Bukefalos 28 år!

"Dansa med hästar"

V

Viviann

Hej.

Finns nån här som har erfaring av Hemplings teori: Dansa med hästar?? Att hantera hästar utfrån kroppspråket...

V
 
Sv: "Dansa med hästar"

Hej.

Finns nån här som har erfaring av Hemplings teori: Dansa med hästar?? Att hantera hästar utfrån kroppspråket...

V
Har bara flyktig uppfattning om hans hantering men det jag sett verkar sunt. Skulle inte klara mig i hanteringen av hästarna utan att använda kroppsspråket. Det är det enda språk jag har att erbjuda dem som de förstår fullt ut. Rösten, klappar och godis är bara förstärkningar.
 
Sv: "Dansa med hästar"

Jag har hört så mycket bra saker om honom men jag pallar bara inte att läsa klart hans bok "dansa med hästar". Han snackar så mycket runt allting och kommer aldrig fram till sak.. Blää tröttnar direkt, har gett upp..
 
Sv: "Dansa med hästar"

Hej.

Finns nån här som har erfaring av Hemplings teori: Dansa med hästar?? Att hantera hästar utfrån kroppspråket...

V

Han heter inte "Hempling". Han heter Hempfling, med f. :devil:
(Inte bara du som utelämnar bokstaven, många andra här som gör det också).

Men så till saken:

Själv har jag läst böckerna (Dansa med hästar och Hästens Själ) flertalet gånger. Jag tycker personligen att böckerna är mycket bra. Så som jag ser det handlar böckerna (speciellt Dansa med hästar) om att lära sig om sig själv. När man vet var man har sig själv och vilka signaler man sänder ut och har förmågan att sända ut rätt signaler (kroppspråket tolkar hästen hela tiden och är man inte medveten om vilka signaler man sänder ut tröttnar snart hästen. Ungefär som när man pratar med någon som bara babblar på. Visst kan denna personen ha något viktigt att säga... men orka lyssna!), först då kan man bli en värdig ledare för hästen.

Precis som fancyfree antyder så är det mycket information att ta in, men så svårt är det inte. Många upplever säkert Hempfling som flummig. Det han skriver om (runt omkring) är egentligen liknelser och exempel från andra områden än just hästhanteringen och visst kräver detta lite extra av läsaren. Jag ser det bara som pedagogik (men eftersom jag har läst böckerna några gånger, så vet jag vad han ska skriva och förstår kanske på ett annat sätt).

Personligen tycker jag att det är lite svårt att komma igång med det praktiska och har faktiskt heller aldrig riktigt gjort det. Fast för några årsedan gjorde jag ett tappert försök och visst funkade de enklaste grunderna.
 
Sv: "Dansa med hästar"

Jag har läst Dansa med hästar, hunnit med halva Hästens själ, sett Bodylanguage och även varit på en clinic och sett/lyssnat på honom.

Hans filosofi liknar min väldigt mycket och jag tycker att han är väldigt bra på att utgå från fakta för att sen dra logiska paraleller för att förstå. Sen har han också erfarenheter och teorier som inte lika lätt går att stödja, men då är det ju viktigt att förstå hans tänk och inställning. Jag är med honom i det mesta änsålänge.

Hempfling är den enda "hästmänniska" jag verkligen känner igen mig själv i och min filosofi. Han har inspererat mig mycket.
 
Sv: "Dansa med hästar"

Tillägger att jag arbetar väldigt likt honom och har funnit att det är både effektivt, roligt och positivt. Har även provat med rena "metoder" - att kopiera saker jag sett honom göra för att förstå bättre trots att jag anser att man inte ska utgå från metodiska handlingar, och har i ett fall funnit hästens reaktion precis som jag sett den hos Hempflings häst.

Är en självlärd människa så jag provar det mesta som jag inte tror är dåligt eller skadligt för hästen. ;)
 
Sv: "Dansa med hästar"

Jag har läst Dansa med hästar och Hästens själ. I Dansa med hästar tycker jag liknelserna är bra. Själv gör jag så att jag sträckläser boken en gång sedan går jag tillbaka och tittar på övningarna. Först vill jag förstå hela andemeningen och vad det ska resultera i innan jag börjar med övningarna. Jag Tycker Hempfling är en av de få som verkligen förespråkar antivåldkommunikation och verklig kommunikation med kroppsspråket. Jag har haft mycket nytta av hans böcker. Hästens själ har jag läst på lite annorlunda sätt men den har lite väl mycket liknelser och många jag inte kan hålla med om men hanteringen av hästar utifrån deras personlihet är mycket användbar.
 

Liknande trådar

Tjatter Varje sommar har vi en stor sommarfest med ett tema. Kläder, mat, musik och "pynt" mm följer temat. I år är temat film. Gästerna får...
Svar
3
· Visningar
217
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 728
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hej Finns det nån som verkligen VET vart tornutskottet T13-T15 sitter på ryggraden ca ? Jag har försökt googla, leta i dom böckerna jag...
Svar
3
· Visningar
312
Senast: Elo
·
Katthälsa Hej, är det nån som vet nåt man kan kleta på ett bandage så katten inte slickar eller biter på det? Tänker det finns antibit för hästar.
Svar
12
· Visningar
749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp