Bukefalos 28 år!

_Smulan_

Trådstartare
Vilka av er här rider i damsadel? Vad har ni för erfarenhet av det?
Teknik? Gymnastisering av hästen? Kläder?

Gärna bilder!:)
 
Sv: Damsadel?

Tyvärr har jag aldrig testat på att rida i damsadel över huvud taget... men någon gång i framtiden kanske :idea:.

Jag har i alla fall hittat en bok (på tyska dock :smirk:), den heter "Elegance im Damensattel" Gå in på följande länk och välj rubriken "böcker" i menyn och sedan underrubriken "tyska", så hittar du den...

http://www.arsequitandi.se/
 
Sv: Damsadel?

Jag rider damsadel på lite uppvisningar men håller mig till vanlig sadel emellan. Det finns några intressanta damsadelböcker böcker på bla e-bay och nätbokhandlarna att köpa. Annars är det samma som att rida i vanlig sadel; balans, balans och åter balans. (Eller så funkar det i alla fall för oss...)

Jag rider i en kopia av en 1700-tals dräkt jag sytt själv efter en bok och foto från ett museum England. Det är jättesvårt att hitta material i Sverige och på svenska. Dräkten är som originalet i senapsfärgad ull och sammet och med rosa foder. Tillbehör har jag luskat ut genom att läsa allt jag kommer över ang ämnet och tidsepoken.

Bilder finns på min hemsida www.folshultsgard.com

PS Det är jättekul! DS
 
Sv: Damsadel?

Vilka av er här rider i damsadel? Vad har ni för erfarenhet av det?
Teknik? Gymnastisering av hästen? Kläder?

Gärna bilder!:)

Jag onskar jag tagit till mig mer av min gamla tranares damsadel kunskaper.... Jag har bara provat, men jag har vanner omkring mig som ar jatteduktiga. De har valdigt valskolade och liksidiga hastar, och rider och tranar i princip inte annorlunda an vanligt (inklusive hoppar), forutom att de sitter i damsadeln, och har hjalp at ett spo pa den sida de inte har nat ben. Men som sagt hastarna ar valdigt valskolade, trygga och flyttar sig latt for vikten.
 
Sv: Damsadel?

Sist jag var på ridshopen i Tomelilla hängde det en damsadel där som var till salu. Tror den var begagnad. :angel:

Har ingen aning om priset.

/KT
 
Sv: Damsadel?

Rider i damsadel och har en äldre sadel.
Ridning/gymnasicering av hästen skiljer sig inte alls, hästen ska jobba på samma sätt och göra samma rörelser. Man får se till att balansera sig korrekt så vikten ligger som den ska över hästen.
Tycker inte det ser bra ut om inte hästen är utb minst motsvarande msv dressyr dock.

Kläder är inte ens sekundärt, kommer ännu längre ned på prio listan. Det är bara intressant om man rider uppvisningar, och då bör man kunna rida bra i damsadel.
 
Sv: Damsadel?

Hej!

Tack för alla svar!

Jag har beställt en bok om damsadelridning från tyskland nu (det verkar vara lite större där, m intresseföreningar osv..?)!
Så det ska bli väldigt intressant läsning..

Ang träningen; när man rider "vanligt" emellanåt; måste man jobba extramycket med den andra sidan då för att kompensera? För även om man sitter mitt över hästen så borde väl ändå mer vikt hamna på vänstersidan...eller?

Ang kläder så är jag urusel på att sy:crazy: men hittade en sida på internet som syr ridkläder på beställning..:angel::D

www.kostueme-wilsmann.de

Ingen mer som har bilder?
 
Sv: Damsadel?

Tycker inte det ser bra ut om inte hästen är utb minst motsvarande msv dressyr dock.

Håller med dej om det. Dessutom är det väl ännu viktigare där att hästen är såpass utbildad att den kan gå i en sådan samlad och bärig form att den inte tar skada.

Kläder är inte ens sekundärt, kommer ännu längre ned på prio listan. Det är bara intressant om man rider uppvisningar, och då bör man kunna rida bra i damsadel.

Kanske...men jag skulle tycka det var fult att rida med vanliga ridbyxor i en damsadel. Rider inte ens i sådana när jag rider "vanligt".Men sen kan jag inte gå med mysbyxor när jag ska handla heller.:angel:
Alla är väl olika.

Men det var dessutom inte bara kostymer jag menade med kläder utan alla kläder även "vardags"-kläder som passar denna typ av ridstil.
 
Sv: Damsadel?

De få tillfällen jag rider hemma med damsadel har jag en överdragskjol över ridbyxorna. Jag vill helst ha helskodda ridbyxor, det ger mig lite mer vingelmarginal.

(Överdragsskjol= jättevid kjol i bävernylon med omlottknäppning fram. Använder den även när jag rider vanligt men då mest när det är kallt eller småregnar. Är bra för den skyddar hästens kors också.)

Min häst går INTE msv och det är/kommer aldrig att vara vårt mål. Däremot så är vi ungefär lika bra/usla i damsadel som i vanlig sadel. Jag har ingen kraft och rider mycket med vikt och små hjälper.

Min häst faller inte in med bogen för att jag inte har något höbgerben eller för att min vikt är sned. Hon fattar heller aldrig fel galopp (alltså inte oftare än i vanlig sadel - och då är det alltid mitt fel...) Jag sysslar ofta med att rida "i full balans" dvs enligt Sally Swifts principer och ibland även barbacka. Och då menar jag barbacka i alla gångater och även övergångar på ridbana och i balans. Detta tror jag är hemligheten med att jag kan rida i damsadel. Har liksom inte tyckt det var någon stor grej. Alla borde kunna, men har på senare tid pratat med flera som provat men ansett det stört omöjligt.

Jag rider uppvisningar för att visa hur man kunde vara klädd på 1700 talet. Inte för att visa hur man rider, damsadel eller på annat sätt, det finns det många som kan mycket bättre! Jag är bättre sömmerska än ryttare och därför tycker jag det är ok att jag faktiskt är på uppvisningar. Under tiden jag rider läser speakern en text som berättar om vad man hade på sig och hur man pyntade sin häst. Lite historik helt enkelt.

Att rida i damsadel utan kjol tycker jag är bra om man har någon tränare men annars känns det liksom naket. Och att klä ut sig och rida på nån lokal invigning eller uppvisning är väl bara kul, oavsett vilken sadel man rider i!
 
Sv: Damsadel?

Min häst går INTE msv och det är/kommer aldrig att vara vårt mål.

Alltså:
att tävla är inte vårt mål. Att kunna övningarna som ingår i ett msv program har jag ingen aning om. Vad gäller dressyrnivåer så vill jag helst inte mäta så. Det finns i mina ögon annat som är viktigare. Och roligare! Men att bli bättre är alltid ett mål!
 
Sv: Damsadel?


Kollade snabbt igenom den hemsidan och sömmerskan har gjort ganska så grava konstruktionsfel på flera av de historiska dräkterna!

Det blir BARA fult tex att sy historiska damdräkter som man ska ha KORSETT under när man syr dem som moderna klänningar som man inte har korsett under....

När det gäller empiredräkten ( mansdräkt) så vittnar det om grav okunnighet att sy ett par byxor med GYLF! I början av 1800-talet hade man LUCKA fram på byxorna.

Detta vad jag upptäckte efter ca 5 min bildstudium mycket möjligt att jag skulle hitta mer om jag gick in för det.

Bilderna är dock helt ok att ha sim inspiration, men jag skulle inte rekommendera att ta dom som förebilder om man vill sy historiskt korrekt.

/KT (pain in the arse as usual!)
 
Sv: Damsadel?

/KT (pain in the arse as usual!)

Hehe...inte alls!;)

Jättebra att du som kan sådant upplyser oss andra inte lika kunniga. Jag är inte såpass insatt i (kläd-)historia att jag kan se sådant.

Dock hade jag inte tänkt sy efter dessa klänningar men de är ju ett alternativ om man inte är så sykunnig och man ändå vill ha en klänning att rida i.

(Ang korsetter så har jag ett antal hemma så det är väl det minsta problemet isf.:smirk:)

Till övriga: ingen som har några bilder att lägga ut när ni rider i damsadel?
 
Sv: Damsadel?

Dock hade jag inte tänkt sy efter dessa klänningar men de är ju ett alternativ om man inte är så sykunnig och man ändå vill ha en klänning att rida i.

Jo precis vad jag tycker.

Vad man kan göra om man vill ha en "viss" korsetteffekt utan att det blir jobbigt är att sy in plastkorsettskenor i själva klänningslivet (och padda upp lite med att sy på tjockt fliseline under tyget).

Då blir klänningen litet styv "däruppe" och ryttaren slipper att känna sig som i en burk med sardiner.

/KT
 
Sv: Damsadel?

(Ang korsetter så har jag ett antal hemma så det är väl det minsta problemet isf.:smirk:)

aha, en korsettian....:angel:

Men det funkar inte med vilka korsetter som helt till vilka historiska klänningar som helst, då olika epoker ville framhäva olika saker i modet.

Empirekorsetter tex lyfter brösten jättemycket. Ungefär som en balconette BH extreme. Renässanskorsetter plattar till fram i kombination med smal midja och och korsetter från 1800-talets slut ger getingmidjan i kombination med att brösten blir "bulliga". ( Eller nåt i den stilen).

Jag har inte 100% koll på just korsettdelen, har dock en kompis som är expert på att sy historiska korsetter.

/KT
 
Sv: Damsadel?

Kollade snabbt igenom den hemsidan och sömmerskan har gjort ganska så grava konstruktionsfel på flera av de historiska dräkterna!

Det blir BARA fult tex att sy historiska damdräkter som man ska ha KORSETT under när man syr dem som moderna klänningar som man inte har korsett under....

När det gäller empiredräkten ( mansdräkt) så vittnar det om grav okunnighet att sy ett par byxor med GYLF! I början av 1800-talet hade man LUCKA fram på byxorna.

Detta vad jag upptäckte efter ca 5 min bildstudium mycket möjligt att jag skulle hitta mer om jag gick in för det.

Bilderna är dock helt ok att ha sim inspiration, men jag skulle inte rekommendera att ta dom som förebilder om man vill sy historiskt korrekt.

/KT (pain in the arse as usual!)


:bow::bow:

Ska det va' så ska det va' ordentligt!

Det man även ska komma ihåg är att sömmen på höger sidan (mellan liv och fåll) ska vara LÖST tråcklad för att genast gå sönder om olyckan är framme och man ramlar av, för att förhindra att man fastnar i hornen på sadeln. (för ska man ha en historisk dräkt är förklädes kjol inte ok!) Ang historisk korrekthet i det så är det inte helt fel heller, då man gjorde så på ffa jaktkläder. Bättre med trasig kjol än nacke..
Och ska det vara korsett under så ska man ha korsett under. Inget att diskutera..
1920-talet är lättare på så sätt ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Damsadel?

Du har helt rätt!:bow:

Historiska kläder/klänningar har jag kanske inte så stor koll på men korsetter; DET har jag koll på iaf.;)

Fast skenor verkar vara en bra ide, inte riktigt lika "instängd" känsla då kanske..
 
Sv: Damsadel?

Jag har ridit en del i damsadel, i uppvisningssyfte. Dert var dock inte så bra för mig, då jag har ett bäcken som gärna roterar. Damsadelridningen gjorde mig väldigt sned, så jag lade ner den verksamheten ganska snabbt.
 
Sv: Damsadel?

Kollade snabbt igenom den hemsidan och sömmerskan har gjort ganska så grava konstruktionsfel på flera av de historiska dräkterna!

Det blir BARA fult tex att sy historiska damdräkter som man ska ha KORSETT under när man syr dem som moderna klänningar som man inte har korsett under....

När det gäller empiredräkten ( mansdräkt) så vittnar det om grav okunnighet att sy ett par byxor med GYLF! I början av 1800-talet hade man LUCKA fram på byxorna.

Detta vad jag upptäckte efter ca 5 min bildstudium mycket möjligt att jag skulle hitta mer om jag gick in för det.

Bilderna är dock helt ok att ha sim inspiration, men jag skulle inte rekommendera att ta dom som förebilder om man vill sy historiskt korrekt.

/KT (pain in the arse as usual!)

Någon som talar om sin passion här? ;) Väldigt intressant var det! Älskar historiska kläder, drömmer om att rida i dom. Tanken är att jag ska sy själv om ett par år och börja rida uppvisning i damsadel om hästen vill bli det materialet som krävs för damsadel. Men jättekul att läsa, finns det ingen tråd om detta? I så fall tycker jag att det behövs!
 
Sv: Damsadel?

Någon som talar om sin passion här?

Jag gillar historiska klade och har sytt rekonstruktioner i snart 22 ars tid. Jag har dock mest gjort mansdrakter men har hyfsad koll pa damdrakter ocksa.

Korsetter ar inte riktigt min grej personligen. Men jag haller pa och experimenterar litet pga av att jag funderar pa att salja lite folkdraktsinspirerade snorliv och liknande till lajvare etc i framtiden. Och eftersom jag lyckades fa ihop pengar till en provdocka for ett par veckor sedan har jag nu litet mer mojligheter att prova mig fram med kul grejor...


Men de akta historiska korsetterna overlater jag med varm hand till min goda van som ar expert i amnet. Hon ar dessutom utbildad textillarare och har gatt tillskararakademin samt specialutbildning i att sy historiska korsetter.

/kt
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 666
Senast: Askur2017
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
380
Senast: Nevermind
·
Kläder & Bli fin Jag har funderat mycket på vad min sambo ska få i julklapp. Han ligger troligtvis någonstans på autismspektrat och får sensory issues av...
Svar
12
· Visningar
1 306
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp