Bukefalos 28 år!

Dålig husse eller matte om man använder koppel?

Nila

Trådstartare
I en bok om valp som jag just läst tycker författaren att man är en dålig husse eller matte om man använder koppel. Hunden hindras från att få upptäcka och undrsöka och man behöver inte lära den tex "stanna" eller "nu går vi".
Om man bor där det är mycket trafik, har man ju inte så mycket val, då tyckte hon det väl var okej....
Våran hund hade vi i koppel, han lärde sig stanna, kom, nu går vi, vänta (när han var lös). En gång när mamma stannade i en korsning och sa åt han att stanna satte han sig, sen när hon började gå satt han kvar, för hon hade inte sagt nåt..
Vad tycker ni? Är man sämre husse eller matte för att man har koppel på valpen? Även om hunden är som bunden till dig när den är liten kan man ju inte ha den lös jämt för det, eller hur?
 
Sv: Dålig husse eller matte om man använder koppel?

Det beror ju helt på hur man bor enligt mig. Dålig hundägare är man ju knappast för att man använder koppel. Men det är klart att valpen ska kunna få upptäcka och göra saker på egen hand utan att man är med och styr hela tiden.

Bor man där det är mycket trafik är man en dålig hundägare om man inte har koppel på hunden!
 
Sv: Dålig husse eller matte om man använder koppel?

En valp ska både få gå och upptäcka saker på "egen" hand, men också lära sig gå i koppel.
 
Sv: Dålig husse eller matte om man använder koppel?

Fånerier... Visst att valpar är följsamma av naturen (ett tag) och att man bör låta dem uppleva och utforska, men hur skulle det se ut om alla gick omkring med sina valpar lösa "bara för att"...
Vad händer innan valpen lärt sig "nu går vi" och "stanna" då? Mina vovvar lär sig det lika bra i koppel och jag behöver inte riskera att få dem överkörda under tiden...

Självklart ska valpar få strosa omkring lösa och uppleva, men inte om de riskerar att skada sig själva eller skrämma andra. Valpar är ju dessutom av naturen jättenyfikna och saknar impulskontroll så det skulle ju kunna bli fullständig katastrof att låta dem vandra vind för våg medan man lär dem. Miljöer på landet kan vara minst lika farliga som en stadsmiljö...

Jag tycker det är alldeles för många människor som har hunden lös utan att ha koll redan som det är, så jag undrar vilken smart författare som kommer med dessa tips och råd..?
 
Sv: Dålig husse eller matte om man använder koppel?

om man inte lär en valp att gå i koppel när ska man då göra det? sen om man inte lär den att lyssa på kom innan man släpper den. hur ska man annars göra för att få den att komma om det kommer t.ex. en bil? fattar inte hur man kan råda nyblivna valpägare att man e en dålig hundägare bara för att man inte har valpen lös hela tiden.
 
Sv: Dålig husse eller matte om man använder koppel?

man är ingen dålig ägare om man har valpen kopplad. Man kan ju träna med den lös på tomten eller där det är inhängnat så är det lättare. Men börja med det ensam så att den fattar att det är dej den ska komma till sen kan man börja med störning t.ex att träna det bland andra som tränar sina hundar. du kan även träna när ngn sparkar en boll m.m så att du får bättre koll på den. Men man kan aldrig få 100% koll på den för man kan inte lita på en hund till 100% och den kan inte lära sej t.ex sitt till 100% för den kanske inte gör det alltid när man säger det.
 
Sv: Dålig husse eller matte om man använder koppel?

Kanske inte ska nömna något namn, men vad jag förstod, så är (var, ganska gammal bok) författaren nån typ av hundinstruktör).




Jag tycker att det låter väldigt konstigt att man inte ska ha hunden i koppel. Har man lite sunt förnuft låter man väl ändå valpen få utforska och lukta på saker och sånt. Sen, som ni säger, så kan ju hunden skada sig, den kan springa iväg och man hinnger inte ta tag i den.... Sen lyssnar ju inte hunden på en på en gång heller. Visst måste man ju lära hunden att vara lös, att den ska lyssna på en, men det gör den ju faktiskt inte på en gång.
Och man är alldeles för lat om man inte lär hunden "stanna" och tex "nu går vi" bara för att man använder koppel...
 
Sv: Dålig husse eller matte om man använder koppel?

*KL*

Undra om valpägaren jag träffade igår hade läst samma bok. Det var i sammhället bland bilar i närheten av väg så mötte jag en lös kanske 5 månaders schäfer lös som naturligtvis sprang fram till mina hundar. Hundägaren kom springandes efter o ropar på hunden som naturligtvis inte kommer på inkallning. Det var kl 10 på kvällen o alltså kolsvart ute. Visst lite lampor finns det men i alla fall. Ingen reflex av något slag på hunden.

Extremt klantig hundägare tycker jag. Hur är man funtad? Koppel är en billig livförsäkring.
 
Sv: Dålig husse eller matte om man använder koppel?

Jag tycker de låter som ett konstigt resonemang från författaren.
En lydig hund ska var lydig lös och i koppel.

I flertal situationer tycker jag hundägare kan läggas i kategorin ansvarslösa djurägare då dom låter sina hundar springa vind för våg utan koppel, då syfftar jag störstadels till dom som inte har vardagslydnad som räcker till att ha sin hund fullt kontrollerbar lös.
Tyvärr finns de en alldeles för stor del av den kategorin som gör att vi som faktiskt har koll på våra hundar hellre har dom kopplade för att ha ett rimmligt avstånd att kunna skydda dom ifrån om en av dessa lösspringande hundar skulle komma fram och vara aggresivt inställd.

Själv tillhör jag den kategoring som inte har mina hundar lösa trotts väl fungerande lydnad, i synerhet inte om de finns risk för att möta andra hundar som är lösa.
Jag vill inte att mina hundar hälsar på främande hundar, även fast mina är snälla och sen må den mötande hunden vara hur snäll den vill.
Varken jag eller mina hundar skulle få ut något av det.
En annan sak skulle de vara om de är hundar som vi träffar dagligen.
Men nya minutiösa möten kan vi klara oss utan.

Därför må jag då vara enligt denna författare en grymt dålig hundägare, eftersom mina bara är lösa där risken för anndra lösa hundar är minimal.

Lösa är dom trotts allt dagligen, men jag skulle aldrig vilja utsätta dom för nya möten med nya hundar dagligen.
 
Sv: Dålig husse eller matte om man använder koppel?

Tja, man är väl lika dålig hundägare om man har hunden i koppel som man är dålig förälder för att man inte låter sina barn springa vind för våg;)

Kan boken månne vara skriven på 70 talet då man ansåg att alla skulle få lära sig själva? där det liksom ingick i beskrivningen att man skulle låta småbarn ha knivar för att de skulle lära sig att hantera kniven?

Givetvis ska valpar få upptäcka själva, i en trygg och säker miljö så att den får utforska och får fortsätta vara nyfiken, frisk, hel, pigg och glad.
Precis som med barn:)
 
Sv: Dålig husse eller matte om man använder koppel?

Är inte detta ryckt lite ur sitt sammanhang? Här i Sverige är det t o m enligt lag förbjudet att ha hundar lösa under vissa tider och förhållanden oavsett ålder.
Jag kan tänka mig att författarna menar man inte kan begära för mycket av en valp i koppel, d v s man kan inte "träna" dem hela tiden, utan ibland måste valpen få gå med oss så att säga.
Jag ser på vår 7-månaders unghund som jag tränar att gå fot med. Han orkar hålla konsentrationen några hundra meter sedan måste han få snusa runt ett tag innan man kräver fot igen.
Men jag håller med det flesta här - lustigt uttalande om koppel.
 
Sv: Dålig husse eller matte om man använder koppel?

Den andra reviderade upplagan är från 1998.
Bland annat står det så här, att ju mer valpen är kopplad, desto mer hindras den i sin utveckling, och desto sämre blir man som hundägare och ledare, då kopplet har en hämmande effekt både på valpen och en själv. Man rycker i kopplet istället för att kommunicera med valpen. stannar man vi dett övergångställe behöver man inte lära hunden "stanna", det räcker med att stoppa hunden med att dra i kopplet. Man behöver heller inte lära valpen att komma när man ropar, man rycker bara i kopplet. Man behöver inte lära hunden "nej" när den är på väg mot någon/något eller gör nåt man inte vill, man rycker bara i kopplet och går åt ett annat håll. Kontakten mellan dig och valpen blir miniimal eftersom man inte behöver prata med hunden, efersom man använder kopplet, så tar man bort kopplet funkar ingenting.
Enigt boken är det så här, eller var 1998, att dom flesta är övertygade om att det under vår- och sommarhalvåret är koppeltvång i hela landet. Hon tycket man skulle kolla med sin kommun vad som gällde, för hon sa att det inte var så. Däremot sa (säger) lagen att hunden ska hållas under sådan uppsikt att den inte skrämmer eller skadar vilt. Men man får alltså ha hunden lös.
 
Senast ändrad:
Sv: Dålig husse eller matte om man använder koppel?

Den andra reviderade upplagan är från 1998.
Bland annat står det så här, att ju mer valpen är kopplad, desto mer hindras den i sin utveckling, och desto sämre blir man som hundägare och ledare, då kopplet har en hämmande effekt både på valpen och en själv. Man rycker i kopplet istället för att kommunicera med valpen. stannar man vi dett övergångställe behöver man inte lära hunden "stanna", det räcker med att stoppa hunden med att dra i kopplet. Man behöver heller inte lära valpen att komma när man ropar, man rycker bara i kopplet. Man behöver inte lära hunden "nej" när den är på väg mot någon/något eller gör nåt man inte vill, man rycker bara i kopplet och går åt ett annat håll. Kontakten mellan dig och valpen blir miniimal eftersom man inte behöver prata med hunden, efersom man använder kopplet, så tar man bort kopplet funkar ingenting.
Enigt boken är det så här, eller var 1998, att dom flesta är övertygade om att det under vår- och sommarhalvåret är koppeltvång i hela landet. Hon tycket man skulle kolla med sin kommun vad som gällde, för hon sa att det inte var så. Däremot sa (säger) lagen att hunden ska hållas under sådan uppsikt att den inte skrämmer eller skadar vilt. Men man får alltså ha hunden lös.

Men isåfall utesluter man ju att ägaren kan både prata/visa handtecken och hålla i kopplet på samma gång och det får man väl verkligen hoppas att hundägaren har tillräckligt med hjärnceller för att klara.

Jag har aldrig ryckt i kopplet istället för att prata/visa handtecken, jag tror liksom att hunden lär sig betydligt fortare om jag pratar och visar handtecken i början för att senare gå över till enbart handtecken och visar vad jag vill istället för att rycka i kopplet i vad hunden uppfattar som tid och otid.
Min gammelhund som jag bodde hans första år i stan med visste mycket väl att om vi kom till ett övergångsställe så skulle han stanna och sitta ned och vänta, han gjorde det fortfarande många år senare fast han då inte hade varit i stan på så många år.
Hade jag bara ryckt i kopplet lite då och då och inte haft någon annan komunikation så tror jag inte att han hade gjort det.

Nej, den boken ger jag inte två kronor för, den nedvärderar ju hundägaren!
 
Sv: Dålig husse eller matte om man använder koppel?

Min ena vovva är typexempel på en hund som inte lärt sig gå i koppel! 4½ år senare är detta inget man råder bot på över en dag, nänänä...

Med den erfarenheten jag har, lärde jag därför vår andra hund att gå i koppel direkt och hon kan både gå i koppel och komma på inkallning.

Det främjar väl inte direkt lydnaden om den söta lilla valpen springer fram till okända människor som blir glada och klappar den, eller om den springer fram till annan hund och får en lekstund...
 
Sv: Dålig husse eller matte om man använder koppel?

Jag håller med. Ett väldigt invecklat sätt att ge rådet att inte använda koppel som kommunikationsmedel utan lära in röst- och teckenkommando.
 
Sv: Dålig husse eller matte om man använder koppel?

jag tror att det är väldigt viktigt att låta valpen vara lös när den är liten,om man vill kunna ha den lös längre fram i livet.men minst lika viktigt är det att lära den gå i koppel tidigt.Det är inte särskilt kul att koppelträna vuxna hundar som inte har gjort det innan.jag hade min hund lös ganska mycket när han var liten.För att träna honom på att hålla koll på mig sprang jag och gömde mig brevid stigen när han "svävade iväg" för mycket.Hjälp vad rädd han blev när mamma var borta:eek: Första gången rusade han hals för huvud hemåt några hundra meter så jag fick ropa på honom,men andra gången det hände satte han genast ner nosen och letade rätt på mig:love: Sen dess har han bra koll på den han är ute på promenad med,han går inte utom synhåll om han är lös (vilket han inte är jämt,men någon gång då och då på bra ställen)
 
Sv: Dålig husse eller matte om man använder koppel?

Nej jag tycker inte man är sämre matte/husse för att man ha valpen i koppel. Det är viktigt att den lär sig att gå i koppel. Men sen tycker jag det är viktigt att OM man kan så ska man ha den lös just för att den ska kunna utforska, ja det som nämts i tråden tidigare.
Jag bo i en liten håla som är rätt dött. Och det är sällan man träffar på en människa när man är ute och gå. Så därför brukar jag ha min valp lös när vi gå promenader, ha alltid kopplet med mig så om man jag ser en människa längre fram så koppla jag om jag inte kan gå en annan väg så jag slipper möta personen. Valpen är väldigt lydig och håller sig nära mig el. husse hela tiden och kommer när man ropar. Tittar bara på människorna som går en bit bort och likaså cyklisterna.
Jag tycker han blir mycket mer framåt och mer nyfiken när han få vara lös :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 616
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 337
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
4 920
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 106
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp