Bukefalos 28 år!

"Dansa med hästar"

S

_Sparris__

Har precis börjat arbeta efter Hempflings bok Dansa med hästar.
Och provade idag att göra ett stopp på volt både från skritt och trav i båda varven. Arbetar henne inte lös ännu utan kör med långt grimskaft.

I boken står det att ALLA hästar stannar på stoppsignalen (om man gör rätt dvs). Och jag blev så otroligt förvånad för min häst stannade verkligen direkt! Jätte kul att se :)
Då jag faktiskt inte trodde att hon skulle stanna.

Men iaf det som hände direkt efter stoppet var att hela hästen vände sig inåt mot mig, bakdelen ut. Och där stod hon däremot kvar.
I boken stod det ju att står du still så gör hästen det oxå och vad jag vet så stod jag still.

Jag får jobba vidare på det där helt enkelt, hon stannar ju iaf :banana:

Det jag undrar nu är om nån upplevt samma sak?
Eller kanske har förslag/idéer vad det kan bero på?
 
Sv: "Dansa med hästar"

Jasså din står i alla fall stilla :crazy:
Min kille ser det som en utmärkt chans till att fjäska så han kommer direkt skyndandes in till mitten... Sedan har jag ett jäkla problem att få ut honom på volten igen...
Han verkar säga nått i stil med -Men matte du är här, jag vill inte gå! Tvinga mig inte :(
Blä, att det ska vara så svårt att få en häst att göra som i böckerna :angel:
Jag ska med spänning följa tråden och se om det finns några bra tips för mig också...
För jag har samma problem vad jag än gör med honom som kräver att han ska gå på volt.... Och det är så konstigt för jag vet att han inte testar mig, för nu har vi faktiskt lyckats fastställa rangordningen....
 
Sv: "Dansa med hästar"

Roade mig i hagen med att stoppa, backa och skicka iväg pållen utan att röra honom. Det gick utmärkt. Jag gillar Hemplings teori att det ska vara lätt att rida utan en massa joxerier om du bara har rätt och konsekvent balans.
 
Sv: "Dansa med hästar"

Hejsan!!

Jag måste bara få fråga vilken sida i boken läste du om detta?
Jag har haft boken i 2 år snart 3, men har inte orkat ta mej an
den riktigt, men ska börja nu igen då jag får hem mitt 3 åriga sto
den 29 Oktober :bump:

Skriv Pm lr här :)
 
Sv: "Dansa med hästar"

Om jag inte är ute och cyklar så är det ett helt kapitel i boken om det...
Från början...
Jag har för mig att han jobbar med ett b.l.a ett sto som aldrig varit hanterad m.m.
 
Sv: "Dansa med hästar"

Jag har faktiskt oxå lite svårt att få ut henne på volten igen efter att hon stannat och vänt sig inåt, men det ger sig väl. Har ju fortfarande bara provat på volt en gång.

Jo det är som sagt nånstans i början på boken som han jobbar med stoppen på volt, det kommer ganska tidigt.
Men faktiskt så måste jag oxå säga att boken är rätt jobbig att ta sig igenom, lånade den förut för några år sedan och då orkade jag inte.
Nya tag nu :)

Det som gör boken lite jobbigt är nog att det är mkt text, beskrivningarna av övningarna är inbäddad i texten och bilderna är inte såå jätte tydliga.
Hade nog vart lättare om han samlat alla övningar på ett ställe, fast å andra sidan så hade väl många hoppat över att läsa om hans filosofi då istället.
 
Sv: "Dansa med hästar"

Okey ja jag kollade igenom boken igen och ni har rätt, det är i början av boken. :D

Ja jag måste hålla med att den är förskräkligt tjock och bilder är inte så jätte bra heller som du sa.
Men det är ju absolut inget fel på den.

Jag är bara en som lätt kan tröttna på att läsa sånna där böcker,
men nu ska jag ta tag i det för jag vill gärna jobba med detta på 3 åringen.

Sen har jag ju även en valack på 17 som är mycket tränad av sin förra ägare i NH..
Hehe, han går efter vikten, lr ja ni fattar..

Tack iaf!
 
Sv: "Dansa med hästar"

Är det ingen mer som har nåt att komma med?
Hur långt har ni kommit med hästen tex?
Är ju nyfiken, vill veta vad andra har stött på genom det här sättet att arbeta med hästar osv.
 
Sv: "Dansa med hästar"

Jag har fortfarande inte fått hem hästen ännu men kan tilllägga att
boken läser jag för fullt i ;)

För 2.3år sedan så la jag av med boken men nu går det faktiskt skit bra.

Vi får se nu är det 3veckor exakt till Pernilla Index kommer :)
 
Sv: "Dansa med hästar"

Man gör typ som hästen gör när den gör en riktig tvärnit, dvs skjuter fram höften och sätter bakbenen inunder sig.
Men det där är bara en lös förklaring, den bästa får du genom att titta i boken Dansa med hästar.
 
Sv: "Dansa med hästar"

Visst grundar han många av sina signalen med att just härma hästarna? Så att dom kan härma honom helt enkelt?!
Eller har jag fattat fel :o
 
Sv: "Dansa med hästar"

Nä det är min uppfattning oxå, va bara lite svårt att förklara det så de blev lite dumt.
 
Sv: "Dansa med hästar"

Ja, ungefär.. att du skall använda dig av hästens kroppspråk för att kommunicera. På något sätt känns det väl ganska logiskt att hästen har lättare att förstå vad tusan man menar när man tar det på 'deras' språk :p
 
Sv: "Dansa med hästar"

det jag tycker är så himla bra med hans filosofi är att allt känns så självklart! När man läser den tänker man att "det är ju klart at man ska göra på dädär sättet,hur skulle man annars göra?"
har beställt hans nya bok,hästens själ *väntar spänt vid brevlådan* :bump:
 
Sv: "Dansa med hästar"

Min häst är avtrubbad.
Och jag klarart inte av att jobba helt enligt hans principer.
Snart kanske.. Men först måste vi gå i gamla banor och börja förändra där, jag kan inte bryta upp allt.
 
Sv: "Dansa med hästar"

Jag ska också köpa hans nya bok "Hästens själ", jag ser speciellt fram emot att läsa om de olika hästpersonligheterna och vilken/vilka man bäst passar ihop med :)
 
Sv: "Dansa med hästar"

ja,det ska bli väldigt spännande :)
men tyvärr är min bok försenad.. :confused:
 
Sv: "Dansa med hästar"

Jag har läst boken 3 ggr men jag har ingen häst att öva på så kan inte säga vare sig bu eller bä
 
Sv: "Dansa med hästar"

Provade löslongera igår då jag gått igenom dem tidigare momenten nu. Och jag blev verkligen förvånad över hur duktig min häst var. Hon vände till och med vackert genom volten något som jag verkligen inte hade räknat med så de va ju positivt! :)

Det svåra var dock att bryta av från trav till skritt, då hon gärna travade runt istället för skrittade. Gjorde egentligen inte så mkt men jag hade ju tänkt att vi skulle börja i skritt, sen är de ju bra att kunna få dem att sakta av.
Försökte göra halvhalten som beskrivs i boken, men jag antar att jag måste öva vidare.

För vid varje halt vänder hon alltid in framdelen och ut med baken, samma sak hände vid halvhalten och då ska man ju fortsätta gå framåt. Blir lite svårt att få henne att skritta på framåt när hon vänt ut baken och "låst" framåtdrivningen.

Jag får jobba vidare och klura lite på de här, nån som upplevt samma sak eller bara har nån fundering/tips?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 990
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 843
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 117
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp