Bukefalos 28 år!

dåligt med bomfri sadel...

J

Johanna_Agge

har hört nästan bara positiva saker med bomfria sadlar, men så har jag hört av en kompis att flera equiterapeuter säger att det inte är bra för hästens rygg m.m. :o att de behöver stödet från bommen. Någon annan som hört nått sånt? ska nämligen köpa en ny sadel till pållen hade då tänkt en bomlös men har ju blivit lite orolig efter jag har hört dessa grejer.. kanske det är bättre att köpa en bomsadel ändå, eller? :confused:

//Johanna
 
Den equiterapeuten jag hade uta frågade en kompis till mig om bomlösa sadlar och hon svarade att det beror på ryttaren, hästen och vad man ska göra. Mer exakt än så ville hon inte säga.
 
Det beror som sagt på hur hästen är gjord, och hur den bomlösa sadeln är gjord... Jag vet massor med hästar som går hur bra som helst med enbart bomlösa sadlar, men såklart finns det även hästar som inte gillar det...
Jag vet att veterinärer (eller ja, en som jag pratat med personligen, de andra är hörsägen) har hittat skador efter bomlösa sadlar, men när man frågar närmare efter så har det varit bomlösa sadlar av typen Torsion/Fitform/Cheyenne som ryttarna använt UTAN det viktiga sadelunderlägget. Dessutom sadlar många för långt fram med dessa sadlar eftersom de är så långa.. så visst kan man skada sin häst även med vissa bomlösa sadlar om man klantar sig tillräckligt..
Hästen ska ju tränas så att den har en stark rygg som klarar att bära en ryttare, den borde inte behöva "stöd" av någon bom, då är den ju för lite musklad för att kunna ridas alls enligt mig...
Med en gnutta förnuft och uppmärksamhet på sin häst så ska det gå bra enligt mig..
 
skönt att höra... :) så nu kan jag börja fundera på en sådan igen då!! :bump: inga fler som har synpunkter? jag kommer inte argumentera emot nån eller bli arg vill bara ha lite synpunkter.. men det ni har sagt låter ju vettigt så.!

//Johanna
 
Hej Skuggi
Jag undrar hur lång livstid det är på en bomlös?
Har funderat på detta ett tag nu, men ej funnit något svar.
 
Tja.. hur menar du, hur länge bossorna håller formen eller? Permanentstoppade ska ju kunna hålla bra länge, men sedan är ju problemet att de väl i stort sett inte går att stoppa om.. eller det blir nog väldigt dyrt i så fall... Sen finns det ju bomlösa med utbytbara bossor, då är det ju bara att köpa nya sådana... Sedan beror det ju på lädrets kvalitet också, och det är ju olika på olika modeller... Men två års garanti är det ju på dem, så man får väl förutsätta att de håller en bra bit förbi det datumet...
Hmm.. tydligt svar va? :crazy:
 
Det är det som är svårt. Skulle vilja testa en bomlös, men jag vill inte betala 10 000 för något som kanske håller i 5 år.
 
ok vilka finns det med utbytbara bossor då?? kostar de typ flera tusen spänn mer eller?? :crazy:hope not....//Johanna
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
894
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 363
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 815
Senast: lillamy73
·
Utrustning Hej! Jag vet att det finns x antal trådar om sadlar. Men jag vill höra era åsikter om min häst/sadel. Jag är av naturen väldigt nojig...
2
Svar
22
· Visningar
2 195
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp