år) mådde bra som vanligt och vi lekte söka godis i vår...
2
Svar
27
· Visningar
7 974
Senast: madde_84
·
Övr. Hund Eller... vad är det med folk?? Ännu en tråd om puckade människor med hund alltså. Jag har själv varit väldigt förskonad från sådana och...
2
Svar
36
· Visningar
3 825
Senast: ebba85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp