Bukefalos 28 år!

Danskt varmblod

Diplomaten

Trådstartare
Hej,

Jag har sedan några månader tillbaka köpt ett Danskt varmblod i Norge med pass. Jag har nu kommit en bit i beslutet att faktiskt betäcka henne. Har inte bestämt hingst än, men har planer om att välja ett Danskt varmblod.

Det är oerhört svårt att veta vart man ska vända sig för att få upplysningar om hennes stam ifrån passet. Har googlat på de flesta danska sidorna ("hestedata", danskt varmblods hemsida osv). Här krävs det att man ska bli medlem, men jag finner ingen information hur man blir medlem i hestedata om man är från utlandet.

Är det någon där ute som vet sidor där man får en god översikt över de danska varmbloden eller annan information och även danska hingstar för avel?
 
Sv: Danskt varmblod

Det finns en stor mängd hingstar som är godkända både i Danmark och Sverige. På dansk varmlods hemsida finner du alla hingstar med licens på samma sätt som du gör på asvhs sida med faktablad.

Dobbis kanske kan hjälpa dig, hon är så gott som dansk när det kommer till avel. ;) Annars är det lika smidigt att betäcka henne med svensk hingst och få gröna papper hos asvh. Det blir samma häst i alla fall!
 
Sv: Danskt varmblod

Tack för svaret!

Hoppas att Dobbis kikar in här då :)

Nu bor jag i Norge, så för tillfället är jag mest uppdaterad på de norska hingstarna. Har absolut ingen som helst kontroll av dessa passfärger och vad det har för betydelse för framtiden gällande ev. fortsatt avel, tävling, försäljning osv.

Jag håller på att "läsa på", men det är absolut inte enkelt. Det var mer lättsamt när man tidigare hade svenskt halvblod och hade översikt över stammen.

Men hypotetiskt en fråga till dig som verkar ha oerhört mycket mer kontroll om man jämför med mig; finns det några nackdelar att betäcka med ett norskt eller svenskt varmblod jämfört med en dansk varmblodshingst? :angel:
 
Sv: Danskt varmblod

Man kan teckna provabbonemang på hestedata. Det är gratis en vecka :laugh: går alldeles utmärkt även om man är från sverige.
 
Sv: Danskt varmblod

Jag må vara lite korkad, tycker annars jag har god "peijling", men - jag stoppar upp där det står:

Er du ikke logget på og IKKE oprettet som bruger på Landmand.dk
Skal du først oprettes, dette kan gøres her. I forbindelse med oprettelsen modtager du en e-mail med med dine brugeroplysninger. Når du har modtaget e-mailen retunerer du til denne side for at tegne abonnementet.


:angel:
 
Sv: Danskt varmblod

Nu har jag upprättat det ... Om man använder lite lugn och sans så går det mesta :D

Har ni några synpunkter på hur man skall tänka i aveln med danskt varmblod? Vad tjänar jag och aveln mest på? Ett annat varmblod - eller ska det vara danskt?
 
Sv: Danskt varmblod

Vad har hästen för stam??
JJ horses har flera DK hingstar på sin station.
Och både i Norge o Sverige kan man få TAI-FAI på danska hingstar,även om jag misstänker att din häst nog är Tysk i botten då flertalet DK hästar härstammar därifrån.
 
Sv: Danskt varmblod

Välkommen! Har hört talas om dig på "ryktesvägar" ;)


BACARDI 9600323

E: Ladoga DH 486

U: Campari DS 11217

mer:

morfar: Pari-Ace (dane dh 440) mormor: Palona (ds 7942)
farfar: Lavallo (dve 312) farmor: Lativa ( rhd 2339)
 
Senast ändrad:
Sv: Danskt varmblod

Vad har hästen för stam??
JJ horses har flera DK hingstar på sin station.
Och både i Norge o Sverige kan man få TAI-FAI på danska hingstar,även om jag misstänker att din häst nog är Tysk i botten då flertalet DK hästar härstammar därifrån.

Har varit inne och kikat lite på JJ.

Kan bara inte bestämma vilken hingst jag ska ha för att få bästa möjliga avkomma. Har förstått att det är det som alla givetvis sliter med. Danskt Varmblod är en totalt ny stam för mig. Har läst mycket om det - men inte förstått mig riktigt på hur man ska tänka när det gäller hingstval. Vad är liksom "godkänt"?
 
Sv: Danskt varmblod

Ladoga har 122 avkommer,födda mellan 1993-2007.Han har tävlat i hoppning tom MA och även gått hoppchampionatet där han blev 2:a i finalen.
Mamma har bara fått 2 avkommer så din häst har en lille bror född 99.

Rent avelsmässigt så finns det inte mycket att skryta med i stammen,förrän man kommer till MFM där dyker den kända Paristammen upp (Elitstoet Ali-Pari) den stammen kan Gylle här inne allt om :)

Men med tanke på dom usla gångartspoängen i stammen och Ladogas förmåga att ge MYCKET varierande avkommer så välj en förvärvssäker hingst och håll tummarna ;) och innan någon missuppfattar mig så är det HOPPstam på din häst
 
Sv: Danskt varmblod

Tack så mycket för svaret!

Nu börjar det lossna lite ...
Och det är jag oerhört tacksam för - det är inte lätt få ihop alla siffror, stam och resultat. Har också fått igenom min egna amatörögon förståelse för att stammen inte är speciellt "betydelsefull" rent avelsmässigt - men att det finns ett par små guldkorn på mammans sida. Även om jag har fått veta att denna Pari-Ace släkten inte är den bästa av dem ....

Detta med gångarterna stämmer bra. Har fått en del tips och råd "utifrån" om att välja en hingst med oerhört goda gångarter. Vi har ett norsk guldkorn, som även kallas "Ferrari" för att nämna hans underbara steg.

Men, då undrar jag - är det några nackdelar med att just välja en norsk hingst?
 
Sv: Danskt varmblod

PS. JJhorses samarbetar med danska Katrinelund :idea:

Usch! nu visade jag vilken nörd jag är....:o
 
Senast ändrad:
Sv: Danskt varmblod

Fixat!

Bättre sent än aldrig ....

Fanns inte speciellt mycket matnyttigt om just mitt sto så sett - men det var ändå intressant att snoka runt för att få en lite bättre uppfattning om hennes stam.
 
Sv: Danskt varmblod

...

Detta med gångarterna stämmer bra. Har fått en del tips och råd "utifrån" om att välja en hingst med oerhört goda gångarter. Vi har ett norsk guldkorn, som även kallas "Ferrari" för att nämna hans underbara steg.

Men, då undrar jag - är det några nackdelar med att just välja en norsk hingst?

Hjälper inte mycket att använda en GÅNGarts hingst på henne,du har en HOPP häst,med usla gångartspoäng flera led bak i stammen.
Vill du avla "padockvändare" köp ett nytt sto :idea:

Hårt sagt men här på buke ger vi ingen pardon
 
Sv: Danskt varmblod

Håller med. Ska du betäcka ska du lägga på den bästa hopphingst du kan hitta , som dessutom rör sig vettigt. Vill du ha avkomman till dressyr bör du nog köpa unghäst eller annat sto istället som Dobbis säger.
 
Sv: Danskt varmblod

Så du påstå att vi som svarat INTE är kunniga :devil:

Jag tror inte hon får ett annat svar det (säger jag med bara 11år med DV)
 

Liknande trådar

Avel Hej. Jag håller på med shettisavel men har funderingar på att köpa in ett Danskt Varmblodssto för avel nu också. Jag är HELT ny inom den...
Svar
7
· Visningar
1 157
Senast: Engqvist
·
Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 808
Senast: Masse
·
Avel Har de någon sida liknande blup där alla danska varmblod finns med? Vill kolla upp två hästar födda 1979 och 1981 som importerades...
Svar
2
· Visningar
1 575
Senast: Pazuzu
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp