Bukefalos 28 år!

"Dåligt" temperament?

A

akktern

Det kommer ju upp ganska mkt i trådarna här, att mna inte ska avla på hästar med dåligt temperament, men vad räknas som dåligt? Är inte det ganska individuellt? Vissa gillar ju heta och lite nerviga hästar tex medan andra inte gör det. Eller är de hur hästen beter sig när man hanterar den?
Jag har inget emot en häst som är lite bråkig att rida, alternativt busig medan andra kanske inte vill sitta upp på en sådan häst. Är det då fel att avla på en häst som är temperamentfull när man rider? tex en häst som blir förbannad när man säger till den, ställer sig på bakbenen om man petar me spöt eller sparkar till lite (kanske l"märrig")
Nu blev det lite rörigt här men ja hoppas ni förstår iallafall :)

Så vad tycker ni är icke önskvärt beteende? ;)
 
Sv: "Dåligt" temperament?

Aggressivitet tycker jag är ett icke önskvärt beteende. Sen finns det förstås alltid olika anledningar till varför hästar är aggressiva, både arv och miljö.

Själv har jag ett sto e Ceylon som ju är känd för att kunna ge besvärligt temperament på sina avkommor. Mitt sto är nog en typisk Ceylon-häst, nervig och lite småilsk, men också framåt, lättlärd och snabbtänkt! För mig är de positiva egenskaperna hos henne mycket önskvärda och de negativa är inget större problem eftersom jag är svag för den typen av hästar!
 
Sv: "Dåligt" temperament?

Jag skulle aldrig vilja ha en häst som reser sig när man tillrättarvisar den! Okej om den piskar med svansen eller lägger ett öra bakåt, möjligen att den kickar lite, men inte mer än så (förutsatt att den inte har ont).
Däremot är det ju svårt att avgöra när man har ett sto, vad som är arv, miljö och bara ren "märrighet".
 
Sv: "Dåligt" temperament?

Jag tycker nog när det är överdrivet - åt endera hållet. Tex så vill man ha en vaken och alert häst, men inte en som går i taket för minsta vindpust eller segar sig fram i livet utan att så mycket som höja på ögonbrynet åt saker som händer.
 
Sv: "Dåligt" temperament?

Jag tycker att man alltid ska sträva efter att förbättra ridbarheten för man kommer långt med en ridbar häst!
Till god ridbarhet räknar jag inget av det du räknade upp, en ridbar häst vill vara människan till lags, vill arbeta, bjuder framåt, är lyhörd för ryttarens hjälper och anstränger sig alltid max. Därtill är den trevlig att hantera, snäll och "stänger aldrig av" så den är okontaktbar, ens om den är rädd.
Det var väl ett bra mål? ;)
 
Sv: "Dåligt" temperament?

Dåligt eller icke önskvärt temperament för mig gäller både hantering och ridning. Jag vill ha en lugn, lyhörd, cool och lätthanterad häst som inte flippar ut och är aggressiv. Men jag vill ändå ha en aktiv, lättlärd och snabbtänkt häst, vilket jag i och för sig tycker hänger ihop med de positiva egenskaper som jag räknat upp.

En häst som stegrar sig, sparkar och blir förbannad vid tillrättavisning kallar jag inte ens tempramentsfull, den kallar jag (förmodligen, allt sådant är ju olika från fall till fall) aggressiv och ouppfostrad. Själv skulle jag aldrig avla på något dylikt och jag skulle inte se åt en sådan häst om jag var ute efter att köpa en.

Mvh Huntress :)
 
Sv: "Dåligt" temperament?

Jag måste säja att det beror nog mycket på vad man har för avelsmål...
Avlar man för de hägsta klasserna i hoppning/dressyr/fälttävlan så förväntar man sig också att det är skickliga ryttare som kommer ha hand om hästen. Och dessutom krävs lite mer temperament på en häst som ska komma högt upp i klasserna om det ska bli riktigt bra. Så där tycker jag nog att man kan avla på ston som är lite "skarpare" själva, dvs med en hel del egen vilja och mkt motor.
Avlar man för att få fram snälla familjehästar så är det nog ENBART sådana individer osm ska användas till detta.

Jag kan också dra parallellen med min shetlandsavel, där jag har två stolinjer. Den ena är gudomligt snälla, vänliga och lugna barnponnyer medan den andra ger lite känsligare och piggare ponnyer som kanske inte är så lämpliga som "familjebarnponnyer", men däremot passar utmärkt till ponnytrav... Avkommor från den senare stolinjen skulle jag aldrig drömma om att sälja till en barnfamilj som är ute efter en "klippa".
 
Sv: "Dåligt" temperament?

Där håller jag inte med dig om ameo. Jag avlar för att få fram Grand Prix-hästar i dressyr men vill att även en lätt-msv-ryttare ska ha glädje av hästen och därför är ALLTID temperament och ridbarhet av högsta klass det allra viktigaste. Dels för att man aldrig kan veta vem som faktiskt köper hästen, dels för att den kanske visar sig inte ha talang nog för de högsta klasserna och därför inte kommer att hamna hos någon av de skickligaste ryttarna.
Skarpa hästar har inte i toppen att göra, däremot känsliga, snälla och lyhörda hästar - och det tror jag faktiskt är vad ryttarna önskar sig också.
 
Sv: "Dåligt" temperament?

Frågan är ju hur mycket i hästens beteende som vi människor påverkar :angel:

Visst är hästar av naturen olika flyktbenägna och tar till olika vapen (stegra, lå bakut etc) men med rätt hantering från allra första början vete katten hur många som faktiskt skulle hamna i ytterlighetslägena (sovande/apatisk och hysterisk/farlig).

Av någon anledning blir alltid mina hästar sådana att de går fram/in där jag begär utan att krångla, är mkt lättlastade, är otroligt villiga att göra det jag begär. Kompisars unghästar i trotsåldern har bott hos mig några veckor och efter en ytterst kort uppgörelse om vem som faktiskt är ledaren har de blivit som mina övriga.

Det jag menar är att vi kan dämpa flyktbeteenden genom att utsätta en änslig häst för mycket (ljud, rörelser och förändringar) liksom att den lugna hästen kan behöva annan stimulans för att piggna till lite. Och att inte bete oss mot hästar som om de vore människor utan just hästar.

Människan räknas som jordens intelligentaste varelse, varför ska vi då envisas med att lära hästen vårt språk istället för tvärtom ;)
 
Sv: "Dåligt" temperament?

Där tror jag du slog spiken på rätt plats. Hanteringen som föl och unghäst är den absoluta ultimata hanteringen. Bygger du en bra relation där, så har du hur mkt som helst tillbaka. Mina föl har också en tendens att bli som dina.
 
Sv: "Dåligt" temperament?

en KLASSHÄST behöver inte vara på gränsen till det ena eller andra för att räknas som ett prestationsdjur, den kan skilja på situationer. Och när man föder upp hästar måste alla var fullt ridbara, för få hästar av yttersta prestationsförmåga hamnar hos toppryttare innan de blir upptäckta. Man ska ju inte tro att så fort man valt hingst så blir det en "GULDKLIMP" på beställning. Vad göra om det skarpa prestationsdjuret inte blev nånting alls och måste ridas av en "TOPPRYTTARE"
 
Sv: "Dåligt" temperament?

GiG skrev:
Skarpa hästar har inte i toppen att göra, däremot känsliga, snälla och lyhörda hästar - och det tror jag faktiskt är vad ryttarna önskar sig också.


Knappast. Tänk bara på hur många hingstar det finns i svensk avel som är kända för att ge skarpa avkommor. Om det inte fanns köpare/ryttare/uppfödare som VILLE ha skarpa hästar skulle inte dessa hingstar fortsätta att verka i aveln.
 
Sv: "Dåligt" temperament?

Tror inte jag heller att de vill...
DXressyr vet jag inget om, men en häst som ska gå svår Ft eller hopp behöver en viss hårdhet, och detta tror jag även eftersöks. Sen är ju i mitt tycke en häst med nerv inte nödvändxigtvis samma sak som en tuff häst. En nervig häst reagerar på press och tillrättavisningar med stressbeteende, medan en tuff häst snarare ger igen...En tuff häst vill prestera och är nöjd med sig själv när den får jobba, om man nu kan applicera sådana "känslor" på ett djur.

dålig ridbarhet är dock inget jag suktar efter hos ngn häst, även om en sådan häst kan gå lika långt som en häst med hög ridbarhet. Förmodligen finns det en rätt ryttare för sådana hästar också.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 072
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp