Bukefalos 28 år!

dagens i-landsproblem/sandlådefejd

parfymflaska

Trådstartare
Jag har en kär vän som är något av en självutnämnd hästexpert, so far so good, vem är inte det då och då om vi ska vara ärliga. Hon anser sig vara exceptionellt duktig och lärd just vad gäller foder, detta efter att ha lyssnat på en nishad föreläsare som anser att korn, havre och betfor är likställt med vanvård av häst, ungefär. Gör mig egentligen inte så mycket det heller, hon får ju tycka vad hon vill och fodra sina hästar därefter.

MEN. Hon missar aaaldrig ett tillfälle att "sätta mig på plats" med hur fel jag utfodrar mina hästar (som får betfor). "Alltså du vet väl att betfor är jäääättedåligt?!? du gör ju som du vill, men jag skulle ju aldrig ge det till mina hästar" och "Alltså jag fattar inte att det faktiskt finns folk som ger sina hästar havre, vet de inte hur dåligt det är? Man måste ju hänga med i den nya skolan" låter det jämt och ständigt, och helt ärligt, jag har banne mig fått nog! :devil: Just det här med vad hon kallar "nya skolan" och "gamla skolan" återkommer ofta. Jag blir snart tokig!

Så nu vänder jag mig till eder. Jag är en enkel hästtjej, på intet sätt en foderexpert. Men jag tror inte att min vän har rätt här. Vad jag har kunnat läsa mig till och hört genom åren är till exempel havre ett utmärkt fodermedel för en högpresterande häst, men inte för "medel-Brunte". (Jämförbart med att en människa behöver kolhydratuppladdning för vasa-loppet men inte inför lilla joggingrundan?). Betfor påstår min vän "lägger sig som slagg i musklerna", jag har inte lyckats hitta några vetenskapliga belägg varken för eller emot detta. Jag ger betfor för att det är rikt på fibrer och därmed bra för magen, sockret har jag alltid bara antagit att det inte kan vara värre än gräs (som vad jag vet är mycket sockerrikt).

Vad jag vill med tråden är att a) Få belägg för om det min kompis påstår är sant eller falskt, b) även gärna få belägg för om det jag anser om foder är sant eller falskt.
Jag är en ödmjuk människa, men jag gillar inte att få åsikter prackade på mig md motiveringen "Det är så för det har *** sagt".

Vore mycket tacksam om ni kan hjälpa mig få ett slut på vår eviga debatt :bump:

(En grej har jag på henne iaf, hon fodrar nämligen med mustang müsli som innehåller hela 40% korn och en hel del melass... Undrar om hon läst innehållsförteckningen :D)
 
Senast ändrad:
Sv: dagens i-landsproblem/sandlådefejd

Finns massor av undersökningar som visar att just betfor är ett utmärkt fodermedel för hästarna i och med att det innehåller så mycket fibrer som är bra för tarmarna och tarmfloran. Att ge betfor i foderstaten är ett bra sätt att ge tarmarna arbete och på så sätt förebygga kolik. Jag har alltid betfor i hästarnas foderstater för magarnas skull. Om man inte vill ha sockret (tex fånghästar) så kan man spola av betforen i durkslag innan fodringen.
Din kompis borde läsa på lite mera om foder och fodermedel innan hon uttalar sig tycker jag.
 
Sv: dagens i-landsproblem/sandlådefejd

Att ge lite betfor för "fibrernas" skull är BS. Fibrer får de som regel tillräckligt av från hö o halm.

Man ge betfor för sockrets skull, för att få i den vit o mineral. o urlakat av samma anledning.
 
Sv: dagens i-landsproblem/sandlådefejd

Just ang betfor verkar din vän ha fastnat i mellanskolan.
Enligt den gamla skolan gav man betfor.
Sen kom en period där betfor bla gav slaggprodukter och inte var bra men jag tror det var på slutet av 1900-talet.
Den nya skolan har försök från SLU i ryggen. Det visar sig att befor hjälper till att få bort mjölksyra och att ersätta en del av havregivan med betfor är bara positivt för arbetande hästar.

Jag hade nog inte kunnat hålla mig utan slängt ur mig något om vad hon igentligen fodrar med.
// Linda
 
Sv: dagens i-landsproblem/sandlådefejd

Det här var intressant, kan du utveckla det? :) Min lilla ponny har orolig mage, (blir lätt lös i avföringen) men detta avhjälps med betfor. Dessutom brukar man väl prata om betfiber, eller är jag helt ute och cyklar nu? Jag har iaf fått lära mig att betfor "stabiliserar magen" och som sagt, det funkar så för min ponny. Men det kanske är sockret då som hjälper matsmältningen på något sätt?
 
Sv: dagens i-landsproblem/sandlådefejd

Citat från Hippocampus

"Det är fiberdelen i Betfor®, som tillsammans med socker gör denna foderprodukt speciell. Hästen har ju behov av fibrer för grovtarmsflorans foderjäsning. Pektininnehållet ( pektin är en lättlöslig vatten- och näringshållande fibertyp) är högt och utgör en god näringskälla för grovtarmens mikrober, samtidigt som ett högt sockerinnehåll ger ett "snabbt" energitillskott."

Jag är inte alls säker på att alla hästar får tillräckligt med fiber från sitt grovfoder.
 
Sv: dagens i-landsproblem/sandlådefejd

Tack för tipset, ska kolla upp det där med SLU :)

Och tro mig, börjar hon raljera igen komemr jag nog inte kunna hålla mig ;)
 
Sv: dagens i-landsproblem/sandlådefejd

Haha, låter som vår "stallskötare", ingen kan sätta henne på plats o det är bara att hålla med annars......
 
Sv: dagens i-landsproblem/sandlådefejd

Just ang betfor verkar din vän ha fastnat i mellanskolan.
Enligt den gamla skolan gav man betfor.
Sen kom en period där betfor bla gav slaggprodukter och inte var bra men jag tror det var på slutet av 1900-talet.
Den nya skolan har försök från SLU i ryggen. Det visar sig att befor hjälper till att få bort mjölksyra och att ersätta en del av havregivan med betfor är bara positivt för arbetande hästar.

Jag hade nog inte kunnat hålla mig utan slängt ur mig något om vad hon igentligen fodrar med.
// Linda
Här handlar det om att ge socker eller mer stärkelse som kraftfoder.

Stärkelsen eller ska vi säga havren gav mer mjölksyra än sockret i betforen.
Den snabba energin som sockret ger gav mindre mjölksyra. Alltså produktionen av mjölksyra- inte bortforslingen av redan tillverkad.. till det är nedtrappning viktigast. att musklerna hålls varma o att de rör sig under lågintensivt arbete o sen massor av skritt.

Sen blir det en missuppfattning.
När man ger betfor som kraftfoder- saftfoder handlar det om stora mängder. Inte det som hobbyhästen får.
 
Senast ändrad:
Sv: dagens i-landsproblem/sandlådefejd

Citat från Hippocampus


Jag är inte alls säker på att alla hästar får tillräckligt med fiber från sitt grovfoder.

Tror du kan ha rätt där. Jag ser att det tuggas i sig mer halm beroende på vilken skörd jag ger hösilage från. Den ena skörden är mycket mer spätt, och jag tror det är mindre fibrer i den.
 
Sv: dagens i-landsproblem/sandlådefejd

Citat från Hippocampus

"Det är fiberdelen i Betfor®, som tillsammans med socker gör denna foderprodukt speciell. Hästen har ju behov av fibrer för grovtarmsflorans foderjäsning. Pektininnehållet ( pektin är en lättlöslig vatten- och näringshållande fibertyp) är högt och utgör en god näringskälla för grovtarmens mikrober, samtidigt som ett högt sockerinnehåll ger ett "snabbt" energitillskott."

Jag är inte alls säker på att alla hästar får tillräckligt med fiber från sitt grovfoder.
Ja o inte gör 300gram betfor ngn större skillnad.

De flesta hästarna behöver inte extra socker mer än av det de får från höt.
 
Sv: dagens i-landsproblem/sandlådefejd

Nä, sockret är inte det mest positiva med betforen men även lite mer fiber är bättre än inget.
 
Sv: dagens i-landsproblem/sandlådefejd

några kvistar o bark ger mer fibrer;)

Tillfredsställer även gnagbehovet.
 
Sv: dagens i-landsproblem/sandlådefejd

Jag är kluven gällande betfor faktiskt.

Tror iofs inte som din vän att det är farligt och det bildas slaggprodukter men till hobbyhästen som äter sina mineraler utan gnäll vete tusan om det verkligen behövs för då är det ju sällan så stor mängd man ger om man jämför med högpresterande hästar där jag tror betfor kan göra nytta.

Jag har litet utrymme för betfor i min foderstat (lättfödd ponny där vartenda mj räknas) Så i år skippade jag den lilla mäng jag gett för tarmarnas skull, för det handlade ändå om så liten mängd som 3 dl (torr). Vet dom som ger ännu mindre giva då för tarmarnas skull och jag kan inte riktigt förstå att det skulle göra någon skillnad faktiskt.

Hon får istället lite mer grovfoder i år vilket känns bra i mattehjärtat.

Lika fin i magen som alltid så på den punkten är ingen skillnad:)
 
Sv: dagens i-landsproblem/sandlådefejd

Jag har en "prutt-häst" som är helt bra i magen när hon får en stor näve torr betor om dagen (dvs en stor näve torr, som sedan givetvis blötlägs innan den utfodras till hästen.). Hon får alltså runt 1-2 dl bara, inte många gram, men det gör stor skillnad. Varför det är så har jag slutat fundera över, alla har olika åsikter om betfor och så länge min häst mår bättre med det i foderstaten än utan så fortsätter jag ge det. Hon är sån oavsett govfoder och övrig mat som kraftfoder, tillskott osv. Aldrig haft fång, kolik eller annat heller - hon är en maghäst helt enkelt, och den lilla mmängd betfor hon får gör ingen större skillnad varken i plånboken eller i foderstaten - men stor skillnad för hennes välbefinnande. Jag kramar ur vattnet i en silduk innan fodring, bara för säkerhets skull.

Att betfor i sig skulle ge en massa slaggprodukter i musklerna har jag väldigt svårt att tro, det är nog det här med mjölksyran hon har blandat ihop.

Vad gäller spannmålen så är det väl bland annat högst lysin-innehåll i havre om jag minns rätt, samtidigt som korn även innehåller rätt mycket mer stärkelse. Jag föredrar helt klart havre framför korn om jag behöver ge spannmål. Helst håller jag mig till grovfoder, men det är ju inte alltid hållbart. Majs är ju en annan råvara som brukar finnas i müsifoder, och är väl inte heller det lämpligaste för häst? Jag har över lag dålig koll på just müslifoder eftersom jag inte använder det (har bara tillgång till granngårdens sortiment sedan flera år)

Jag har heller aldrig varit med om en häst på balanserad foderstat som blir tokig av havre, trots alla historier som finns om havre-heta hästar... Jag har förstås aldrig kommit upp i mer än max ett kilo havre om dagen dock, det kanske har med det att göra... Min enda nuvarande havre-häst äter 0,25 kg hel havre/dag.
 
Sv: dagens i-landsproblem/sandlådefejd

Stärkelsen eller ska vi säga havren gav mer mjölksyra än sockret i betforen.
Den snabba energin som sockret ger gav mindre mjölksyra. Alltså produktionen av mjölksyra- inte bortforslingen av redan tillverkad.

Det bildas ingen “mjölksyra” i hästens muskler överhuvudtaget. Däremot bildas det laktat i musklerna när hästen arbetar. Hur mycket laktat som bildas beror på hur hårt hästen arbetar och hur vältränad den är och inte på vilket foder hästen får. Två hästar som är lika vältränade och presterar maximalt kommer att producera samma mängd laktat oberoende av hur deras foderstater ser ut.

Stärkelse ger dessutom precis som socker också “snabb energi” eftersom stärkelse bryts ner till glukos i hästens tunntarm.

Laktatproduktion är inget negativt för en arbetande häst eftersom laktat kan omvandlas till glukos och glykogen och återanvändas som energi. Det är definitivt ingen "slaggprodukt".

Det är således varken “mjölksyra” eller laktat som orsakar ”muskeltrötthet” och gör att hästens prestationsförmåga sjunker efter en tids hårt arbete. Det som gör att hästen måste sakta ner på farten är muskelacidos eller brist på glykogen.
 
Senast ändrad:
Sv: dagens i-landsproblem/sandlådefejd

Du får skriva detta som artikel i Ridsport.

Jag har just fått min felaktiga info därifrån:crazy:
 
Sv: dagens i-landsproblem/sandlådefejd

Foder Experter finns overallt :grin:
Vi har varit uppdelat i 2 skolar har som stånges, nu kommer Spader med en nr.3? ;)
Vi för kalla det för The Buka Triangle :D
Du för fråga din kompis vem hennes foder expert är och vad den har för "qualification".
Jag anta du kan hästens Foderstat Grund, är din häst vid god hul och må bra med sitt foder vara gladd :bump:

Just angåenda betför mycket som Axel säjer är korrekt.
Vill tilläga att för dom arbetenda skogs häster för i tiden var betför popular som ett energi käller? Tyvär hände det att hästkarn gav hästen för mycket och hästen brann utt sig efter ett par år.

Persolig se jag ingen anleddning att ger häster betför, inte ens när jag körd timmer i skågen......(och inte extra sält för den del :devil:)
Hö, havre och en god dagsverk.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vänder mig nu till er samlade erfarenhet här...jag köpte min häst för ca 1 år sedan, oldenburgare som ridits mkt i dressyr, 11 år...
Svar
6
· Visningar
1 116
Senast: arabia
·
Q
Foder & Strö jaha..all denna eviga debatt om foder och vad som är bra och inte! har ju för ett tag sen kommit fram att havre tydligen är JÄTTE dåligt...
Svar
14
· Visningar
2 228
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Skällande små hundar, ägarnas fel?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp