Dags för nya täcken. Tips önskas!

Scarry

Trådstartare
Nu är det dags att skaffa nya täcken till en av pållarna här hemma. Ett regntäcke och ett vintertäcke behövs.

Regntäcket vi har haft har hållit vatten jättebra, men följande minus fanns:
- halsen (det var hög hals på det, inte helhals) åkte hela tiden ner mot manken så man skulle lika bra ha kunnat vara utan hals.
- fleecefodret i täcket "klibbade fast" i hästen vilket medförde att fleecefodret satt fast medan tyget på ovansidan rörde sig, och täcket blev draget jättekonstigt och allt blev snett.
- vid bogarna så skavde täcket
- täcket åkte bakåt, och spände på otroligt mycket framtill (tror att det gjorde att det skavde på bogarna)

Nu vill jag hitta ett regntäcke utan dessa minus. Okej, kanske man inte får bort ALLA minus, men kanske en del. Och dessutom så ska det hålla vatten BRA. Även fast det ösregnar så vill jag ha en torr häst, precis som med täcket vi har haft. Funderade på att köpa ett utan fleecefoder, men då måste det vara stoppat istället, eftersom nu då hösten kommer med alla sina stormar och regn så börjar han skaka om han bara står med ett tunt regntäcke. Några tips på bra täcken?

Vintertäcket vi har haft så har varit för stort till pållen, så därför ska vi köpa nytt. Det jag "kräver" av täcket, är att det ska vara minst 300g, vattentätt, andasfunktion, bogfrihet, gärna med halv eller helhals och hållas på plats.
Tips?
 
Sv: Dags för nya täcken. Tips önskas!

Kan rekommendera Horseware Rhino.
Har ett regntäcke och ett vintertäcke (200g), sitter bra, halvhals.
 
Sv: Dags för nya täcken. Tips önskas!

Ska nog inte vara så svårt att hitta ett regntäcke utan de minusen, jag hade slängt det direkt...

Vill du ha fleecefoder i så kolla bucas, de är bra täcken men jag tycker de med fleece blir lite tunga. Har själv ett med 50g vanligt foder som är super. Annars har Shires och Mark Todd också bra täcken som inte är jättedyra.
Men Horseware är bäst! Har också Rhino fast Rhino Plus med liner som man bara stoppar i om man vill ha varmare täcke, avtagbar hals :)
 
Sv: Dags för nya täcken. Tips önskas!

Kan rekommendera Horseware Rhino.
Har ett regntäcke och ett vintertäcke (200g), sitter bra, halvhals.

+1 på den.

Till TS
Googla på Horseware och återföräljare, så kommer några upp. S....bergsgard har stort sortiment och ofta rea, vilket är super ;)

Horsewaretäckena är mycket bra, numera köper jag i princip aldrig några andra täcken än deras!
 
Sv: Dags för nya täcken. Tips önskas!

Jag gillar inte fleecefoder i utetäcken alls. Tycker att de lätt blir äckliga och tunga och ger lättare skav. Köp hellre ett med 50-100 g fyllning. Shires är bra och prisvärda i min erfarenhet, finns i massor av olika varianter. Gillar även Horseware.
 
Sv: Dags för nya täcken. Tips önskas!

Lånar tråden lite. Men jag letar efter ett vintertäcke till min häst, jag har ett, men kan vara skönt att kunna tvätta och byta lite, men hur ser jag hur tjock det täcket är? Står det någonstans? Sen undrar jag om det är någon som har erfrenhet av Rambo Optimo? Hur fungerar storlekarna, min har 135 i vanliga fall, är 130 eller 140 att föredra??
 
Sv: Dags för nya täcken. Tips önskas!

Enligt ÅF jag var hos igår, har Bucas slutat med fleecefoder i sina täcken.
 
Sv: Dags för nya täcken. Tips önskas!

Enligt mig är Horsewares täcken absolut top of the notch. De är ju dock lite dyrare, men bättre täcken på alla sätt är svåra att hitta.
 
Sv: Dags för nya täcken. Tips önskas!

Det är säkerligen helt sant, Shires täcken får jag dock slå ett slag för då jag har haft mina flera säsonger utan att klaga! Nu tyckte jag att fodringen blev lite snedfördelad så jag har haft dem som extratäcke och köpte nytt från 3horses (beställde Shires, men fick detta som skulle vara samma sak, BS), så mina gamla fick åka fram ändå, för typ sjätte vintern i rad.

Avstår Horseware enbart för att jag vill ha 300 grams täcken...
 
Sv: Dags för nya täcken. Tips önskas!

Då blir jag ledsen. Deras stay dry foder är överlägset. Inte ens i närheten av vanlig äckelfleece. Jag vill ha täcken som funkar att lägga på fuktig häst, skulle aldrig lägga på ett med nyloninsida hur bra det än sägs andas..
 
Sv: Dags för nya täcken. Tips önskas!

Jag köpte nyligen Regntäcke Premium Tornardo Lite från Thermo Master, dock inte provat det än men har hört att det ska vara bra!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 351
Senast: Shixle
·
Utrustning Hejsan! Har en ganska skavkänslig häst, och har de sista två vintrarna haft problem med bogskav av täcket. Har försökt få ordning på det...
Svar
18
· Visningar
3 446
Senast: Ace
·
Utrustning Nu vill jag gärna ha era tips på slitstarka utetäcken med god passform för en stor häst som inte är alltför bred över bogen :) Gärna med...
2
Svar
29
· Visningar
2 607
Senast: Wembley
·
Utrustning En stallkamrat har en STOR häst som är en riktigt fryslort. Problemet är att han (förutom att vara stor) är väldigt känslig över bogen...
Svar
10
· Visningar
1 360
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp