Bukefalos 28 år!

Dålig luft i stallet - hur konstatera?

MonteRose

Trådstartare
Om en djurskyddsinspektör vid inspektion av stallet anmärker på luftkvaliteten i stallet, vad blir då nästa steg?

Kan inspektören beordra mätning av luften? och i så fall får stallägaren betala för mätningen?
Kan inspektören beordra andra åtgärder som bättre ventilationssystem, fler öpnna fönster eller liknande?
 
Sv: Dålig luft i stallet - hur konstatera?

Om en djurskyddsinspektör vid inspektion av stallet anmärker på luftkvaliteten i stallet, vad blir då nästa steg?

Kan inspektören beordra mätning av luften? och i så fall får stallägaren betala för mätningen?
Kan inspektören beordra andra åtgärder som bättre ventilationssystem, fler öpnna fönster eller liknande?
Nästa steg blir att stallägaren blir förelagd att ordna tillräcklig ventilation.

Om stallägaren väljer att ta ut en konsult som mäter luften så är det stallägaren som står för den kostnaden. Länsstyrelsen får inte agera konsult (alltså exakt tala om hur stallägaren ska bygga för att få bättre ventilation). Om stallägaren sedan anser att han/hon har tillräcklig kunskap för att bygga om ventilationen så att den uppfyller kraven (enligt svensk standard) så är det okej. Det är slutprodukten som är viktig, inte hur man åstadkommer den sas. Fönster godtas dock inte som ventilation i allmänhet.
 
Sv: Dålig luft i stallet - hur konstatera?

Ok, men hur bra luftkvaliteten är kan ju diskuteras.

Behövs det inte exakta mätvärden för ett föreläggande? Det finns ju gränsvärden för bla ammoniak.

Vad går inspektören efter när den dömmer ut luften?
 
Sv: Dålig luft i stallet - hur konstatera?

Ok, men hur bra luftkvaliteten är kan ju diskuteras.

Behövs det inte exakta mätvärden för ett föreläggande? Det finns ju gränsvärden för bla ammoniak.

Vad går inspektören efter när den dömmer ut luften?
Ventilationens kapacitet ska uppfylla kraven enligt svensk standard. Det vill säga ca 300 kubikmeter luft per timme och häst(stor häst). Är tilluftsdonen för små, för få, eller felplacerade t ex. i förhållande till hästarna som står i stallet så uppnås inte detta krav. Det kan också vara frånluften som har för dålig kapacitet och/eller är felplacerad förstås. Man går alltså inte bara på gaser när det gäller ventilation utan även luftutbytet. Gaserna påverkas ju även av hur noggrann man är när man mockar och vilket strömaterial man har. Även fukten som hästarna ger ifrån sig måste ventileras bort för att skydda hästarna (luftvägsproblem, mögeltillväxt mm) och ge dem termisk komfort. Därför krävs en ventilation som är anpassad för djurslaget som stallet är tänkt att hålla.
 
Sv: Dålig luft i stallet - hur konstatera?

Aha, tack för infon!

Men är det inte hopplöst svårt för en inspektör att kontrollera dimensioner/prestanda på fläktar/ventilation?
Eller är det enkelt att mäta luftflöden?

Och även om ventilationen uppfyller alla krav så kan det ju ex pga dålig mockning bli dålig luft i alla fall, vad gör inspektören då?

Och en annan sak, finns det gränsvärden för ljudnivåer i stall?
 
Sv: Dålig luft i stallet - hur konstatera?

Ber om ursäkt för hjärnsläpp...

Självklart ska mockningen förbättras om luften är dålig pga det.
 
Sv: Dålig luft i stallet - hur konstatera?

Aha, tack för infon!

Men är det inte hopplöst svårt för en inspektör att kontrollera dimensioner/prestanda på fläktar/ventilation?
Eller är det enkelt att mäta luftflöden?

Och även om ventilationen uppfyller alla krav så kan det ju ex pga dålig mockning bli dålig luft i alla fall, vad gör inspektören då?

Och en annan sak, finns det gränsvärden för ljudnivåer i stall?
Det finns ganska enkla instrument man kan mäta med. Oftast får inspektören en uppfattning om hur ventilationen kan vara genom att titta på tilluftsdon och frånluftsdon. Som inspektör har man oftast en uppfattning om hur stora don som krävs för t ex. naturlig ventilation och kan göra en första bedömning på plats. Sedan kan man räkna på det när man kommer tillbaka till kontoret om man är osäker förstås.

Om jag inte minns fel så får hästar endast tillfälligtvis utsättas för buller över 65dB. Jag har inte siffran klart i huvudet, men det står i föreskrifterna för häst.
 
Sv: Dålig luft i stallet - hur konstatera?

Det finns ganska enkla instrument man kan mäta med. Oftast får inspektören en uppfattning om hur ventilationen kan vara genom att titta på tilluftsdon och frånluftsdon. Som inspektör har man oftast en uppfattning om hur stora don som krävs för t ex. naturlig ventilation och kan göra en första bedömning på plats. Sedan kan man räkna på det när man kommer tillbaka till kontoret om man är osäker förstås.

Om jag inte minns fel så får hästar endast tillfälligtvis utsättas för buller över 65dB. Jag har inte siffran klart i huvudet, men det står i föreskrifterna för häst.

Väldigt luddigt svar, måste jag säga. Om en inspektör anmärker på luftkvalitén, så kan det rimligtvis inte baseras på "inspektörens uppfattning", utan det måste vara väl underbyggt. Annars lämnas ju utrymme för godtycke.
 
Sv: Dålig luft i stallet - hur konstatera?

Nu kanske det skiljer stort. Men förut (år 2000) i grannlänet när det var hästinventering, så hade inspektören med sigmätgrejer som de mätte med, och kunde mäta luftfuktighet, ammoniaknivåer osv med. Så frågan är ju kanske vad det var med luftkvaliten som var dålig och hur dålig?

Stinker det ammoniak så behövs ju inte något instrument riktigt för att konstatera att ammoniaknivåerna är för höga, och rinner det fukt på väggarna behövs ingen hygrometer för att konstatera att luftfuktigheten är för hög osv. Men har det utan att 'näsa och ögon' kunnat uppfatta något konstaterats av kvaliten är för dålig så känns det konstigt om de inte mätte? Men alla kanske inte har såna där mätgrejer?
 
Sv: Dålig luft i stallet - hur konstatera?

Väldigt luddigt svar, måste jag säga. Om en inspektör anmärker på luftkvalitén, så kan det rimligtvis inte baseras på "inspektörens uppfattning", utan det måste vara väl underbyggt. Annars lämnas ju utrymme för godtycke.
Det är inte svårt att se om tilluftsdonen är för små om man vet hur stora don man måste ha för att få tillräcklig tilluftsventilation. Det är inte svårt att se att en box utan tilluftsdon inte får tillräckligt med ventilation. Så, godtyckligt, nej det tycker jag inte. Jag kanske skulle ha lagt till att inspektören mäter storleken på tilluftsdon och frånluftsdon. Tycker man sedan att inspektören har gjort fel bedömning av ventilationens kapacitet så är det ju bara att överklaga eventuellt beslut.
 
Senast ändrad:
Sv: Dålig luft i stallet - hur konstatera?

Ventilationens kapacitet ska uppfylla kraven enligt svensk standard. Det vill säga ca 300 kubikmeter luft per timme och häst(stor häst). Är tilluftsdonen för små, för få, eller felplacerade t ex. i förhållande till hästarna som står i stallet så uppnås inte detta krav. Det kan också vara frånluften som har för dålig kapacitet och/eller är felplacerad förstås. Man går alltså inte bara på gaser när det gäller ventilation utan även luftutbytet. Gaserna påverkas ju även av hur noggrann man är när man mockar och vilket strömaterial man har. Även fukten som hästarna ger ifrån sig måste ventileras bort för att skydda hästarna (luftvägsproblem, mögeltillväxt mm) och ge dem termisk komfort. Därför krävs en ventilation som är anpassad för djurslaget som stallet är tänkt att hålla.

Är inte detta lite bakvänt? Luftutbytet enligt svensk standard är dimensionerat så att kraven på gränsvärden för koldioxid, ammoniak, luftfuktighet och termisk komfort ska vara uppfyllda. Att följa svensk standard är alltså ett sätt att försäkra sig om att man uppfyller reglerna, därmed inte sagt att svensk standard är reglerna.

Svensk standard är väl inte i sig själv en lagtext, eller har jag missuppfattat något?

Siffran 300 m3/h/häst anger maxventilationen, dvs det värde som behövs på sommaren för att föra bort tillräckligt mycket av den värme hästarna avger för att stallets temperatur inte ska överstiga 25 grader vid en utetemperatur på 21 grader. Under vinterhalvåret, när det inte är någon risk för att stallet ska bli för varmt, är det minventilationen som är intressant. Minventilationen anger det minsta luftutbytet för att hålla koldioxid och luftfuktighet inom gränsvärdena och ligger på 45 m3/h/häst (för 500kg häst i måttligt arbete i klimatzon B).

Vi tar ett exempel som inte är helt ovanligt; stallet används enbart under vinterhalvåret och hästarna går på bete under sommaren. Kan man då kräva att ventilationen måste vara dimensionerad för 300 m3/h/häst?

Så länge hästarna inte utsätts för nivåer av luftföroreningar som överstiger gränsvärdena, så finns det väl inget att klaga på ur djurskyddssynpunkt?
 
Sv: Dålig luft i stallet - hur konstatera?

Är inte detta lite bakvänt? Luftutbytet enligt svensk standard är dimensionerat så att kraven på gränsvärden för koldioxid, ammoniak, luftfuktighet och termisk komfort ska vara uppfyllda. Att följa svensk standard är alltså ett sätt att försäkra sig om att man uppfyller reglerna, därmed inte sagt att svensk standard är reglerna.

Svensk standard är väl inte i sig själv en lagtext, eller har jag missuppfattat något?

Siffran 300 m3/h/häst anger maxventilationen, dvs det värde som behövs på sommaren för att föra bort tillräckligt mycket av den värme hästarna avger för att stallets temperatur inte ska överstiga 25 grader vid en utetemperatur på 21 grader. Under vinterhalvåret, när det inte är någon risk för att stallet ska bli för varmt, är det minventilationen som är intressant. Minventilationen anger det minsta luftutbytet för att hålla koldioxid och luftfuktighet inom gränsvärdena och ligger på 45 m3/h/häst (för 500kg häst i måttligt arbete i klimatzon B).

Vi tar ett exempel som inte är helt ovanligt; stallet används enbart under vinterhalvåret och hästarna går på bete under sommaren. Kan man då kräva att ventilationen måste vara dimensionerad för 300 m3/h/häst?

Så länge hästarna inte utsätts för nivåer av luftföroreningar som överstiger gränsvärdena, så finns det väl inget att klaga på ur djurskyddssynpunkt?
När vi förprövar stall godkänner vi inte ventilation som inte uppfyller rekommendationerna (sorry, felvalt ord från min sida) i svensk standard. Detsamma gäller rekommendationerna från lantbrukets branskyddskommitté som även de används i bedömningen för brandskyddet.

Misstänker inspektören att stallet inte har tillräcklig ventilation (maxvent) och stallägaren måste åtgärda detta (som sagts innan så har stallägaren möjlighet att få beslutet prövat om han/hon inte anser att ventilationen är bristfällig) så krävs också att ventilationen uppfyller rekommendationerna i svensk standard. Så även om svensk standard är rekommendationer så är det även det verktyg som används för bedömningen. Det är dessutom lättare att minska flödet om man har väl tilltagen ventilation än att öka flödet om man har för liten kapacitet=för små tilluftsdon/frånluft.

Jag kan också tycka att man i häststall skulle kunna godta kapacitet för minvent eftersom hästarna är ute på sommaren samt att man skulle kunna använda fönster för att uppnå maxvent sommartid vid behov. Hittills har dock det förslaget fått kalla handen från "högre makter". Men vi jobbar på det. Så svaret på din fråga är att man vid förprövningar av häststall inte godtar minvent i dagsläget.

Om sanningen ska fram så är det mängder med stall som inte ens uppfyller minvent ens.
 
Sv: Dålig luft i stallet - hur konstatera?

Vid förprövning köper jag rakt av att svensk standard används som krav. Då handlar det ju om någon slags nybyggnation och då kan man lika gärna dimensionera ordentligt från början och strypa ner överkapacitet vid behov.

Däremot att ge ett föreläggande att åtgärda ventilationen, baserat på att tilluftsdonen är för små för att garantera maxvent, i ett stall som tidigare gått igenom inspektion utan anmärkning på ventilationen och som ändå inte används på sommarhalvåret; det tycker jag tyvärr handlar mer om paragrafrytteri än om djurskydd.
 
Sv: Dålig luft i stallet - hur konstatera?

Jag skulle vilja veta i vilken paragraf och i vilket dokument du hittar detta.

Från Jordbruksverkets hemsida:
I "Vägledning för kontrollmyndigheter m.fl. Djurskydd" står bara att det vid inspektion skall kontrolleras att ventilationen är "tillfredsställande".
I "Djurskyddsbestämmelser Häst" står "Klimatet i stallet ska vara anpassat till din häst och sättet hästen hålls på. Du ska se till att din häst alltid får frisk luft. Det får inte strömma luft från utgödslingen till stallet. Du ska se till att stallet inte blir fuktigt, eftersom din hästs luftvägar kan skadas av fuktig stallmiljö. Din häst får endast tillfälligt utsättas för luftföroreningar. I mekaniskt ventilerade stallar ska det finnas nödventilation."
I "Hästhusesyn" står det " Den relativa luftfuktigheten i värmeisolerade stallar får inte överstiga 80 procent vintertid såvida inte stalltemperaturen
understiger 10°C. I sådana fall får summan av stalltemperaturen och luftfuktigheten inte överstiga 90. I oisolerade stallar får den relativa fuktigheten inte annat än i undantagsfall överstiga uteluftens relativa fuktighet med mer än 10 procentenheter. I ett stall får djuren endast tillfälligtvis utsättas för föroreningar som överstiger värdena i tabellen.
För att tillgodose kravet på termisk komfort krävs att både minimi- och maximiventilation är korrekt dimensionerade.
Maxvärde
Ammoniak 10 ppm
Koldioxid 3 000 ppm
Svavelväte 0,5 ppm
Organiskt damm 10 mg/m3"

Från Notisum:
Ingenting i Djurskyddslagen om ventilation
I Djurskyddsförordning (1988:539) står det endast "Djurstallar...2 § Ett djurstall skall vara utformat så att klimatet i stallet blir tillfredsställande."

Så var kommer dina uppgifter ifrån? Är det nåt Länsstyrelserna kommit fram till på eget bevåg? Är det samma över hela landet isf?
Om man har naturlig ventilation medelst vindtryck och skorstenseffekt (när denna ventilationsprincip används har man fasta öppningar i stallet) hur bedömer du det då?
 
Sv: Dålig luft i stallet - hur konstatera?

Om vi tar det som står i hästhusesyn, som ger en vettig förklaring för vad man vill åstadkomma med ventilation, så uppnås det genom att man har en viss storlek på tilluftsdonen i förhållande till storlek och höjd på frånluftstrumman samt antal hästar och storlek på hästar. Med för små tilluftsdon, för kort trumma t ex. så uppfylls inte t ex. max 90-regeln (som är det vanligaste problemet i stall). Hästarna får då inte termiska komfort vilket innebär att stallet inte uppfyller kraven enligt Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om hästhållning;
14 § Stall ska ha ett klimat som är anpassat till de hästar som vistas där,
(termisk komfort).

Är tilluftsdonen inte tillräckligt stora eller om ventilationen inte fungerar av någon annan anledning (underdimensionering t ex.) så uppfyller inte stallet kraven enligt
15 § Samtliga hästar i stallet ska tillförsäkras kontinuerlig tillförsel av frisk luft. samma föreskrift

Med otillräcklig ventilation är det högre risk att hästen drabbas av bland annat luftvägsproblem vilket strider mot djurskyddslagen

2 § Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande
och sjukdom.

Och

4 § Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett
sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet
att bete sig naturligt.

För att försäkra sig om att dessa krav uppfylls måste man helt logiskt gå till forskning och beprövad teknik. Svensk standard är en sammanfattning av vad man kommit fram till i denna forskning. Om man inte hade detta att luta sig mot i sina beslut (och uträkningar när man ska bygga nytt) så, visst då skulle absolut bedömningarna bli godtyckliga. Då är frågan: Ska kontrollen vara godtycklig eller ska den bygga på resultat som kommit fram genom forskning?
 
Sv: Dålig luft i stallet - hur konstatera?

KL

Jag har tyvärr stått i flera stall (4 av 5) med dålig ventilation och luften är alltid sämst på morgonen. I dessa fall har ventilationen sett tillräcklig ut men pga felaktig inställning, dåligt underhåll med mera har det på morgonen ibland varit för j-ligt att öppna stalldörrarna. I ett stall användes så dammigt strö att en tredjedel av hästarna hostade, alla hästarna åt hösilage.

Så borde inte luften egentligen mätas under kanske en veckas tid, dygnet runt, med ett instrument som registrerar och sparar de högst värdena? För hur ofta är inspektörerna ute i tid för morgonfodring?
 
Sv: Dålig luft i stallet - hur konstatera?

Jag har precis samma erfarenheter som du och precis, det är ju på morgonen det skall mätas.

Har varit i kontakt med ett företag som utför mätningar av bla ammoniak och det är tyvärr dyrt. Minst 20 000,-
 
Sv: Dålig luft i stallet - hur konstatera?

Med för små tilluftsdon, för kort trumma t ex. så uppfylls inte t ex. max 90-regeln (som är det vanligaste problemet i stall).

Hur lång ska trumman vara då? kan trumman bli för lång/hög? en trumma som är 50cm i diameter är det tillräckligt? räcker det då med en vanlig tilluftsdon från tex no**post i varje box, 6st eller beror det oxå på hur många kvm stallet är på? är det bästa att även ha en fläkt i trumman eller funkar det med naturlig vent med detta sätt? har tyvärr ingen utav dessa bra böcker och ska fixa min vent i sommar.
 
Sv: Dålig luft i stallet - hur konstatera?

det finns mängder med faktorer som avgör hur stor trumma som behövs.

dels beror det på fläkt, ju högre tryck ju mindre tvärsnittsarea kan man ha på lufttrumman.. däremot så är det dyrare att köra liten trumma med högt tryck än en större trumma med mindre tryck.

ju längre trumma (förutsatt samma fläkt) ju större tvärsnittsarea krävs för att erhålla samma prestanda.. krökar påverkar också vilket behov man har på fläktar om de blir tillräckligt många.

man räknar bara på trumlängd+krökar när man räknar på ventilation, man tar inte hänsyn till någon uppfodringshöjd etc såsom man gör med fluider.

huruvida det fungerar med självdrag eller krävs fläkt kan jag inte säga på rak arm. Enn fläkt är inte särskillt dyr och jag skulle ändå sätta in en, för att kunna dra ut fukt och värme.


att använda dörrar och fönster som ventilation förstår jag att man inte köper och det tycker jag är rätt! däremot kan man ju diskutera huruvida man ska behöva uppfylla kraven för sommarvistelse i stallet om man inte ens använder det under sommarperioden, men det är åandrasidan svårt att kontrollera.. vad gör man om en häst behöver stå på boxvila isf? då räcker stallets ventilation inte till kanske.. svårt att sälja också om det inte uppfyller krav och standarder heller.. det är inga stora pengar i sammanhanget.
 
Sv: Dålig luft i stallet - hur konstatera?

Hur lång ska trumman vara då? kan trumman bli för lång/hög? en trumma som är 50cm i diameter är det tillräckligt? räcker det då med en vanlig tilluftsdon från tex no**post i varje box, 6st eller beror det oxå på hur många kvm stallet är på? är det bästa att även ha en fläkt i trumman eller funkar det med naturlig vent med detta sätt? har tyvärr ingen utav dessa bra böcker och ska fixa min vent i sommar.
När jag tänker på höjd på trumma så tänker jag i huvudsak på naturlig ventilation med självdrag som man oftast har i häststall. Men som tomten säger så är det jättemånga faktorer som spelar in. Antal hästar, storlek på hästar, luftvolym i stallet, area i stallet, antal fönster, solinstrålning mm. Men generellt kan man väl säga att ju högre desto bättre. Min erfarenhet är att frånluftstrummor (om de är tillräckligt stora i diameter) i höghusladugård (ladugård med skulle) ofta har bra drag i trumman. Då ligger trumman på runt 7 meter i höjd.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 702
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 650
Senast: gul_zebra
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 359
Senast: Ava22
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 623
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp