Bukefalos 28 år!

Dåligt mörkerseende = dålig syn?

mian1

Trådstartare
Vår gamle valack ser inte aå bra i mörker. Ibland får vi hämta honom i hagen med ficklampa och de senaste dagarna har han inte vågat gå genom grinden på kvällen. Han är iof väldigt rädd för ström och häst-husse säjer att det kan hända att grinden har hamnat på marken en kväll då han tog in dem och att det då knäppte så att hästen blev skrämd. I går tog det säkert en kvart innan jag fick honom att våga sig ut ur hagen, även om strömen var avstängd. Jag fick ta ner staketet för att han skulle våga sig ut :crazy:

Har det dåliga mörkerseendet med resten av synen att göra? Är det möjligt att han även börjar få sämre syn i dagsljus? Är synen något som snabbt kan försämras på en gammal häst? Eller är det fullt normalt att vissa hästar ser sämre i bäckmörker?
 
Hästar har väldigt bra mörkerseende NÄR de har fått vänja sig..

Men om han börjar bli gammal så blir ju även ögonen också det.. Går det inte att försöka ta in honom tidigare (inte för att smita ifrån problemet, utan för pålles skull) ;)
 
HUR bra mörkerseende har en frisk häst egentligen? Har funderat på det när vi har varit ute på promenader i mörkret. Ser de bättre än vad vi gör?

Ber om ursäkt för att jag vinklar om tråden lite... :o
 
Vi har lampor i en del av hagen så hästarna måste inte stå i mörker om de inte vill. Tyvärr har grinden hamnat mittemellan två lampor så den är i skugga. Fast med grinden tror jag nog att han är mest rädd för att strömen klickar. Aggregatet sitter långt bort så vi brukar låta det stå på, men nu när han är rädd så ska det självklart stängas av innan de ska gå in.
 
Helt okej!
Jag har hört att de inte har bättre mörkerseende än oss utan att deras ögon tar upp till en halvtimme på sig att ställa om sig. Så möte med bil med helljus på lär ju vara jobbigare för en häst än för en människa?

Fast det borde ju vara som med oss människor att det är individuellt hur bra mörkerseende man har och att det går att "öva upp".

En stor anledning till varför valacken blir stående i mörkret i hagen tror jag också är att han är ängslig för var han sätter fötterna, även i fullt dagsljus. Medan mitt sto är helt orädd och kan braka iväg i trav trots att hon omöjligt kan se något och hon är heller inte rädd för vatten, diken, ris eller bråte.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 397
Senast: Soffan74
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 609
Hästvård Jag har en new forest som är sex år gammal, som hittills gått barfota, och det har gått bra. I somras, när det var som allra mest...
Svar
15
· Visningar
1 377
Senast: mily
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp