Bukefalos 28 år!

Dags att sluta med välling?

Linda.B

Trådstartare
De senaste veckorna har Oscar (2 år) börjat dricka mindre & mindre välling på kvällen och de senaste 2-3 dagarna har han inte tagit flaskan över huvudtaget utan bara vänder upp och ned på den så vällingen rinner ut.

Han har precis ätit mellanmål (Frukt fil/mjölk med flingor) på dagis när jag hämtar honom vid 15.45. Sedan äter vi lättare middag vid 18-tiden - Kvällsvällingen har han fått vid ca 19.15 innan han lägger sig vid 19.30.

Är det ett sätt att tala om att han inte vill ha vällingen längre? Tänkte prova att fortsätta ge honom vällingen tills detta paketet är slut och se om han fortsätter att rata den.

//Linda
 
Sv: Dags att sluta med välling?

Är han så gammal som två kan han väl berätta själv om han vill eller inte vill ha välling?
Jag skulle fråga varje dag och ge välling när han vill ha och strunt i det när han inte vill.
 
Sv: Dags att sluta med välling?

2 ar och fortfarande pa flaska?? och skall han ga till skolan med den ocksa?? forlat, men vid 2 skall de kunna kommunicera vad deras behov ar, samt kunna dricka ur ett vanligt dricksglas under overvakning. Sjalvklart behover de inte en flaska innan laggdags.. men som sagt alla gor olika..
Tydligen behover han inte vallingen eller tycker helt inte om den langre, vilket jag fullkomligt forstar.. sa bara nasta kvall (i kvall) gor ingen flaska, om han vill ha ngt att dricka skall han kunna saga det. Men det gar lika bra med vatten i flaskan.. En annan sak, med tanke att han far middag/kvallsmat runt 1800h och sen skall ha valling en timme senare, ja om han far nog med vatska i sig vid malet vill han val inte ha mer. han ar full helt enkelt.. Darfor en flaska om du vill fortsatta med det vid laggdags han kan ha med sig i sangen, da kan han dricka om han blir torstig.. jamfor med vattenglas vid vuxnas sangbord..
 
Sv: Dags att sluta med välling?

2 ar och fortfarande pa flaska?? och skall han ga till skolan med den ocksa?? forlat, men vid 2 skall de kunna kommunicera vad deras behov ar, samt kunna dricka ur ett vanligt dricksglas under overvakning.

Jag drack välling ur nappflaska varje morgon tills jag var 6 år. Mamma försökte med vällingen i mugg men jag vägrade, och det har blivit människa av mig ändå. Så jag tycker inte TS har gjort något galet.

Dock verkar det ju som om Oscar inte längre vill ha välling. Är han förkyld? Min son har varit galen i sin välling hela tiden men en dag tvärvägrade han vällingen. Vi trugade några dagar innan vi gav upp. Ett par veckor senare provade vi igen och då ville han åter ha välling. Nu vägrar han igen. Mönstret vi ser är att han var förkyld när han vägrade första gången, frisk när han ville ha och nu är han sjuk igen...
 
Sv: Dags att sluta med välling?

Det är väl inte konstigt alls med en 2åring som dricker välling ur flaska, eller ?

Ts barn kan säkerligen dricka ur både glas och mugg också, det ena utesluter ju inte det andra.
 
Sv: Dags att sluta med välling?

Min dotter är 3 år och dricker fortfarande en rejäl flaska välling, både morgon och kväll. Tycker det är bra hon fortfarande gillar vällingen så mycket, känner flera föräldrar som inte får i sina barn en smula till frukost men min dotter har åtminstone en rejäl flaska välling att stå sig på, bättre än inget :). Samma sak på kvällen, om hon bara petat i maten känns det bra att man fått i henne en flaska välling innan läggdags (dricker lite matigare treårsvälling). Jag och min dotter är stort fan av välling :angel:
 
Sv: Dags att sluta med välling?

Tack ni som svarat på min fråga!

Självklart kan Oscar tala om/visa om han vill ha välling, men ibland säger han nej för att en stund senare plocka ner flaskan från diskstället, öppna skafferiet och peka på vällingburken.

Ibland äter han dåligt vid middagen, då känns det skönt att han tar sin välling och får något i magen.

Oscar dricker ur både mugg, glas och flaska - Tycker dock att vällingen är bättre att servera i flaska och ser inga fel eller konstigheter med det.

//Linda
 

Liknande trådar

Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 415
Senast: Ajda
·
Småbarn Spinoff! Hur länge kan/ska/bör man ge välling egentligen? Sonen fyller snart tre (om två månader) och får en flaska när han vaknar...
Svar
13
· Visningar
2 736
Senast: Bellatrix
·
Småbarn Många vet redan att jag har varit orolig tidigare för vikten på lillskruttan när hon bytte kurva. Men nu har hon legat vid de senaste...
Svar
19
· Visningar
1 391
Senast: Luna10
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 185
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp