Bukefalos 28 år!

De nya viktreglerna för b-kort

rubytoo

Trådstartare
Ja jag vet att det finns andra trådar men där finns inte svar på den fråga jag vill veta.

Hur kommer det att se ut?

Vad får min bil tex dra? Idag får den endast dra 1340kg på B-kort och det betyder att totalvikten på bilen är 2160kg

Men vad händer nu med de nya viktreglerna?

Får jag dra ett släp på B-kort på 2090kg? Eller jag får dra max släpvagnsvikt dvs 1800kg?

Vad betyder det då om jag har ett släp med tjänstevikt 1990kg där totalvikten är 1040kg?

Betyder de nya reglerna att jag med min bil får dra detta släp och lasta 700kg?

Jag har räknat på maxsläpvagnsvikt - släpets totalvikt och det blir då 700kg


Kommer jag att behöva väga ner släpet till 1800kg för att få dra det med min bil eller försvinner tjänstevikten på bilen?

Är det någon som kan ge någon klarhet i detta? Inte ens transportstyrelsen kan :crazy:
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

OM du tar en extra behörighet till B-kortet kan det för vissa bilar innebära 750 kg till i släpvikt. Det förutsätter givetvis att bilen får dra så mycket.

Din rad
"Vad betyder det då om jag har ett släp med tjänstevikt 1990kg där totalvikten är 1040kg?"
förstår jag inte - tjänstevikten kan ju inte vara högre än totalvikten.

Hypotetiskt skulle det kunna innebära att min Volvo - som idag får dra 1280 kg på b-kort - med nya extrabehörigheten får dra 1280 kg + 750 kg = 2030 kg, men bilen får aldrig dra mer än 1800 kg oavsett körkortsbehörighet, så det blir ju begränsningen.

"För att få utökad B-behörighet kommer det att krävas att föraren genomgår ett särskilt körprov. Åldersgränsen kommer att vara 18 år. Utökad B-behörighet kommer att markeras på baksidan av körkortet med villkorskod 96."
(se korkortsportalen.se)

Däremot får den andra bilen med extrabehörigheten till b-kortet dra 750 kg + 750 kg = 1500 kg (bilen får med BE dra 3500 kg).

Detta är ett hypotetiskt resonemang eftersom ingen information gått ut om hur de tänker göra när det väl kommer till beslut. Men att man ska göra ett ytterligare prov för att få de 750 kg extra är i alla fall klart.

Vad jag hört diskuteras kommer det inte att ske någon förändring gällande totalviktsreglen (d v s med b-behörigeht får du aldrig gå på bruttovikt), så utan BE är man fortfarande låst av totalvikten.

Fortfarande all vits att ta BE, gärna innan regeländringen då BE efter det kommer att vara begränsat till 3500 kg (idag ingen begränsning).

Här finns info: http://www.korkortsportalen.se/Nya-...13/Nya-korkortsregler-for-bil-B-behorigheter/
 
Senast ändrad:
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Så här läser/tolkar jag deras texter...

Riksdagen har beslutat om nya bestämmelser på körkortsområdet. En av förändringarna är att det blir möjligt att köra tyngre fordonskombinationer med B-körkort. De nya reglerna införs den 19 januari 2013.

Kravet på att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragfordonets tjänstevikt tas bort. B-behörighet kommer fortfarande att ge rätt att dra ett lätt släpfordon som väger högst 750 kg i totalvikt, men även tyngre släp än 750 kg totalvikt (till exempel 1 500 kg), förutsatt att dragfordonets och släpvagnens sammanlagda totalvikter inte överstiger 3 500 kg.

Behörigheten B kommer även i fortsättningen att ge rätt att köra tre- och fyrhjuliga motorcyklar. Behörigheten A, om den tas efter den 19 januari 2013, kommer inte att ge rätt att köra fyrhjuliga motorcyklar.

En speciell variant av körkortsbehörigheten B införs – utökad B-behörighet
Utökad B-behörighet gör det möjligt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt är högst 4 250 kg.

För att få utökad B-behörighet kommer det att krävas att föraren genomgår ett särskilt körprov. Åldersgränsen kommer att vara 18 år. Utökad B-behörighet kommer att markeras på baksidan av körkortet med villkorskod 96.

Viktigt att ta hänsyn till dragbilens begränsningar
Det är viktigt att komma ihåg att bilens maximala släpvagnsvikt också gäller som begränsning. Med det menas de tekniska förutsättningar som din bil har, till exempel bilens dragkula.

Mer information om hur tung släpvagn din bil får dra hittar du på Transportstyrelsen webbplats.

Dvs vår V40 som har en totalvikt på 1800 kg och en max släpvagnsvikt på 1400 kg blir det ingen förändring eftersom begränsningen där är max släpvagnsvikt. På B kort kommer fortfarande "pappers" totalvikterna vara sanningen (även utökade som jag läser det)

På vår S60 som har en totalvikt på 2100 kg max släpvagnsvikt på 1600 kg och nu B-kort på 1400 kg kommer vi kunna koppla på ett släp på 1600 kg om vi tagit det utökade kortet.

Dvs det utökade kortet möjligör att man kan använda tyngre bilar att dra med och utnyttja mer av dess släpvagnsvikter.
 
Senast ändrad:
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Så här läser/tolkar jag deras texter...



Dvs vår V40 som har en totalvikt på 1800 kg och en max släpvagnsvikt på 1400 kg blir det ingen förändring eftersom begränsningen där är max släpvagnsvikt. På B kort kommer fortfarande "pappers" totalvikterna vara sanningen (även utökade som jag läser det)

På vår S60 som har en totalvikt på 2100 kg max släpvagnsvikt på 1600 kg och nu B-kort på 1400 kg kommer vi kunna koppla på ett släp på 1600 kg om vi tagit det utökade kortet.

Dvs det utökade kortet möjligör att man kan använda tyngre bilar att dra med och utnyttja mer av dess släpvagnsvikter.

Så man måste alltså ta det utökade kortet för att kunna nyttja dom nya reglerna ? Då hade jag lika gärna kört på BE direkt (om jag inte redan hade haft det).

Hur blir det förresten med dom små B-kortslastbilarna? Kan man höja dom till 4250kg tro eller gäller detta enbart släp?
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Så man måste alltså ta det utökade kortet för att kunna nyttja dom nya reglerna ? Då hade jag lika gärna kört på BE direkt (om jag inte redan hade haft det).
Den utökade behörigheten är ju lite enklare med bara en uppkörning, som enligt frågor och svar kommer kosta 700 kr. Men visst på beskrivningen av vad som görs liknar det BE testen...

De nya reglerna kan ju förbättra för andra, även fast det inte gör det för oss... om jag nu fattat rätt...

Hur blir det förresten med dom små B-kortslastbilarna? Kan man höja dom till 4250kg tro eller gäller detta enbart släp?

Kopierat från frågor och svar...
Får jag köra en husbil med totalvikt 4 250 kg på utökad B-behörighet?
Nej. Behörighet B ger normalt rätt att köra dragfordon med totalvikt av högst 3,5 ton. Den utökade viktbegränsningen för utökad B gäller enbart vid tillkopplad släpvagn.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Aha tack!

Jag tänkte mer om man ändå måste göra ett till körkortsprov kan man ju lika gärna göra BE när man ändå håller på eftersom det öppnar upp för fler möjligheter..
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Alltså släpet väger 1040kg men är typat 1990kg.

Betyder de nya reglerna att jag måste väga ner släpet eller är det vikten man räknar på?
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Jag förstår fortfarande inte.

TJÄNSTEVIKTEN är 1040 kg och TOTALVIKTEN är 1990 kg, eller?

Som det står skrivet gör jag tolkningen att det för B-kort fortfarande alltid är totalvikten som ska överensstämma med viktbegränsningarna.

Möjlig tolkning är att om den teoretiska totala tågvikten håller sig under 4250 kg kan b-kortsinnehavaren godkännas för en bruttovikt enligt regbeviset. Men det är nog en rätt generös tolkning som jag velat ha säkrad av någon som verkligen får uttala sig.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Nu så blir det rörigare än någonsin.

Man får dra tyngre släp med personbil om man har CE t.ex.
Trassligt blir det.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Ja, med de nya reglerna kommer ju två mellanting. Ett alternativ mellan B och BE. Ett mellan nya BE och gamla BE.

Som jag ser det är det absolut läge att ta BE istället för att vänta på nya reglerna, då får man både dra obegränsat antal släp och obegränsad vikt.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Jag förstår fortfarande inte.

TJÄNSTEVIKTEN är 1040 kg och TOTALVIKTEN är 1990 kg, eller?

Som det står skrivet gör jag tolkningen att det för B-kort fortfarande alltid är totalvikten som ska överensstämma med viktbegränsningarna.

Möjlig tolkning är att om den teoretiska totala tågvikten håller sig under 4250 kg kan b-kortsinnehavaren godkännas för en bruttovikt enligt regbeviset. Men det är nog en rätt generös tolkning som jag velat ha säkrad av någon som verkligen får uttala sig.


Ja det är klart.

Tjänstevikten är 1040kg och totalvikten är 1990kg på släpet

Nu tänker jag den utökade B varianten dvs 4250kg.

Alltså får jag köra det släpet på det nya B kortet eller måste jag ändra totalvikten dvs väga ner det?

Eller räknar man ut hur mycket jag får lasta dvs 4250 - (tjänstevikten på släpet + bilens totalvikt)= det jag får lasta?

I mitt fall då 4250-(1040+2160)=1050

Och så måste jag ta hänsyn till max släpvagnsvikt dvs 1800kg så i mitt släp får jag då lasta 1800-1050=750kg

Stämmer denna uträkning?
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

För det första är det TOTALVIKT som styr. Det står två gånger tidigare i den här tråden, men också i länken: "Utökad B-behörighet gör det möjligt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt är högst 4 250 kg."

Koll 1: vad säger regbeviset? Kommer bilens och släpets TOTALVIKTER att överstiga 4250 kg - tji balle bacon oavsett bruttovikt. Ta BE medan du fortfarande får alla fördelarna av det.
Koll 2: vad får bilen dra? B-kortet får inte ha högre totalvikt än vad bilen max får dra, jag kan inte hitta någon indikation som tyder på att den regeln ändras.
 
Senast ändrad:
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Nej jag kommer inte att ta E kort eftersom jag har lastbil.

Totalvikten är ju på släpet inklusive last dvs 1990kg ger att jag får lasta 950kg Om bilen klarar av det, vilket min inte gör då jag får dra max 1800kg på E kort och endast 1380kg på B kort

Frågan är ju fortfarande om jag måste väga ner mitt släp eller om man inte behöver det utan om det är viktgränserna man går på iom att bilens tjänstevikt kommer att slopas.

Jag vill bara klargöra om jag har fel.

Om jag hade haft ett E kort så hade jag fått dra mitt släp på 1990kg med min bil som bara får dra 1800kg men då blir lastvikten lägre. Eller?

Jag får med min bil dra 1800kg dvs släpets tjänstevikt 1040kg minus max vikt? Det borde bli att med E kort så får jag lasta 760kg

Jag vill bara ha allt klart för mig vad som gäller i framtiden när de nya reglerna kommer och om det betyder att jag ändå måste typa ner släpet eller om jag slipper det
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Ja, om du har BE går du på bruttovikt. Har du B-behörighet är det totalvikten (inte bruttovikten) som ska funka med begränsningarna (se tidigare svar).

Jag kan inte någonstans se att detta kommer att ändras, vilket i så fall betyder att du fortfarande inte får dra mer än 1800 kg totalvikt bakom bilen.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Fast det där släpet får du ju inte dra överhuvudtaget på ditt körkort :confused: Förresten din lastbil kan du sälja till mig tycker jag :D
 
Senast ändrad:
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Ja, om du har BE går du på bruttovikt. Har du B-behörighet är det totalvikten (inte bruttovikten) som ska funka med begränsningarna (se tidigare svar).

Jag kan inte någonstans se att detta kommer att ändras, vilket i så fall betyder att du fortfarande inte får dra mer än 1800 kg totalvikt bakom bilen.
Nog kommer det att bli ändring ifall jag inte tolkar det helt fel.

"Kravet på att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragfordonets tjänstevikt tas bort. B-behörighet kommer fortfarande att ge rätt att dra ett lätt släpfordon som väger högst 750 kg i totalvikt, men även tyngre släp än 750 kg totalvikt (till exempel 1 500 kg), förutsatt att dragfordonets och släpvagnens sammanlagda totalvikter inte överstiger 3 500 kg."

Vår Ford Focus har en totalvikt på 1900 kg. Idag får den dra ett släp med totalvikt på 1360 kg. När de nya bestämmelserna kommer in kommer vi att med vår bil få dra ett släp som har en totalvikt på 1600 kg. (3500-1900 = 1600 kg).

För oss innebär det att vi kommer att få det betydligt enklare med hästsläpen än vad vi har nu.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Det du citerat är ju att de bestämmelser som finns för b-kort idag, kvarstår (3500 kg tågvikt). Vi pratar om vad som gäller för den utökade b-behörigheten när det kommer till totalvikt ./. bruttovikt.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Nej jag kommer inte att ta E kort eftersom jag har lastbil.

Totalvikten är ju på släpet inklusive last dvs 1990kg ger att jag får lasta 950kg Om bilen klarar av det, vilket min inte gör då jag får dra max 1800kg på E kort och endast 1380kg på B kort

Frågan är ju fortfarande om jag måste väga ner mitt släp eller om man inte behöver det utan om det är viktgränserna man går på iom att bilens tjänstevikt kommer att slopas.

Jag vill bara klargöra om jag har fel.

Om jag hade haft ett E kort så hade jag fått dra mitt släp på 1990kg med min bil som bara får dra 1800kg men då blir lastvikten lägre. Eller?Du får oavsett körkort inte dra mer än bilens totalvkt. Släpet får inte vara tyngre än bilen.

Jag får med min bil dra 1800kg dvs släpets tjänstevikt 1040kg minus max vikt? Det borde bli att med E kort så får jag lasta 760kg

Jag vill bara ha allt klart för mig vad som gäller i framtiden när de nya reglerna kommer och om det betyder att jag ändå måste typa ner släpet eller om jag slipper det
Den nya regeln är mest fördelaktig för de som har stora tunga bilar o dito släp.
en tung bil får idag knappt dra ngt på B för att du snabbt kommer upp i en totalvikt för ekipaget på över 3.5 ton.. Man sätter bilens vikt i proportion till släpet.

Den enda skillnaden är nog för gemene man att de där förargliga 10 kg som skiljer mellan B o BE försvinner i många fall.

Släp har ju som regel en totalvikt på jämna hundratal o bilen på tiotals kg.
 
Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Nog kommer det att bli ändring ifall jag inte tolkar det helt fel.


Vår Ford Focus har en totalvikt på 1900 kg. Idag får den dra ett släp med totalvikt på 1360 kg. När de nya bestämmelserna kommer in kommer vi att med vår bil få dra ett släp som har en totalvikt på 1600 kg. (3500-1900 = 1600 kg).
.

Fast bilens tekniska egenskaper förändras inte! Om bilen inte får dra ett tyngre släp än 1360 kg idag, får bilen inte dra mer efter regeländringarna. Man måste, oavsett bokstavskombinationer på körkortet, respektera bilens maximala dragkapacitet!
Om det är så att bilen får dra (exempelvis) 1600kg men på B-kort endast 1360 kg, blir det ändring.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 111
Senast: Bison
·
Äldre Vi ska under veckans frakta hem ganska mycket tunga saker på släpkärra. Såklart tänkte vi försöka hålla oss till de angivna vikterna för...
2
Svar
24
· Visningar
5 651
Utrustning Har en ifor williams med max last 1610kg och tjänstevikt 970kg. Bilen har en max släpvagns vikt på 1775kg. dvs även med BE så får jag...
Svar
13
· Visningar
1 448
Utrustning Ny bil är beställd, totalvikt 2380 kg. Med utökat B-kort får jag dra 4250 kg vilket lämnar 1870 kg till släpet (om jag inte tolkat...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp