Jaha... vad gör man nu

Golden_Heart

Trådstartare
Många vet redan att jag har varit orolig tidigare för vikten på lillskruttan när hon bytte kurva. Men nu har hon legat vid de senaste kontrollerna stabilt på sin nya kurva. Hon har ätit bra av sin burkmat som jag har varit tvungen att mosa extra för annars klarade hon inte av det. För 2-3 veckor sedan började det förändras. Hon började sova i en växa i säng och då plötsligt ville hon inte ha burkmaten längre, hon vill helst bara äta själv, men får i sig nu mkt mindre. Ibland storäter hon men inte ofta. Visst är det bra att hon har mognat på sig och vill ha lagad mat istället för burkmat, men ändå. När hon inte äter så otroligt mkt av den lagade maten så är det svårt.
Hon dricker en hel del välling om dagarna och där är hon lustig. Ibland kan hon ha ätit stor portion av maten och visat hon varit nöjd, sedan halvtimme senare vill hon ändå ha välling. Lustigkurra!
Hur mkt äter era skruttar som är ett år eller när de var ett år?
Jag får ju även kommentarer att hon snart måste sluta äta så mkt välling och bara äta två gånger per dag, men det känns tokigt när hon inte äter så mkt nu eller har haft en hel del problem med vikt och längd.
Lillskruttan måste sova ordentligt före lunch och på eftermiddagen för att äta bra, även detta har jag fått kommentarer om. Att när det blir dags för dagis (vilket för henne dröjer ett halvår) då blir det helt andra tider och i säng vid sex, middag vid halv fem och nattmål vid typ sex innan sovdags och inte så mkt sova på dagis. Tja... det blir ju dagispersonalen som kommer få en tjej då som inte kommer äta ordentligt om hon inte får sova.
Tacksam för era goda råd! :bow:
 
Sv: Jaha... vad gör man nu

Dra ner på vällingen och erbjud vanlig mat. Kan bli jobbigt någon dag men sedan vänder det och hon börjar äta mer och som hon "ska".
 
Sv: Jaha... vad gör man nu

Jag håller med Enya. Det är klart att barn som äter sig mätta på välling inte vill ha vanlig mat, de är säkerligen inte hungriga.
 
Sv: Jaha... vad gör man nu

bara äta två gånger per dag
:confused:
Varför då? Idealet både för vuxna och barn är väl ändå att äta 5 gånger per dag? Eller menar dom 2 mål lagad mat/dag?

Viking 10 månader äter i alla fall (vatten bjuds till alla mål):

4-5 ammar i sängen, somnar om
7.30-8 gröt på 1 dl vatten + fruktpuré
11 lunch 1/2 burk 8-månaders mat + fruktpuré
13.30-14 mellis oftast ca 1 dl youghurt med fruktpuré eller frukt + smörgås
16 middag 1/2 burk 8-månaders mat + lite plock av vår mat
19 kvällsgröt på 1 dl vatten + fruktpuré
20 1-1,5 dl välling

Han är ju inte speciellt stor i maten (väger bara 9 kg men följer sin kurva) och vi fick rådet att blanda i 1-2 msk matolja i lunch och middag.

Men han blir aldrig hungrig mellan målen, ibland äter han dåligt något mål och då får han göra det, vi trugar aldrig, då äter han oftast med god aptit till nästa mål istället. Eventuellt kan vi ge nästa mål 1/2 timme tidigare om han verkar hungrig.
 
Senast ändrad:
Sv: Jaha... vad gör man nu

Isak hade en period när han fyllt 1 år, när han knappt åt alls.
Bara drack välling i princip. I samband med att han började gå och kunna utforska på ett nytt sätt. Det blev helt enkelt så mycket annat att han inte hade tid att äta. Det gick över av sig själv
 
Sv: Jaha... vad gör man nu

Det är mkt vätska i burkmaten som gör att man tycker de äter mkt mindre av den lagade maten.

Dra ner på vällingen, erbjud något att äta istället då så hon får in snitsen att stoppa i munnen och tugga.
Rasmus åt själv när han var 8 månader, och strax efter 1 började han äta med besik men brukar behöva lite hjälp om de e makaroner/ris.

Börja med fasta mattider nu som de har på dagis.

Ge henne mindre välling till frukost till att börja med, sen äter ni macka och dricker mjölk ur pipmugg. Kanske youghurt och lite müsli på. Eller gröt.
Innan hon somnar innan lunch, ge henne några bitar frukt som är skurna i stavar.
När hon sen vaknar äter ni lunch. Låt henne hålla på själv och ha en egen sked att "stödskyffla" med.
På eftermiddagen ät mellis, macka, youghurt, frukt.
Sen äter ni middag, samma sak som lunchen.

Och sen för att varva ner, välling. Ät med henne så hon ser hur ni gör, låt henne alltid sitta mer er när ni äter, och har hon då redan ätit låt henne smaka ändå av eran mat och kanske få lite frukt/mackbitar att pilla med.
Var inte rädda att krydda maten, men strunta i saltet!
 
Sv: Jaha... vad gör man nu

Tack för era inlägg men att dra ner på vällingen är uteslutet, då hon aldrig skulle acceptera det! Hon kan larma och vilja ha välling fastän hon ätit så hon storknar vid lunch eller middagen. När hon larmar så larmar hon och hon ger sig absolut inte! Vi bor i lägenhet så då gäller det att snabbt på tyst på henne! Vi har regelbunda tider!
Hon har under sommaren börjat gå med stöd och ibland tar hon ett par steg utan någon hjälp också. Det har varit mkt under sommarn. Jag och skruttan reste till hennes morfar och hennes pappa stannade hemma, för han måste jobba. Kom hem, hon fyllde år vecka efter hemkomst och sedan bar det av en vecka till Bulgarien. När hon kom hem ifrån sin morfar så började hon sova i växa-säng och det var då hon "bestämde" sig att hon inte ville ha burkmat mera.
Innan dess åt hon detta, alltså tills ca 1½ vecka innan hon fyllde ett år och hemkomsten från hennes morfar!
Välling 2 dl när hon vaknade
Juice o smörgås tillsammans med mig när jag frukostade.
FM mellis: välling eller yogurt/fruktmos eller både och. Blev det både och blev det ca 1½ dl välling och 100 g yogurt
Lunch: 200 g burkmat och 50 g fruktpuré
EM mellis: se fm mellis
Middag: 200 g burkmat och 50 g fruktpuré och ibland 100 g yogurt
Nattsnacks: 2-3 dl välling

Jag vet att när hon är extra trötter äter hon extra dåligt. Nu är det kanske också att jag bara oroar mig i onödan för att det är flera omställningar osv.
 
Sv: Jaha... vad gör man nu

Ska du låta henne få sin vilja igenom i allt? Bara för att hon inte ska störa grannarna?

Det är din skyldighet som förälder att servera nyttig mat och inte servera det som är mest bekvämt för dig. Om hon är 1 år så är riktig mat faktiskt att föredra då näringen i vällingen blir allt mer för liten för en 1 åring och därutöver. Dessutom är det dags att lära henne att äta inför dagistiden och inte låta henne få den omställningen då också ovanpå omställningen med dagis.

Hon är bekväm- behöver ju inte tugga vällingen vilket gör att det är mycket lättare att äta för henne. Testa att inte mosa maten du ger henne utan ge henne plockmat i småbitar upplagda fint på tallriken.

Mina barn vägrade mosad mat men älskade tex tacos med alla grönsaker i små små egna bitar fint upplagt så att de själv kunde välja vilket de ville smaka av.
 
Sv: Jaha... vad gör man nu

När Sam var ett år gammal ammade vi 90% av hans intag. Vi erbjöd plockmat vid var matstund och han åt ett majskorn eller två, eller två skedar gröt. Drack inte vatten, mjölk eller välling. När han var 14 månader ungefär släppte det och nu äter han jättemycket och nästan allt (utom potatis och mjölk).
 
Sv: Jaha... vad gör man nu

Du känner för det första inte min dotter! Hon äter av vanlig mat och den är nyttig! Inte så mkt just nu! Det finns all tid i världen att för henne att ställa om innan hon ska börja på dagis! Titta i mitt inlägg hur pass mkt hon åt till bara för ett par veckor sedan. Det är just nu sedan vi kom hem ifrån hennes morfar i utlandet osv som det är lite annorlunda. Jag låter henne inte få sin vilja genom i allt! Jag har fått kommentarer att jag är för hård mot henne! Min psykolog har sagt att jag absolut inte får låta måltiden bli till gråt eller att hon ska känna sig tvingad. Jag har fått ändra mig, för jag var mkt tuffare! Psykologen sa att hon har all tid i världen att lära sig äta upp på tallriken osv.
Jag är oerhört glad över att hon överhuvudtaget nu är intresserad av vanlig mat eller klarar av den. Hon har inte klarat av den tidigare utan jag varit tvungen att ge burkmat som jag mosat ännu mer i en mixer. Tidigare så kräktes hon av vanlig mat eller mat som bestod av bitar. Jag tror det handlar om mognad och att allt kommer att lätta med tiden. Det gäller bara att ge det tid. Hon har bara klarat av vanlig mat nu ca 3 veckor, tidigare var det den tidigare menyn och burkmat som gällde.
Jag kan ju inte hålla fast henne och tvinga i henne mat, när hon inte vill eller hur?
 
Senast ändrad:
Sv: Jaha... vad gör man nu

Min första åt välling mest ganska länge. Mat var svårt, det som dög var plockmat och inte ens det gick i i större mängder. Blev uppmuntrad av BVC (älskar BVC-tanten jag hade då, helt suveränt stöttande) att det kommer när det kommer. Bättre välling än ingenting utom plockmaten.

DU känner ditt barn bäst. Kurvorna är ju bara ett genomsnitt och dessutom om jag kommer ihåg rätt, gjorda på ett litet antal barn som var flaskmatade.

Ta vällingen som det som är grunden och så allt utöver som bonus. Maten ska vara trevlig att äta!
 
Sv: Jaha... vad gör man nu

DU känner ditt barn bäst. Kurvorna är ju bara ett genomsnitt och dessutom om jag kommer ihåg rätt, gjorda på ett litet antal barn som var flaskmatade.

Har tom för mig att den studien dessutom är gjord på 70-talet, dvs kring 30-35 år sedan :D
 
Sv: Jaha... vad gör man nu

Tack för ditt stöd! :bow: Vill bara passa på att tillägga att tjejen har bara två tänder än, så hon har inte så mkt heller att tugga med!
 
Sv: Jaha... vad gör man nu

Jag tror inte du behöver vara orolig.
Så länge du ser att hon mår bra, är nöjd och inte börjar rasa i vikt så är det ingen fara. Isak är också ganska liten i maten (om man inte serverar rotmos för då får man stoppa honom istället haha) spec nu när det är så varmt. Vilket jag förstår, vill helst inte äta själv då heller. Så då blir det mycket fruktsoppa, välling osv.

Det där löser sig med tiden, låt henne bestämma och ta det som det kommer.
Hon är för liten för att tänka "yes jag får min vilja fram".
 
Sv: Jaha... vad gör man nu

Tänk på att hon inte är en liten bebis längre, hon lär känna sig själv och vart hon har er. En 1 åring får ca 8 utbrott i veckan som varar i 2 minuter ungefär. Ju äldre barnet blir ju längre blir utbrotten och sen när de blir 3-4 år blir de fler oxå.

Hon lär känna sig själv och var hon har er genom att låta som f*n (hur ska hon annars göra? Hon kan ju inte göra som Rasmus snart 2 år, hämta något riktigt hårt och slå i skallen på sin mamma...)
Och jag håller inte riktigt med Mirre att de är för små för att förstå att de får sin vilja igenom. Kanske inte på ett sånt sätt som vuxna tänker. Men de lär sig definitivt att låter man f*n så kommer mamma/pappa och då får jag "vad det nu är". Kanske känns okey när de är riktigt små, men inte kommer de glömma bort hur de gör bara för de är äldre ;)


Fortsätt erbjuda henne, tänk på att 200g burkmat jämfört med lagad mat ser mkt större ut i mängd för burkmaten är så såsig. Tugga kan hon göra fast hon bara har 2 tänder.
 
Sv: Jaha... vad gör man nu

:D:D:D:D 2 min långa utbrott :devil: Det hade hon inte ens när hon föddes! Redan då var de längre och de och har varit långa hela tiden! Hon har fler utbrott än 8 i veckan! Det verkar som du tror hon är bortskämd! Det är hon inte, eftersom sådana här små kan inte bli bortskämda, i alla fall så säger alla runt mig!
Hon är bara oerhört bestämd och otroligt viljestark, men också ett litet charmtroll som charmar alla!
Jag erbjuder henne hela tiden mat vid lunch osv. Jag har inte slutat med det! Hon vill ju själv inte ha burkmat längre! Hon har själv sagt ifrån! Hon får inte heller sin vilja fram i allt. Då skulle hon ju bli odräglig!
Lätt att missförstå skriven text! Alltså hon skriker inte hysteriskt varenda gång när hon vill ha välling, bara när det inte har blivit snabbt nog! Jag och hennes pappa har ju lärt oss känna igen tecknena så att vi kan undvika att hon blir hysterisk. Idagens samhälle kan man ju bli anmäld ifall ungen skriker för länge, då anklagar de ju en för barnmisshandel.
Alla här inne sitter med olika erfarenhet och olika synpunkter, samtliga gör vi efter vad som känns mest rätt för våra barn. Råd kan vi läsa och sedan måste man ju se ifall de kan passa för ens eget barn.
 
Sv: Jaha... vad gör man nu

:confused:
Varför då? Idealet både för vuxna och barn är väl ändå att äta 5 gånger per dag? Eller menar dom 2 mål lagad mat/dag?

Viking 10 månader äter i alla fall (vatten bjuds till alla mål):

4-5 ammar i sängen, somnar om
7.30-8 gröt på 1 dl vatten + fruktpuré
11 lunch 1/2 burk 8-månaders mat + fruktpuré
13.30-14 mellis oftast ca 1 dl youghurt med fruktpuré eller frukt + smörgås
16 middag 1/2 burk 8-månaders mat + lite plock av vår mat
19 kvällsgröt på 1 dl vatten + fruktpuré
20 1-1,5 dl välling

Han är ju inte speciellt stor i maten (väger bara 9 kg men följer sin kurva) och vi fick rådet att blanda i 1-2 msk matolja i lunch och middag.

Men han blir aldrig hungrig mellan målen, ibland äter han dåligt något mål och då får han göra det, vi trugar aldrig, då äter han oftast med god aptit till nästa mål istället. Eventuellt kan vi ge nästa mål 1/2 timme tidigare om han verkar hungrig.
Vällingen ska typ bara vara två gånger om dagen!
 
Sv: Jaha... vad gör man nu

Var ett genomsnitt, 2 minuter så har ju utbrotten knappt börjat :angel: Tror de stod i vi föräldrar.

Har oxå en otroligt viljestark unge, har du sett bilden på honom när han måste äta upp sin korv innan han får äta sin delikatoboll när vi är på leklandet :angel:
Klart man kan skämma bort dem, men de kan inte bli bortskämda med kärlek.

På din text låter de som hon sitter och leker, sen galslkriker och då rusar du som hon jagade dig med piska och gör välling för inte grannarna ska höra.

Du kan ju testa att ge henne annat, klart hon kommer bli förbannad men om hon vänjer sig vid fler smaker så kanske hon blir mer intresserad av att äta?
 
Sv: Jaha... vad gör man nu

Vad gäller sovtider och stunder så tror jag att det kommer regleras av sig själv när hon börjar på förskolan. Min kille sov 2 ggr när han började där, de lät honom få 15 minuter i vagnen ute i parken på fm i början och sen den vanliga lunchvilan - till slut försvann fmvilan av sig själv.

Fråga dig själv - vill du ta bort vällingen? Vill du ta fajten? Hysteriska utbrott (som iof sällan är hysteriska utan bara jäv-gt jobbiga) kommer hon att få, frågan är om det är värt det eller ej? Jag ringde på hos mina grannar och förklarade varför sonen skrek som en galen gris när han var 6 månader - de förstod precis. Kan det vara något? De som haft/har barn förstår nog.
 
Sv: Jaha... vad gör man nu

Du kan ju testa att ge henne annat, klart hon kommer bli förbannad men om hon vänjer sig vid fler smaker så kanske hon blir mer intresserad av att äta?

Banan går alltid ner här, även om han har vägrat allt annat. Så det ser vi till att alltid ha hemma. Det är dessutom ganska mättande och han kan äta det själv. Självklart kan man inte leva på ENBART banan men det är absolut bättre än ingenting.
Annat som oftast går ner:

Smörgåsbitar, gärna med ost
Små bitar kokt potatis från mammas/pappas gaffel
Vindruvor

Men alla barn är ju individer förstås.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 017
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 235
Senast: Blyger
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
969
Senast: MJLee
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 050
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp