Bukefalos 28 år!

Danskt varmblod

Sv: Danskt varmblod

KL

Jag har med ett DV-sto som jag funderar på att eventuellt betäcka om några år. Får jag låna tråden att fråga om hennes stam med?
 
Sv: Danskt varmblod

Inget större fel på den stammen,även om jag personligen inte gillar farfar (trots att han är elit,årets hingst mm) och som vanligt har en uppfödare blandat och gett :eek: ,både dressyr o hopp i salig blandning.
Har hon ärvt något av FF humör?
 
Sv: Danskt varmblod

Vill du berätta lite om stammen? Hon är jättesnäll att ha och göra med, men är otroligt tittig, har svårt att hålla koncentrationen uppe och när hon kollar på annat så har hon inte koll på var människorna runt henne är:cool: Hon är känslig men snäll. Vad har farfar för temperament?
 
Sv: Danskt varmblod

Din häst har 2 helsyskon,4 halva,mamma är enl.bedömningen okorrekt och ser ut som ett fälgkors i benen (genomgående usla poäng)
mamma har en plac i dressyr LA1,avkomman 01 har tävlat MB3 med bra placering.Mormor är elitsto på avkomme meriter,har tävlat LA dressyr och även hennes ben är dåliga,något att tänka på vid vidare avel :idea:
 
Sv: Danskt varmblod

Tack för info.
Oj, ja det är verkligen något att tänka på. Min häst har väldigt korrekt benställning men jag visste inte att mamma och mormor va så jäkla dåliga i benen.
 
Sv: Danskt varmblod

Jag vet vem din hästs uppfödare är :)
1 lille bror,mamma är bara 158cm och poängen ligger på 6 genomgående,mormor är bara 153cm med 8 på rörelser,och har med din hästs mamma inräknat 5 avkommer alla E:voltair,2 bröder har tävlat hoppning LB.
 
Sv: Danskt varmblod

Hjälper inte mycket att använda en GÅNGarts hingst på henne,du har en HOPP häst,med usla gångartspoäng flera led bak i stammen.
Vill du avla "padockvändare" köp ett nytt sto :idea:

Hårt sagt men här på buke ger vi ingen pardon

Inte alls hårt sagt, jag vill ha ärliga svar. Vill ju att avkomman ska bli bra!

Där emot blir jag väldigt osäker, för jag har fått många tips. En del är av helt annan karaktär. Att det är just gångartshäst med goda resultat för hoppning som jag ska bruka. Vi har en här i Norge Tobajo Pik Disney - som är relativt ny i gemet, men som spår en lovande framtid. Han rör sig OERHÖRT bra, men spår också kunna lämna mycket gott till hoppningen.

Jag är hoppryttare i grund och botten och absolut inte intresserad av en paddockvändare. Är intresserad av att få en bra och god avkomma som kan fungera i hoppningen- det utesluter ju INTE att jag INTE vill ha goda gångarter.
 
Sv: Danskt varmblod

Oj va spännande:laugh: Jag vet absolut ingenting om hennes bakgrund innan jag köpte henne. Antar att det är mammans sida som är mer hoppinriktad då. Har mamman eller hennes bror presterat något? Hon har själv fått hyfsat goda gångarter som med en lite bättre ryttare hade räcket en bit upp i klasserna iaf enl min ridlärare. Sen är det huvudet som inte riktigt finns med henne:crazy:, för egentligen borde hon ha lätt för sig och hon har lätt för samling
http://codex.no-ip.com/~orion/l74.JPG en lite gammal bild där hon tyvärr är i lite nerförbacke.
http://www.youtube.com/watch?v=33u5R8L8cC8
http://www.youtube.com/watch?v=FddX4ViaORU
Några hyfsat nya filmer där hon dock kan gå mycket bättre. Hon var inte riktigt på humör och spände sig en massa. Har gått lite sämre sen jul, hoppas hon ska vara på bättre humör nu när hon fått lite vila
 
Sv: Danskt varmblod

Fick ett intressant svar på denna sida som jag nu följer upp med möjligheter och ev pris. Hingsten Crelido .... :laugh:
 
Sv: Danskt varmblod

Nu har jag bokat betäckning och stoet åker i början på Juni till seminstationen. Det blev Tobajo Pik Disney. :laugh:
 

Liknande trådar

Avel Hej. Jag håller på med shettisavel men har funderingar på att köpa in ett Danskt Varmblodssto för avel nu också. Jag är HELT ny inom den...
Svar
7
· Visningar
1 148
Senast: Engqvist
·
Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 802
Senast: Masse
·
Avel Har de någon sida liknande blup där alla danska varmblod finns med? Vill kolla upp två hästar födda 1979 och 1981 som importerades...
Svar
2
· Visningar
1 572
Senast: Pazuzu
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp