Bukefalos 28 år!

Dåliga rasrepresentanter i hundböcker

G

Galathea

Såg igår att dom ställt upp ett bord med lite reaböcker på mitt vanliga lilla coop som jag handlar i. Där fanns det två olika hundrasböcker och jag kan såklart inte låta bli att slänga en kik på afghanhunden där i. Så här såg jag nog ut: :eek:

Det var hemskt fula hundar och inte alls vad som sägs vara korrekt i rasstandarden. Att rasen ser lite olika ut i form av trimningar och så där beroende på vilket land hunden kommer ifrån är en sak, men en afghan ska INTE ha runda stora ögon t.ex. Eller kort rygg, rak svans osv. Det är inte första gången jag ser sådana bilder i böcker. Borde man inte försöka få fram bilder på en hund som åtminstone ses som hyffsat korrekt? Det är ju inte som att det är svårt att hitta. :crazy:

För att inte tala om vilka lustiga beskrivningar dom ibland klämmer till med, med påståenden som att rasen inte går ihop med barn o.s.v. Eller det faktum att det oftast bara är en uppställd, genomborstad hund och tyvärr sällan är en springande, busande afghan som dom ser ut oftare. Man behöver ju inte ta ett foto efter en regnig promenad, men man kan ju ändå visa att det är mer än bara en långpälsad utställningshund. Tycker jag. :p

Jag antar att det inte bara är på afghanen det blir tokigt ibland. Så, hur brukar er ras framställas? Bra/dåligt? Gillar ni bilderna? Skriver dom några tokiga saker? :p
 
Sv: Dåliga rasrepresentanter i hundböcker

Min ras (pudel) tycker jag brukar framställas helt ok i böckerna, jag har ärligt inte tänkt så mycket på det :o

Däremot vet jag att jag har en hundbok i hyllan som är sådär katastrofal, vad gäller majoriteten utav bilderna, ibland är det bara ett huvud och inte ens en helkroppsbild :confused:
 
Sv: Dåliga rasrepresentanter i hundböcker

Du hade säkert tänkt på det om det var en hysteriskt ful pudel iallafall. ;)

Jag tycker mest det är lite kul att se vad dom väljer att skriva och vilka bilder dom använder. Ibland hittar man riktigt roliga saker, humor på hög nivå. :D Det tråkiga är ju att det säkert finns folk som är mindre kunniga som tror på vad dom läser och det är ju trist.
 
Sv: Dåliga rasrepresentanter i hundböcker

Kooikern (om den ens är med) brukar framställas som en gullig liten knähund som gillar att röra på sig, lättlärd och snabb i svängarna. Det brukar också stå lite kortfattat om historian och ha med en kooiker som i mina ögon inte alls håller måttet.

Jag skulle önska att rasböckerna kunde vara lite mer realistiska i sin beskrivning av raser för att man inte ska bli förvillad när man som ivrig blivande-hund-ägare läser igenom och sållar. Varför inte bara skriva att den är svår att uppfostra, mognar sent och kan vara reserverad för främmande människor? Tillsammans med det positiva som finns att säga om rasen! Naturligtvis.
Vad gäller utseendet på rasen varierar den så, så det finns nog inget rätt och fel där tyvärr. Även om jag tycker att min (eller hans typ kanske jag ska säga) är den snyggaste som finns ;)
 
Sv: Dåliga rasrepresentanter i hundböcker

Bilderna på RR brukar vara jättedåliga. De som är så vackra ser sjukt tråkiga ut i många rasböcker..
Sen står det nästan alltid att det absolut inte går att ha RR som första hund och att man måste vara väldigt rutinerad, men det stämmer väl inte helt med verkligheten..
 
Sv: Dåliga rasrepresentanter i hundböcker

Vad är en RR? Min dotter fick en upplagsbok om hundar och den var rätt så bra, vissa faktafel och konstiga bilder, en långhårig collie som såg ut som nåt annat, men den var ok.
 
Sv: Dåliga rasrepresentanter i hundböcker

Det brukar alltid var en ful bild på en dvärgpinscher som ser lite drogad ut. Tur det finns en bild på en snygg variant på svenska wikipedia iaf :angel:

Det värsta jag hittat med rasbeskrivningar är denna sidan som slår det mesta: http://www.allahundraser.com/
 
Sv: Dåliga rasrepresentanter i hundböcker

Italienaren är nästan alltid tvåfärgad på bilderna trots att den ska vara (och det oftast står i texten att den ska vara) enfärgad :-P
Iofs är det tillåtet med tvåfärgat hos klubbarna som inte är med i FCI, men när det till och med står i texten att de ska vara enfärgade...

Ang afghanerna, ofta är det dåliga bilder och det är nästan alltid en guldafghan trots att den kan ha nästan vilken färg som helst...

//Flo
 
Sv: Dåliga rasrepresentanter i hundböcker

Jag antar att det inte bara är på afghanen det blir tokigt ibland. Så, hur brukar er ras framställas? Bra/dåligt? Gillar ni bilderna? Skriver dom några tokiga saker? :p

Det brukar stå att saluki inte går att lära någonting alls, att de inte går att ha lösa för att det absolut inte går att fånga dem om de en gång kommit lössa (:eek:) och så brukar det vara bilder på salukis med sluttande ryggar (det ska en saluki INTE ha), runda ögon (de ska vara mandelformade) och allmänt.. fultråkiga. Det är dessutom inte alls ovanligt att de glömmer bort att nämna att det finns både långhår och släthår.
 
Sv: Dåliga rasrepresentanter i hundböcker

Det värsta jag hittat med rasbeskrivningar är denna sidan som slår det mesta: http://www.allahundraser.com/

Den måste vara översatt med nåt riktigt uselt program, antagligen amerikansk sida eller nåt, iaf ser weimaranerna de har på bilderna inte europeiska ut. Fasansfull beskrivning iaf...

"Weimaraner är inte komplicerade att träna, och du behöver inte ha hund upplevelse att få En hund av denna ras. Rasen är varken mer eller mindre känslig enn många andra hundraser. Dessa hundar har massor av energi. Rasen kräver våldsamt mycket av hållbar utbildning."

Inte alls motsägelsefullt:crazy:
 
Sv: Dåliga rasrepresentanter i hundböcker

Hahahaha! Vad är det där för något? "Lekfulla hundraser"? Att ingen tänkt på att införa det som en elfte rasgrupp? :rofl: Det bästa var ju nästan hundraserna som tas upp där. Så ja, den sidan var nog det värsta jag sett. :p
 
Sv: Dåliga rasrepresentanter i hundböcker

Det brukar alltid var en ful bild på en dvärgpinscher som ser lite drogad ut. Tur det finns en bild på en snygg variant på svenska wikipedia iaf :angel:

Det värsta jag hittat med rasbeskrivningar är denna sidan som slår det mesta: http://www.allahundraser.com/

*asg* översättningen är ju alldeles underbar :D griffon belge ska ha semi-porträtta öron (jag gissar att det bara är ett stavfel och ska stå semi-oprett, men det lät kul :) ), och beskrivningen av petit brabancon, griffon belge och griffon bruxellois är helt olika?! jaja, det gav ju kvällens skratt iaf :D
 
Sv: Dåliga rasrepresentanter i hundböcker

Det värsta jag hittat med rasbeskrivningar är denna sidan som slår det mesta: http://www.allahundraser.com/

Hittade schnauzer (kollade eftersom Izor är en dvärgschnauzer):

Andra fakta om hunden: Hunderasen är eftersökt och enkel å upptäcka på bönder.

Öh, var översättaren onykter, eller?

Om dvärgarna står det:
Kan leva i kallt klimat. hunderasen kan ofta vara hemma ensam utan problem. Dessa hundar kan leva i en lägenhet.

Jag skulle skämmas ögonen ur mig att stå som webmaster för en sådan där sida, med faktafel, språkfel och konstiga översättningar.
 
Sv: Dåliga rasrepresentanter i hundböcker

*kl*
:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

Vad e det för sida?? Ett skämt eller? Läste bara om labben men herreguud..:rofl:
 
Sv: Dåliga rasrepresentanter i hundböcker

RR = Rhodesian Ridgeback.

Bonniers stora Hundlexikon köpte jag för en hundring någon gång för länge sedan som bilderbok till min hundfrälsta sondotter.
 
Sv: Dåliga rasrepresentanter i hundböcker

Ärligt talat, min systerdotter på 5 år skriver mycket bättre :rofl:
Man ser ju klart och tydligt att texten är översatt på typ google translate t.ex.

Dumt och försöka göra en så pass seriös sida där texterna inte hänger ihop alls.
 
Sv: Dåliga rasrepresentanter i hundböcker

Det värsta jag hittat med rasbeskrivningar är denna sidan som slår det mesta: http://www.allahundraser.com/

Men guud vilken sida!!:crazy:
Kollade på Tibetansk Mastiff:under sjukvård (??) står det "Tyvärr kan vissa få hälsoproblem"
:confused: Mhm..som t ex vadå??:confused:
Tror jag ska läsa den sidan med lite chips och cola,verkar underhållande:laugh:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 922
Senast: Fibusen
·
Hundavel & Ras Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015. Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 442
Senast: Bexzor
·
Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 442
Senast: kryddelydd
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ridskoleryttare
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp