Dags att komma igång

a1agnlju

Trådstartare
Nu är det dags för ponnyskruttan att tränas upp igen efter lågsäsongen (dvs när det har varit vintertid). Jag vill ha tips och trix för att sakta få upp konditionen samt att få bort visst trivselhull:o från hästfröken. Hästen har ridits tre till fyra gånger i veckan nu under vintern, och då ganska lugnt (oftast 30-50 minuter och mest i skritt, skrotat i skogen). Planen är nu ridning fem dagar i veckan. Tisdag och någon mer vardag ledig i veckan (dottern rider på ridskolan på tisdagar, och någon annan dag måste hon få vara hästledig tycker jag). Ponnyn får inget kraftfoder alls och har endast underhållsbehovet fyllt, så det är bara motionen som ska till. Någon som har en idé om ett veckoschema till oss???:bow:
 
Sv: Dags att komma igång

Puttar igen och kommer med eget förslag, någon kommentar?

v1
Måndag Volten, mjukgörande, volter bågar etc. ca 45 min
Tisdag Volten, Samlande, sitsträning, förhållningar, halter etc. (självklart uppvärmd och mjukgjord) ca 45 min
Onsdag Uteritt, skritt ca 30 min
Torsdag Vila
Fredag Volten, övergångar, skritt trav och galopp, ca 45 min
Lördag Uteritt 1 timme, skritt trav och lite galopp
Söndag Uteritt 45 min, skritt och trav i skogen, lite klättring etc.

V2
Måndag Volten, Markarbete, lydnadsträning, ca 45 min
Tisdag Volten, mjukgörande, volter bågar etc. ca 45 min
Onsdag Uteritt, skritt ca 30 min
Torsdag Vila
Fredag Volten, Samlande, sitsträning, förhållningar, halter etc.
Lördag Uteritt 40 min, klättring i skritt (20 min), trav på vägen(5 min), skritta av 15 min
Söndag Uteritt 45 min, skritt och trav i skogen, lite klättring etc.

V3
Måndag Volten, övergångar, skritt, trav, galopp, ca 45 min
Tisdag Volten, mjukgörande, volter bågar etc. ca 45 min
Onsdag Uteritt, skritt ca 30 min
Torsdag Vila
Fredag Volten, Samlande, sitsträning, förhållningar, halter etc.
Lördag Uteritt 1 timme skritt, trav,galopp
Söndag Uteritt 40 min, klättring i skritt (20 min), trav på vägen(5 min), skritta av 15 min

Rullande schema ungefär så här.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 016
Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 583
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är lite märkligt hur veckorna fyllts på sistone. Varje vecka är det alltid något utöver jobb som ska göras. Det har varit diverse...
Svar
1
· Visningar
1 148
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp