Bukefalos 28 år!

Debuterade idag med tömkörning. *stålt matte* *novell*

Zizzy

Trådstartare
Min lilla ponny debuterade idag med sele på kroppen och bett i munnen.
kan tyckas att allt kom på en gång, men hon är lite speciell (läs för smart) så jag gjorde allt på en gång, så hon inte skulle komma på ideér.
Och allt gick alldeles galant!!
tyvärr glömdes ju kameran inne så det blir bilder nästa gång vi är ute.

vi (jag och min körkunnige granne) hämtade henne och sin söta kompis shettisen pontus, (som redan kan dra vagn och numer inte är rädd som en mås för bilar.) borstade av och grejjade lite allmänt.
Sen kom lilla chocken för henne, jag satte på henne tränset..
Det ser lika kul ut varje gång en häst får bett i munnen.. ett evit vevande, tuggande och gnuggande på mattes lår. :D
lite raskt gick vi iväg en bit så hon fick tänka på annat, då mina tömkörningsremmar inte hade något att fästa i på ryggen, slängde vi helt sonika på shettisens sele på lilla busfröet. ETT steg framåt tog hon då vi la på selen på ryggen. blängde lite och ville busa med shettis! imponerande!

Knallar vidare med naken shettis och mini ponny i full mundering. :D
det tog ca fem mi att hon faktiskt skulle gå framför, (och inte bakom som matte har lärt henne) men sen hajjade hon galoppen. ;)
hon ville hålla rätt hög takt första biten, i lagom hög jogging takt för mig. (fick håll, kanske skulle börja ut o springa mer med hundarna:o )
sen lunkade hon så himlans fint en bra stund.
vi var ute i ca 30 min kanske, bara för att testa hur hon reagerade på selen. och över förväntan, helt klart. men av erfarenhet vet jag att hon är smart, så inköringen kommer nog få gå i rättså hög takt för att hon inte skall hinna bli uttråkad. hon lär sig lite för fort. inte ens jag hinner med i vändningarna. på hemvägen så började hon hajja det dära med att om det drar imunne på ena sidan, och man går MOT det och inte ifrån det, så går det enklare, och det slutar ta emot.(testade dock bara åt vänster då hon envisades med att gå nästan på stackars shettis.:angel: )
Min kompis som kan köra, och hennes svärfar var mycket imponerade av hennes stora insats. Gubben sa att det är ovanligt att hästar tar så hisklans lätt på att de blir "instängda" i en sele. de berättade att shettis (han har faktiskt ett namn men, men) var lite halvt galen första gångerne selen landade på ryggen. :crazy:
Och min lille pålla sa inte ett knyst, bara ville av med bettet :D

vilel bara skriva av mig lite,väääldigt osammanhängande, men jag vill SKRYYYTA!:D :bump: :o

Är så förbannat stålt över henne!
(få se om jag är det nästa gång med hehe)

Jag lovar, jag SKA ta bilder nästa gång.
(brittish spotted pony på ca 1, 10 ej mätt)
 
Sv: Debuterade idag med tömkörning. *stålt matte* *novell*

Roligt när det går så bra! Jag tycker själv att det är sällan en häst reagerar så värst våldsamt på selen, men en del kanske tycker det är otäckt! min häst sket helt i det iaf! Trots att det var en loksele som skramlade o levde!
 
Sv: Debuterade idag med tömkörning. *stålt matte* *novell*

hehe jag har ärligt talat ingen aning, första gången som jag testar helt själv. jag vet att min pålla aldrig har haft ex, täcke på sig. och just därför tycker jag det är häftigt att hon inte gjorde en min. =)
nu e hon på betäckning, så jag får fortsätta när hon kommer hem.
plus att jag måste ner till börjes och köpa en alldeles egen sele. *känns så dumt och be och få låna.. *
 
Sv: Debuterade idag med tömkörning. *stålt matte* *novell*

Jadu det där med selar är en hel vetenskap. Mitt tips är väl att du provar lite vad du själv tycker passar bäst på din ponny. En bröstsele sitter ofta väldigt bra på många ponnys men är inte så bra att dra i. Endel väljer trav selen. Vi har bara loksele då vi kör våra. Det bästa är ju om du kan ta med ponnyn och kanse prova på plats om du har en kunnig kompis med dig. Det viktigaste är ju att du har kul ihop med din ponny. Vad det står för märke på selen det spelar kvitta. Lycka till.
åke.
 
Sv: Debuterade idag med tömkörning. *stålt matte* *novell*

Vad duktiga ni ar. Hoppas att det fortsatter i samma takt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag personligen harvar oftast på i samma spår (inriktningar och tänkande/synsätt) med mina hundar och det här vill jag gärna ändra lite...
2
Svar
36
· Visningar
3 083
Senast: MiniLi
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 477
Senast: MattiZ
·
T
Fälttävlan Nu börjar jag bli nervös på Allvar! Den 15 Juli har jag anmält mig, eller snarare blivit anmäld av min tränare :cool: till en tävling...
Svar
1
· Visningar
941
Senast: lillsyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp