Bukefalos 28 år!

Dåligt hull

J

jeslin

Min kompis fodersto har nyss blivit avvänjd från sin föl och har inte blivit riden på 1 1/2 år. Fölet har sugit ur henne rejält så hon är riktigt tunn och helt omusklad.
Ägaren påstår att hästen alltid varit svår att få i hull och nu har det gått ett par månader och det syns ingen skillnad på henne. Hon rids nu ca 4-5 dagar/vecka nästan uteslutande i skogen i låg form och någon gång i veckan på bana. Hon får 7 kg hö/dag på 1,6 liter Hippo-foder. Hon får dessutom lite fodermorötter och vitamintillskott.
Tyvärr fodrar de bara 2 gånger/dag i stallet där hon är nu (fodervärden letar förtvivlat efter annan stallplats).
Låter denna foderranson rimlig och har ni några tips hur hon ska få henne i hull. Hon har fått lite "hö-mage", men revbenen syns fortfarande och hon är helt omusklad än. Hur tränar vi bäst upp muskulaturen och konditionen?
 
Oj hjälp vad lite mat hon får!! Är det verkligen en stor häst? Har ni några värden på höet? Varför bara 7 kg hö till en mager häst?
 
Jag tycker också det verkar lite (men jag är ingen foderexpert), men ägaren säger att det inte hjälper att ge henne mer hö - att hon inte sätter bättre hull av det utan bara får mer "hömage" undertill. Hennes förslag var 6 kg...
 
Och ja, det är ett halvblod på ca 162-165 cm i mankhöjd och höet är inte analyserat tyvärr.
 
Vad tycker ägaren/fodervärden om att ge till lusern? Det är pelleterat (eller i ståform) hö med jättebra värden så det är bra att ge till magra, omusklade hästar som komplement till ett sämre hö.

Om man har ett hö med låg protein/energi kvot får hästarna "hängmage" av mycket hö, därför kan man inte ge för stora givor eller fri tillgång på sånt hö. Men minimum stråfoder är ju 1.2 kg hö/100 kg häst men ännu bättre är ju att ge 1.5 kg hö/100 kg häst så den får ju i minsta laget med hö.
 
Hjälp!!! Hästen svälter ju! Den här hästen borde ha fri tillgång på hö hela dygnet. De blir inte feta av det som många tror. Visst har en häst (som denna) fått svälta i flera år så kan det hända att de hetsäter den första veckan men sen lär de sig att maten finns där och att de behöver inte äta mer än vad de behöver. Min egen häst går på fri tillgång och han mår jättebra. För att bättra hästen näringsbehov så kan ni öka på morötterna och frukten, häll också på lite majs-olja i maten. Det kan kanske vara ide´ att kolla hästens tänder, den kan ha problem med att tugga och därför inte får i sig mer hö.
 
Mitt sto är lika stor och har under digivningen ätit ENORMA mängder foder och ändå tappat. Det stackars stoet svälter...

Fri tillgång på hö, 4 kg havre, 1,5 kg lusernhack, soja (mer än maxgiva...), Krafft Breed, 0,5 kg betfor och e-vitaminer åt min, och då tappade hon ändå alltså.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 364
Senast: Blyger
·
Träning Hej! Vad ser ni på att rida på en häst (Islandshäst) som är kring 25 års ålder, omusklad och blivit väldigt mager med lite hull där...
Svar
14
· Visningar
1 740
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 473
Senast: Bobloblaw
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 027
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp