Välling - hur länge?

Lupin

Trådstartare
Spinoff!

Hur länge kan/ska/bör man ge välling egentligen? Sonen fyller snart tre (om två månader) och får en flaska när han vaknar och en innan han lägger sig. Frukostflaskan är vad han max får i sig direkt på morgonen (äter numera sällan en hel flaska, dvs baserat på 200 ml vatten) och sen äter han rejäl frukost på dagis (mackor och fil med flingor). Men jag har märkt på sistone att han inte dricker hela flaskan på kvällen heller. Börjar det bli dags att sluta kanske?

Vällingförespråkarna anser ju att man kan äta välling hela livet, men jag vet inte om det är så himla bra att göra det egentligen. Funderar på att låta det som finns kvar i hinken bli det sista och sen inte köpa mer välling.

När har era barn slutat med välling? Slutade de av sig själva eller var det ert beslut?
 
Sv: Välling - hur länge?

Som sagt Lova slutade nyss, drygt 3 år och då enbart pga magsjukan. Hon har haft rutin att somna med välling i munnen (inte bra för tänderna alltså). Vi skulle börja ge i tallrik då hon gillar sörpla med sked men magsjukan hann före... (tacksamt faktiskt).

"Jag tucker inte om välling då pyr jag lilla hinken" :rofl:
 
Sv: Välling - hur länge?

Ok, ett ofrivilligt avslut kan man säga. :p Men jag förrstår om hon fick avsmak för vällingen i det läget, stackarn.

Ingen annan som vill dela med sig? :)
 
Sv: Välling - hur länge?

Ok, ett ofrivilligt avslut kan man säga. :p Men jag förrstår om hon fick avsmak för vällingen i det läget, stackarn.

Ingen annan som vill dela med sig? :)

Jag hade en sån här undran här för inte så länge sedan. Och beslutae mig då att servera välling ett tag till, tills hon tröttnat:D
 
Sv: Välling - hur länge?

Min sambo åt välling till han va 5 tror jag :D Slutade samtidigt som lillebror ;)
 
Sv: Välling - hur länge?

Jag hade en sån här undran här för inte så länge sedan. Och beslutae mig då att servera välling ett tag till, tills hon tröttnat:D

Hur kom du fram till ditt beslut? Var det pga svaren (jag har visst missat din tråd) eller något annat?

Det verkar ju lite som att sonen börjat tröttna på, eller tappa intresset för, vällingen. Han dricker inte upp hela flaskan längre, ibland inte ens halva. Och det går knappast någon nöd på honom, han är dryga metern lång och väger nästan 17 kg. Ja, jag får väl se vad som sker framöver med vällingen. Det är mest på kvällarna han brukar tacka nej, eller bara ta lite grand. Kan ju börja med att slopa kvällsvällingen. Han brukar dricka i soffan medan vi läser bok/böcker och sen är det tandborstning och sängdags. :)
 
Sv: Välling - hur länge?

Jag kom fram till att det inte finns någon anledning att sluta ge välling. Hon äter bra med vanlig mat och vällingrutinerna stör inte något annat. Så varför sluta om hon vill ha det?

Om din pojk bara äter halva flaskan typ så gör inte mer än det, kanske vill han inte ha så mycket mer utan håller på att växa ifrån det:)
 
Sv: Välling - hur länge?

Min dotter slutade själv med vällning vid 7 månades ålder, då började hon äta riktig mat och vägrade ta vällingflaskan igen.
 
Sv: Välling - hur länge?

Igår kväll gjorde jag havregrynsgröt (m lite socker, kanlel och mjölk till) istället och det uppskattades. Han frågade inte efter vällingen, men så gillar han ju gröt iofs. Tror det mättar bättre dessutom.

Imorse fick han välling och han drack upp allt. Det är smidigt, är lagom att få i sig och sen äter han rejäl frukost på dagis, när han vaknat lite mer. Vi fortsätter så här ett tag. :)
 
Sv: Välling - hur länge?

Det är gott med välling! Jag brukar dricka upp det sonen lämnar i flaskan på kvällarna. :p :d

Menar du allvar ?!:eek: Det låter inte gott :p

Vår gosse vill gärna ha en flaska välling att gå runt o snutta på (han ville aldrig ha napp), men det är sällan han dricker upp hela, förutom på natten då. Då slukar han i alla fall en flaska. Jättebra för tänderna :crazy:
 
Sv: Välling - hur länge?

Menar du allvar ?!:eek: Det låter inte gott :p

Vår gosse vill gärna ha en flaska välling att gå runt o snutta på (han ville aldrig ha napp), men det är sällan han dricker upp hela, förutom på natten då. Då slukar han i alla fall en flaska. Jättebra för tänderna :crazy:

Ärligt talat (och häng mig nu inte, för jag menar faktiskt inget illa). Men varför i hela fridens namn låter ni (och andra som gör samma sak) honom gå omkring och snutta på vällingflaskan, eller ligga med en flaska i sängen på nätterna, på det viset, när ni dessutom är medvetna om hur dåligt det är för tänderna? HAN förstår ju inte och är för liten för att kunna ta på sig ansvaret eller konsekvenserna vg tänderna. :confused:
 
Sv: Välling - hur länge?

Svar på TS fråga. Så länge de vill. Våra killar slutade med välling i somras. Tom var då 3,5 och ville plötsligt inte ha sin välling. Så han fick macka och mjölk istället och det ville lillebror på 1,5 år ochså ha. Så de slutade bara tvärt. Skönt att slippa dessa flaskor.
 
Sv: Välling - hur länge?

Igår kväll gjorde jag havregrynsgröt (m lite socker, kanlel och mjölk till) istället och det uppskattades. Han frågade inte efter vällingen, men så gillar han ju gröt iofs. Tror det mättar bättre dessutom.

Jag kokar havregrynsgröt till min dotter på 2 dl mjölk, 1 dl havregryn, en klick smör och sedan blandar jag gröten med en halv mosad banan.
Då blir det sött och gott utan socker. :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 296
Senast: Cocos
·
  • Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Det här tar emot att erkänna och jag känner mig misslyckad som slarvar med maten. I grund och botten har jag inga ätstörningar är bara...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
12 768
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 199
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp