Bukefalos 28 år!

BornAgain

Trådstartare
Oh, All vetande Bukeorakel... vad ska jag fiska efter i program väg. Det är jobb.

Jag behöver enkelt kunna bygga/fylla en egen relationsdatabas med meta-data om olika artiklar och lite nyckelord, så att jag lätt och snabbt kan gå tillbaka och se mönster över tid. Vem skrev, vad skrev de, vilka källor använde de, vilka var attityderna, delades texten, gärna de tongivande personerna också (men där är PUL ett problem).

Artikeldatabaserna jag använder har ytterst begränsade möjligheter att spara utsökningar (3 månader eller 1 000 texter). Söksträngarna är redan på ungefär 1,5 A4 vardera (och ändå får jag manuellt rensa bort 30-70% av träffarna beroende på vad som inträffat under den tidsperiod jag söker över) så att söka om över aktuella tidsperioder fungerar inte riktigt - dessutom läser maskinen inte texterna, vilket jag gör. På ett år blir det ca 10 -15 000 artiklar som jag väljer att spara.

Jag har tidigare byggt egna relationsdatabaser i SQL (men det är ett jefla jobb som kräver stora mängder cola och delicatobollar, och så behöver jag då tillgång till att köra SQL i vår datamiljö). Jag kan information och inget om datorer.

Idag sitter jag med Excel och gör jätteregister som jag mappar mot utsökningar :banghead: Jag är desperat och kommer snart att börja stalka internetkatter istf att jobba :arghh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp