Bukefalos 28 år!

De värsta lögnerna

Nja, jag skulle säga att rena lögner är om man annonserar om ett brunt SWB sto 175 cm och i hagen står en glad skimmelarab, eller en treårig fux som gått eliten och fram kikar ett russin. Alt en häst som gått 120 och är utbildad LA dressyr och vad som visas är ett tvåårigt varmblod.För att ta några extremexmpel. Alltså rent objektiva lögner.

Sedan det här med känslig, lugn, kräver rutinerad ryttare, bra terräng, ingen barnhäst osv, är mycket mer subjektivt. Vad en person uppfattar som het är för en annan en normal häst med motor, osv. Man måste acceptera att olika människor har olika uppfattningar och att ibland (ofta) menar de inte samma sak, vilket visas om och om igen i olika trådar här på Buke.
 
Jag skulle köpa häst. Sto, liten gärna max 155 cm hög och oskadad, det var de enda kraven. Ringde runt till flera tränare på Täby och fick komma och titta på ett helt gäng samtidigt. En av tränarna hade en 170 cm hög krubbitande valack att sälja, inget annat, en annan där i alla fall storlek och kön stämde så stod den med ena frambenet klotrunt där benet ska vara platt.
 
Läst köp och sälj tråden och kom att tänka på vad människor uppenbart ljugit om när man ska provrida hästar som exempel :)

Jag skulle provrida en häst som medryttare - i annonsen står det att det finns mycket fina ridvägar i skogen, och det passar mig som vill rida ut.
Kommer dit och stallet ligger 100 meter från e4an och vältrafikerad 80 väg åt andra hållet med tågräls utan överfart åt 3e hållet och gärden och hus åt de 4e hållet.
Jag frågar vart man kan rida i skogen, ägaren svarar att det finns en runda på några km men för att komma dit ska man rida i kanten på 80 vägen en km dit och hem.
Det kallar jag inte bra ridvägar i skogen !

Provred en varmblodstravare som absolut kunde galoppera, jag provrider den 2 gånger, gång 2 tänkte jag prova galopp.
Provar gång på gång, hästen har inte en aning om vad jag gör, travar bara på och är glad och lite förvirrad.
Jag frågar ägaren om hon gör någon speciell galoppfattning , men nej.
Helt uppenbart att hästen inte hade en aning om vad galopp med ryttare var :)

Provred en till häst som skulle vara såå snäll i skogen, jag är där 2 gånger och provar och ägaren skickar mig på en speciell slinga på några kilometer bakom dom.
Gång 3 är jag ensam där och tar en annan runda, hästen darrar som ett asplöv, backar in i ett elstaket , vägrar gå framåt osv osv.. den var alltså bara trygg på sin runda.
En ny ponny skulle släppas ihop med min häst. Ägaren frågade mig hur min häst reagerar med nya hästar. Jag svarade sanningsenligt att min häst är ranglåg, går undan från konflikter och är snäll mot nya bekantskaper. Ponnyn släpptes in, varpå min häst förvandlas till ett MONSTER och ponnyn fick springa för sitt liv.

Alltså kunde ponnyägaren platsa i denna tråden :)
 
En ny ponny skulle släppas ihop med min häst. Ägaren frågade mig hur min häst reagerar med nya hästar. Jag svarade sanningsenligt att min häst är ranglåg, går undan från konflikter och är snäll mot nya bekantskaper. Ponnyn släpptes in, varpå min häst förvandlas till ett MONSTER och ponnyn fick springa för sitt liv.

Alltså kunde ponnyägaren platsa i denna tråden :)
Hahaha ja hur ofta händer inte detta? :angel:
 
Skulle provrida en häst som sades vara trygg och trafiksäker. Väl på plats förklarade ägaren att den rids ut med graman som nödstopp och med bomull i öronen om den ska gå nära vägen ...
 
jag och en fd vän skulle hämta en häst som hon skulle ha. enligt ägaren var han 160cm. skulle hämta han hos tränaren. vi kom dit och ser bara en stor svart som gick i hagen, vi tänkte att han kanske stod inne. det visade sig att det var den store svarte vi skulle hämta. tränaren vek sig nästan dubbel när vi sa att vi skulle hämta en liten kuse på 160cm. han var ca 170cm och grov modell. men han fick följa med hem ändå. snäll och välriden, så det stämde i alla fall.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 389
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel
Dagbok Idag kom det upp en bild på fb med min första medryttarhäst jag hade i den här trakten. Han var riktigt välutbildad och en utmaning att...
Svar
0
· Visningar
1 062
Senast: Wille
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 771
Senast: Boj
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 170
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Allergiutredning
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp