Bukefalos 28 år!

Täcken till frusen jättehäst?

Houdinie

Trådstartare
En stallkamrat har en STOR häst som är en riktigt fryslort. Problemet är att han (förutom att vara stor) är väldigt känslig över bogen och sliter sönder alla täcken som klämmer eller skaver.

Så nu tänkte jag hjälpa min vän och höra med er om tips på varma täcken (både inne- och utetäcken), i STORA storlekar, med bra bogfrihet och hög hals.

Han har 165 för att det är det största som finns, men om det fanns större täcken så skulle han ha det.
Han gillar halvhals på sina innetäcken, på sina utetäcken vill han ha helhals (eller löstagbar hals).

Just nu är det mest akuta ett stalltäcke med halvhals, rejäla bogveck och 300g fyllning.

Hjälp?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Täcken till frusen jättehäst?

Horseware finns ju i 7,0(165) funkar det?

Vi har en grov på 180cm mankhöjd som kan ha det. Amigo Insulator.

Annars tror jag shires har stalltäcke 300g med halvhals.
 
Sv: Täcken till frusen jättehäst?

Horseware har en modell som heter Amigo XL som finns i olika tjocklekar. Den modellen sitter suveränt på min kallblodskorsning. Mer plats för hals och bog samtidigt som täcket går ned lite längre på sidorna. Kan varmt rekommendera det till stora lite grövre hästar. Men denna kanske bara var hög och inte speciellt grov?
 
Sv: Täcken till frusen jättehäst?

Jag har ett Källquists Olympic innetäcke utan halvhals 165 som bara ligger i förrådet eftersom det är för stort för W. Säg till om det vill provas! Har bild jag kan skicka över tror jag.
 
Sv: Täcken till frusen jättehäst?

Han är hög och LÅNG, samt välmusklad.
Det finns ju täcken i 165, men de är ofta för små ändå. :crazy:

Jag ska tipsa om Amigo XL och höra om hon provat det.
 
Sv: Täcken till frusen jättehäst?

Du får bilder på FB :)

Utetäcke har jag ett gigantiskt från Börjes (la ut bild på W på FB igår), det borde passa den store också! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Täcken till frusen jättehäst?

Shires tror jag det är, har stora täcken med stor bog, dom har täcken i 175.
En kompis till mig har en shire och hon har precis köpt ett 175 från shire med vanlig hals, men vet att hon har några med halvhals också. om du vill kan jag skicka pm till dig med hennes namn så kan hon säkert ge fler tips!
 
Sv: Täcken till frusen jättehäst?

shire kan jag rekommendera, min häst sliter inte i sönder sina täcken, men hon försöker istället hugga mig när jag knäpper täckena i bogen, shire täckena är de som hon godtar mest att man knäpper. de sitter bra i bogen på henne och har bra med bogfrihet. de är ganska långa ner på sidorna också vilket är bra till stora hästar, finns täcken som bara ökar i rygg längd och knappt går ner under magen i de större storlekarna.
tycker sen att de är rymliga och ganska stora i storlekarna.
 
Sv: Täcken till frusen jättehäst?

+ Rouise

Tack för tipsen! :)

Ett Rambo Optimo är nu beställt för att provas... *håller tummarna*
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
9 546
Senast: Darkie
·
Utrustning Nu vill jag gärna ha era tips på slitstarka utetäcken med god passform för en stor häst som inte är alltför bred över bogen :) Gärna med...
2
Svar
29
· Visningar
2 655
Senast: Wembley
·
Utrustning Jag har i år igen konstatera att jag har en riktig "fryslort" i stallet.O_o Vill helst förneka det men de går ju inte... Hon står inte...
Svar
10
· Visningar
1 941
Senast: Mimsan_
·
Utrustning Äntligen har jag hittat 300 gr täcke med hals som inte är tråkigt marinblå, svart eller rutigt :up: Det ena är shires typhoon combo...
Svar
1
· Visningar
953
Senast: maoulina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp