Bukefalos 28 år!

De värsta lögnerna

kossankaj

Trådstartare
Läst köp och sälj tråden och kom att tänka på vad människor uppenbart ljugit om när man ska provrida hästar som exempel :)

Jag skulle provrida en häst som medryttare - i annonsen står det att det finns mycket fina ridvägar i skogen, och det passar mig som vill rida ut.
Kommer dit och stallet ligger 100 meter från e4an och vältrafikerad 80 väg åt andra hållet med tågräls utan överfart åt 3e hållet och gärden och hus åt de 4e hållet.
Jag frågar vart man kan rida i skogen, ägaren svarar att det finns en runda på några km men för att komma dit ska man rida i kanten på 80 vägen en km dit och hem.
Det kallar jag inte bra ridvägar i skogen !

Provred en varmblodstravare som absolut kunde galoppera, jag provrider den 2 gånger, gång 2 tänkte jag prova galopp.
Provar gång på gång, hästen har inte en aning om vad jag gör, travar bara på och är glad och lite förvirrad.
Jag frågar ägaren om hon gör någon speciell galoppfattning , men nej.
Helt uppenbart att hästen inte hade en aning om vad galopp med ryttare var :)

Provred en till häst som skulle vara såå snäll i skogen, jag är där 2 gånger och provar och ägaren skickar mig på en speciell slinga på några kilometer bakom dom.
Gång 3 är jag ensam där och tar en annan runda, hästen darrar som ett asplöv, backar in i ett elstaket , vägrar gå framåt osv osv.. den var alltså bara trygg på sin runda.
 
Det du beskriver behöver ju inte alls vara lögner, bara att ni uppfattar saker olika? Det var ju inte så att det fanns fina ridvägar i skogen en timme bort med transport, en km är verklighet för ganska många som inte bor i/upptill skogen.
Att en häst inte fattar galopp med en annan ryttare behöver inte heller betyda mer än att det ekipaget inte känner varandra.

När jag annonserade efter medryttare skrev jag att min häst var snäll och enkel att ha med att göra, för det är han! När den potentiella medryttaren dök upp blev han helt knäpp o betedde sig på ett sätt som jag aldrig upplevt. Den personen åkte hem utan att provrida. När nästa person kom var han sig själv och underbart snäll o det gick hur bra som helst. Personkemi och hur hästen reagerar på andra kan man aldrig förutse fullt ut.
 
Fast för vem är fina ridvägar i skogen EN slinga på några km som man dessutom får rida 2 km på en vältrafikerad väg på, inte för oss som bor utanför stan iaf.

Ja jag vet, men skriv något eget kul istället för att ge mig rött kort när man försöker starta en kul tråd.
 
Många års erfarenhet har gett mig insikten att det inte på något sätt handlar om sanning eller lögner, utan om olika sätt att se på saker och ting. Vi har alla olika erfarenheter, kunskaper och bedömningar i bagaget.
Är man van vid en enkilometers slinga i skogen som uteridningsmöjlighet, så är ridvägar i skogen en km bort en oerhörd lyx, även om man måste skritta på en stor väg för att ta sig dit. Är man van vid milslånga skogsvägar bakom knuten, så är det en pina att tvingas skritta längs en stor väg om så bara 300 m.
Är man van vid hagar stora som frimärken så är en hage på 50x50 m säkert att anse som rymlig. Är man van vid naturbeteshagar på 10-15 ha, så är 50x50 m jämförbart med ett frimärke.
Och utöver det där med personkemi med hästen, att man inte gör exakt likadant så att hästen inte riktigt förstår vad en ny ryttare menar (en tidigare landslagsryttare for iväg i slängtrav på en av mina tidigare hästar, för hästen missförstod hennes galoppfattning... :laugh: ) så har man också olika krav och önskemål om hurdan hästen ska vara. "Jättesnäll" kan vara allt från en halvdöd pensionärsponny till en välutbildad tävlingshäst som gör vad man ber den om. "Het" kan bero oerhört mycket på hur ryttaren rider. "Känslig" kan vara allt från nervös till oerhört lyhörd för ryttarens hjälper osv.

Det är inga lögner eller sanningar, utan bara olika sätt att bedöma verkligheten utifrån sitt eget synsätt.
 
Om jag fick betalt för alla gånger man varit dum nog att gå på lögnen: "Men hen är sååååååååååååå snäll och har aaaaaldrig gjort något dumt!"

Jag kan ta två exempel:

Jag var medryttare på en häst där ägaren beskrev den som VÄRLDENS snällaste och lugnaste häst där man kunde sätta upp en treåring och skicka ut den och hästen ensamma i skogen. Visst. Hästen var ganska snäll, men den var nervös, otroligt het och kunde bocka (Något hästen aldrig någonsin gjort med ägaren enligt denne själv.). Jag gillade hästen och är van vid lite nervösare hästar så jag var nöjd medryttare på den i nästan två år.
Hästen var alltid mycket lugnare när jag hade ridit den dagen innan. Till slut, efter ett år, frågade jag hästägaren vad hon trodde det berodde på. Då kröp det fram att hästägaren på sin höjd vågade skritta (om jag motionerat hästen ordentligt dagen före) då hon var livrädd för hästen. Hon hade alltså ljugit varje gång jag frågade vad de tränat på dagen innan och även ljugit i den riddagbok vi hade.


En annan häst provred jag för att bli medryttare. Det var enligt ägaren världens absolut snällaste häst som aldrig någonsin hade stuckit, bockat, skyggat eller gjort något dumt. Hon red honom alltid barbacka ute i bara grimma för hästen var så snäll. Jag satt upp och red ut. Under den ridturen stack hästen minst fyra gånger där det verkligen inte gick att få stopp på den om man inte red in i ett träd. Till slut satt jag av och ledde hem hästen. När vi kom tillbaka till stallet sa hästägaren "Oj. Jo. Jag har aldrig ridit ut på hen."!?!??!??!??!?!??!


Jag förstår att hästar jag reagera olika på olika personer, men att medvetet ljuga så grovt om sina egna erfarenheter av hästen? Förstår de inte att sanningen kommer fram till slut? :banghead:

Nu sitter jag inte upp på en okänd häst om jag inte sett hästägaren rida den i den miljö där de påstår att den är säker :grin:
 
Köpte en hästtransport där golvet enligt säljaren var bytt föregående år. Dum som jag var så tittade jag inte ens undertill, utan betalade glatt utan att pruta (sjukt läskigt att pruta...) och körde hem med släpet, som alltså skulle vara i fint skick trots ett par år på nacken. Vid första regnskuren upptäcktes att taket läckte vid takluckan, och att det var provisoriskt tätat där i omgångar. Tack och lov hade jag sinnesnärvaro nog att trots löfte om nybytt golv dubbelkolla detta innan jag lastade in en häst, och maken till ruttet golv har jag nog aldrig sett. Var både arg och besviken på den mycket trevlige och snälle pappa som sålt mig släpet ett bra tag efteråt, för att inte tala om hur arg jag var på mig själv för att jag inte varken dubbelkollat skicket bättre eller prutat på släpet.

Kostade på det ett nytt golv, och i samma veva fick jag vackert byta väggarna också för de hade börjat murkna i nederkant. Nu har jag ett mer eller mindre nytt släp, men det var en dyrköpt läxa och numera är jag betydligt mer skeptisk, undersöker bättre och (tyvärr...) litar betydligt mindre på folk. Sympatiska familjefäder är jag extra skeptisk till...
 
fast ja.. medryttarhästen kunde jag varken få i form eller att fatta vettig galopp på de första 2 gångerna, nu när jag ridit in mig så startar och avslutar i passen i bra form och fattar rätt samlad galopp ur alla gångarter så fort jag tänker tanken :p. precis som ägaren beskrev henne :).

lika så nu när jag hade en bed&box gäst hemma, lugna trygga gamlingen som tolererar allt och alla var flyförbannad på nattgästen och fick byta box med den vanligtvis ranghöga surkärringen som man knappt får se snett på, för nu var hon superduper brunstig och tyckte att nattgästen var otroligt snygg. har aldrig sett ngn av mina hästar på detta sättet och hade de skickats iväg till en fodervärd t ex och betett sig så så hade jag såklart sagt det berömda orden att så här har hon aldrig varit förut. då hon aldrig varit det :/.

för mig är en km slinga i skogen en bra ridväg. jag har en 400m rak grusväg genom en skog/dunge, som man måste rida knappt en km längst med åkerkanter för att komma till..

alla har olika referenser och hästar reagerar olika med olika ryttare och i olika stall.
att en häst upplevs som trevlig på uteritt och spänd och stressad av en annan är vad man är van vid och såklart vad för signaler man ger till hästen.
 
Fast för vem är fina ridvägar i skogen EN slinga på några km som man dessutom får rida 2 km på en vältrafikerad väg på, inte för oss som bor utanför stan iaf.

Ja jag vet, men skriv något eget kul istället för att ge mig rött kort när man försöker starta en kul tråd.
Vilken reaktion :o Är det inte ett diskussionsforum? Då är ju olika åsikter en del av grunden? Vi kan väl försöka vara lite snälla och förstående så blir klimatet öppnare och vänligare ?:)
 
Om jag fick betalt för alla gånger man varit dum nog att gå på lögnen: "Men hen är sååååååååååååå snäll och har aaaaaldrig gjort något dumt!"

Jag kan ta två exempel:

Jag var medryttare på en häst där ägaren beskrev den som VÄRLDENS snällaste och lugnaste häst där man kunde sätta upp en treåring och skicka ut den och hästen ensamma i skogen. Visst. Hästen var ganska snäll, men den var nervös, otroligt het och kunde bocka (Något hästen aldrig någonsin gjort med ägaren enligt denne själv.). Jag gillade hästen och är van vid lite nervösare hästar så jag var nöjd medryttare på den i nästan två år.
Hästen var alltid mycket lugnare när jag hade ridit den dagen innan. Till slut, efter ett år, frågade jag hästägaren vad hon trodde det berodde på. Då kröp det fram att hästägaren på sin höjd vågade skritta (om jag motionerat hästen ordentligt dagen före) då hon var livrädd för hästen. Hon hade alltså ljugit varje gång jag frågade vad de tränat på dagen innan och även ljugit i den riddagbok vi hade.


En annan häst provred jag för att bli medryttare. Det var enligt ägaren världens absolut snällaste häst som aldrig någonsin hade stuckit, bockat, skyggat eller gjort något dumt. Hon red honom alltid barbacka ute i bara grimma för hästen var så snäll. Jag satt upp och red ut. Under den ridturen stack hästen minst fyra gånger där det verkligen inte gick att få stopp på den om man inte red in i ett träd. Till slut satt jag av och ledde hem hästen. När vi kom tillbaka till stallet sa hästägaren "Oj. Jo. Jag har aldrig ridit ut på hen."!?!??!??!??!?!??!


Jag förstår att hästar jag reagera olika på olika personer, men att medvetet ljuga så grovt om sina egna erfarenheter av hästen? Förstår de inte att sanningen kommer fram till slut? :banghead:

Nu sitter jag inte upp på en okänd häst om jag inte sett hästägaren rida den i den miljö där de påstår att den är säker :grin:
Ärligt talat detta låter inte som sanning vare sig ex 1 el 2? Varför skulle hästägaren luras mot dig? Ägaren rider väl så mkt den vill och vart den vill utan igentligen skyldigheter att redovisa vart hur och varför till medryttaren?
 
För att fortsätta på tråden, den lögn som kommer till mitt minne är nog främst den gången jag skulle få hem en foderhäst. Letade d-ponny och fick ett svar, måste sagt minst 3 gånger att det var en d-ponny jag skulle ha och jo, det var en maxad d sa dåvarande fodervärden. Tyckte hon var lite liten när jag provred, men jag var så ivrig så det gjorde väl inte så mycket om hon var lite mindre än maxad d-ponny.

När vi kört hem hästen och satt och skrev kontrakt med ägare + fodervärd så kröp det fram med passet att hon inte ens var en maxad C-ponny. :grin: Slutade med att vi ändå inte trivdes och jag varit för ivrig så hon fick flytta vidare. Men ändå, var lite dags att säga det då när hästen redan stod i stallet :p (och då var det ca 2 månader efter vi provred henne)
 
Ärligt talat detta låter inte som sanning vare sig ex 1 el 2? Varför skulle hästägaren luras mot dig? Ägaren rider väl så mkt den vill och vart den vill utan igentligen skyldigheter att redovisa vart hur och varför till medryttaren?

Varför skulle det inte vara sanning? Ägaren rider absolut hur mkt den vill och när den vill, men tråden handlar om lögner inom hästvärlden. För mig är det en stor lögn att under ett år ljuga i en riddagbok och säga att hästen gjort sådant som den inte gjort (som ägaren ville att vi skulle ha). Jag förstår inte varför man ljuger om sådant. Det kan ju bli farligt med en häst som kräver mycket motion för att kunna bete sig i trafiken (när den var understimulerad var allt farligt och jag gav mig inte ut på vägar om den inte (efter informationen jag fick) hade ridits ordentligt dagen före. Då ägaren ibland sa att den gått ett dressyrpass/galopperat i skogen när den i själva verket bara gått i hagen var det inte roligt att möta en bil........)

Den andra vet jag inte heller. Kanske trodde ägaren att hästen var snäll ute, men då ljuger man väll inte om att man själv ridit den i skogen och det gått bra? Tänk om det varit en mindre erfaren ryttare?


Jag vet inte varför man ljuger om sådant. Kanske skäms man för att man inte klarar av sin egen häst? Tycker heller inte att hästägaren behöver berätta ALLT för medryttare/blivande medryttare, men kan du inte se faran i att medvetet ljuga om hästen?
 
Värsta lögnen är nog den hästhandlaren som sålde en ponny till mig som skulle vara en trevlig läromästare för nybörjare. Den var trevlig på provridningen. När ponnyn kom hem till mig och jag skulle rida den i paddocken så stack den och bockade av mig i första varvet. Efter lite efterforskningar visade det sig att den varit på två ridskolor som lämnat tillbaka den till hästhandlaren eftersom den bockat. Den fick åka tillbaka och jag vägrade att ta något annat i inbyte :(
 
Läst köp och sälj tråden och kom att tänka på vad människor uppenbart ljugit om när man ska provrida hästar som exempel :)

Jag skulle provrida en häst som medryttare - i annonsen står det att det finns mycket fina ridvägar i skogen, och det passar mig som vill rida ut.
Kommer dit och stallet ligger 100 meter från e4an och vältrafikerad 80 väg åt andra hållet med tågräls utan överfart åt 3e hållet och gärden och hus åt de 4e hållet.
Jag frågar vart man kan rida i skogen, ägaren svarar att det finns en runda på några km men för att komma dit ska man rida i kanten på 80 vägen en km dit och hem.
Det kallar jag inte bra ridvägar i skogen !

Provred en varmblodstravare som absolut kunde galoppera, jag provrider den 2 gånger, gång 2 tänkte jag prova galopp.
Provar gång på gång, hästen har inte en aning om vad jag gör, travar bara på och är glad och lite förvirrad.
Jag frågar ägaren om hon gör någon speciell galoppfattning , men nej.
Helt uppenbart att hästen inte hade en aning om vad galopp med ryttare var :)

Provred en till häst som skulle vara såå snäll i skogen, jag är där 2 gånger och provar och ägaren skickar mig på en speciell slinga på några kilometer bakom dom.
Gång 3 är jag ensam där och tar en annan runda, hästen darrar som ett asplöv, backar in i ett elstaket , vägrar gå framåt osv osv.. den var alltså bara trygg på sin runda.

Säger som andra: man har bara olika perspektiv på saker och ting.

Jag har en islandshäst som jag (eventuellt) håller på att sälja. Jag uppfattar honom som genomsnäll och trygg. Lugn och fin: springer när jag ber honom men aldrig svår att hejda.
Men för en obalanserad ryttare (visade det sig på provridningen) var han visserligen snäll men överdrivet alert vilket gav lite problem. Häst sprang iväg och man upplevde honom som "het" och lite okontrollerad.

Så kan det bli...
och häst är fortfarande lugn och fin med mig på ryggen, reagerar inte på något han inte "ska".
 
Jag antar att jag är en sån där förljugen hästägare...

Hade ute en tjej som ville bli medryttare, min pålla är världens snällaste, har på sin höjd bockat med mig några enstaka gånger när hon blivit för överladdad. Hon är dock pigg och energisk och det har jag också varit totalt ärlig med - jag vill ju ha en medryttare det funkar med.

Den presumtiva medryttaren sa sig gilla snabba hästar och vara van vid det. Så dags för premiärturen i skogen (för vi sökte skogsryttare i första hand). I första galoppen tar min i vanliga fall snälla häst och busar järnet, springer om de andra hästarna, är ute i diket och far. Då tänker jag att hon brukar vara lugnast först så vi låter henne ligga där istället - då drar hästskrället iväg i värsta turbogaloppen och stannar inte förrän hon är en bra bit bort! Den eventuellt medryttare ser dock fortfarande nöjd och glad ut, jag känner mig väl lite mindre positiv. Vi skrittar en bra bit och sen i sista backen innan stallet (där jag brukar skritta just för att fröken häst INTE ska lära sig dumheter) bestämmer sig häst för att "nu sticker jag hem" och så försvann dom. Häst brukar stanna ovanför backen de gånger hon får galoppera, men så skedde inte denna gång utan dom försvann i världens fart.

Jag hade fullt sjå med att stopp på min, så jag kunde inte annat göra än att ta mig hemåt och hoppas att de hittat en stoppknapp. Det hade dom, tids nog, när ryttaren bestämt sig för att faktiskt stanna. Jag kände mig såklart jättedum, min tjej har aldrig tidigare stuckit med någon, än mindre 2 gånger på samma tur. Det blev ingen medryttare den gången.

/Lavinia, har slutat leta medryttare och rider själv istället.
 
Läst köp och sälj tråden och kom att tänka på vad människor uppenbart ljugit om när man ska provrida hästar som exempel :)

Jag skulle provrida en häst som medryttare - i annonsen står det att det finns mycket fina ridvägar i skogen, och det passar mig som vill rida ut.
Kommer dit och stallet ligger 100 meter från e4an och vältrafikerad 80 väg åt andra hållet med tågräls utan överfart åt 3e hållet och gärden och hus åt de 4e hållet.
Jag frågar vart man kan rida i skogen, ägaren svarar att det finns en runda på några km men för att komma dit ska man rida i kanten på 80 vägen en km dit och hem.
Det kallar jag inte bra ridvägar i skogen !

Provred en varmblodstravare som absolut kunde galoppera, jag provrider den 2 gånger, gång 2 tänkte jag prova galopp.
Provar gång på gång, hästen har inte en aning om vad jag gör, travar bara på och är glad och lite förvirrad.
Jag frågar ägaren om hon gör någon speciell galoppfattning , men nej.
Helt uppenbart att hästen inte hade en aning om vad galopp med ryttare var :)

Provred en till häst som skulle vara såå snäll i skogen, jag är där 2 gånger och provar och ägaren skickar mig på en speciell slinga på några kilometer bakom dom.
Gång 3 är jag ensam där och tar en annan runda, hästen darrar som ett asplöv, backar in i ett elstaket , vägrar gå framåt osv osv.. den var alltså bara trygg på sin runda.

Ja det här med sanning, lögn och något mitt emellan är svårt. Jag upptäckte det nu när vi skulle få hit en tjej som medryttare. Jag tycker att våra hästar är jättesnälla, inga problem att hantera eller rida. Men när hon började så kom jag på mig själv säga en massa saker. Den hästen är väldigt känslig och rädd om sina öron så man får ta på grimma och träns på ett speciellt sätt. Den andra försöker alltid sparka av sig benskydden på bakbenen de 3-4 första stegen den tar = håll dig undan, stå inte bakom eller vid bakbenen dessa steg. Den tredje står och smånaffsar efter en hela tiden, bits dock sällan men börja borsta vid manken och sedan framåt så går det bra, den som är ranglåg i hagen är den som går bäst i täten vid uteritt däremot väldigt spänd om man rider ut själv på den...tusen småsaker som vi inte uppfattar som problem för vi är så vana att vi inte tänker på det.
Sedan hade det ju varit ren lögn om vi sagt att unghästen inte bockar för det kan hon göra ibland.
 
Ja det här med sanning, lögn och något mitt emellan är svårt. Jag upptäckte det nu när vi skulle få hit en tjej som medryttare. Jag tycker att våra hästar är jättesnälla, inga problem att hantera eller rida. Men när hon började så kom jag på mig själv säga en massa saker. Den hästen är väldigt känslig och rädd om sina öron så man får ta på grimma och träns på ett speciellt sätt. Den andra försöker alltid sparka av sig benskydden på bakbenen de 3-4 första stegen den tar = håll dig undan, stå inte bakom eller vid bakbenen dessa steg. Den tredje står och smånaffsar efter en hela tiden, bits dock sällan men börja borsta vid manken och sedan framåt så går det bra, den som är ranglåg i hagen är den som går bäst i täten vid uteritt däremot väldigt spänd om man rider ut själv på den...tusen småsaker som vi inte uppfattar som problem för vi är så vana att vi inte tänker på det.
Sedan hade det ju varit ren lögn om vi sagt att unghästen inte bockar för det kan hon göra ibland.
är lite det också :) det som är småpotatis som man själv aldrig lägger märke till kan verka som kaos och jätte hemskt av någon annan :p.

t ex så är min häst :love: att tömköra och longera:), följer fint och arbetar på som bara den, att hon kan få för sig att flyga i luften och sparka bakut mot en då det blir jobbigt är inget jag ens tänker på, jag bara skuttar med några steg och jobbar sen vidare som om inget hänt. och efteråt så är det helt bortsuddat ur minnet då det bara är de bra sakerna som jag lägger vikt vid ^_^.

och att hon nafsar är inget heller som jag ens tänker på. jag undviker allt dåligt humör utan att lägga märke till det :). dvs till kommer någon annan som ska göra vid hästen och man då blir lite orolig och rabblar upp allt hen ska akta sig för och allt hästen kan tänka sig att göra..
 
fast ja.. medryttarhästen kunde jag varken få i form eller att fatta vettig galopp på de första 2 gångerna, nu när jag ridit in mig så startar och avslutar i passen i bra form och fattar rätt samlad galopp ur alla gångarter så fort jag tänker tanken :p. precis som ägaren beskrev henne :).

lika så nu när jag hade en bed&box gäst hemma, lugna trygga gamlingen som tolererar allt och alla var flyförbannad på nattgästen och fick byta box med den vanligtvis ranghöga surkärringen som man knappt får se snett på, för nu var hon superduper brunstig och tyckte att nattgästen var otroligt snygg. har aldrig sett ngn av mina hästar på detta sättet och hade de skickats iväg till en fodervärd t ex och betett sig så så hade jag såklart sagt det berömda orden att så här har hon aldrig varit förut. då hon aldrig varit det :/.

för mig är en km slinga i skogen en bra ridväg. jag har en 400m rak grusväg genom en skog/dunge, som man måste rida knappt en km längst med åkerkanter för att komma till..

alla har olika referenser och hästar reagerar olika med olika ryttare och i olika stall.
att en häst upplevs som trevlig på uteritt och spänd och stressad av en annan är vad man är van vid och såklart vad för signaler man ger till hästen.

En slinga på en km är väl inte bra ridvägar, rider du runt den tio varv då när hästen ska ridas ut, eller vad?

Problemet var väl att efter en km på 80-vägen, så fanns det inte mycket att rida på i skogen heller. En slinga på ett par km är ju rätt lite.
 
En slinga på en km är väl inte bra ridvägar, rider du runt den tio varv då när hästen ska ridas ut, eller vad?

Problemet var väl att efter en km på 80-vägen, så fanns det inte mycket att rida på i skogen heller. En slinga på ett par km är ju rätt lite.
jag vore glad över att bara ha en slinga i skogen. jag har 2km sprikrak platt grusväg, 1km markväg och en 500m lång skog att rida i. ska jag ha en runda så får man rida igenom skogen, ut på en smal 70 väg, rida en 700m, sen igenom en ganska högt trafikerad by, ut på ny smal 70väg 500m och sen tillbaka på min grusväg. tar 45min, nä jag rider sällan ut mer än så hemma. vill jag ha mils långa ridvägar på bra underlag utan trafik så kräver det att jag lastar och åker iväg.
 
Nä, en slinga på en kilometer kan inte kallas för bra ridväg/ridvägar. Inte ens om det är det enda man har. Inte heller kan det kallas det bara för att man har mindre än så.

En kort sträcka för oss är runt 6 km och en lång 1,5 mil eller mer. Skulle vara ett helvete att använda en slinga eller raksträcka på 1 km varje gång och varje dag. Däremot kan den vara bra när man vill köra intervaller men inte vill åka för långt till och från.

Jag tänker att man inte kan sälja en villa på 30 kvm som "stor villa" bara för att man bor i en kartong men för den som bor i kartongen är det givetvis stort.
 
jag vore glad över att bara ha en slinga i skogen. jag har 2km sprikrak platt grusväg, 1km markväg och en 500m lång skog att rida i. ska jag ha en runda så får man rida igenom skogen, ut på en smal 70 väg, rida en 700m, sen igenom en ganska högt trafikerad by, ut på ny smal 70väg 500m och sen tillbaka på min grusväg. tar 45min, nä jag rider sällan ut mer än så hemma. vill jag ha mils långa ridvägar på bra underlag utan trafik så kräver det att jag lastar och åker iväg.

Det låter ju katastrofdåligt, men att vissa stall knappt har uteridningsmöjligheter alls gör ju fortfarande inte att en slinga på en km är mycket att hänga i julgranen. Rider man ut en timme eller så avverkar man ju en mil eller mer, och att kuta runt en slinga åtta varv i en timme låter ju själsdödande, kan jag tycka.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 313
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel
Dagbok Idag kom det upp en bild på fb med min första medryttarhäst jag hade i den här trakten. Han var riktigt välutbildad och en utmaning att...
Svar
0
· Visningar
1 059
Senast: Wille
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 706
Senast: Boj
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 112
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp