Bukefalos 28 år!

"Defekt" SI-led och förlossning?

athena

Trådstartare
Jag har ett sto på G med mycket spännande stam :d. Hon har dock en skada i SI-leden (som jag har förstått inte är en egentlig led?), och jag är lite tveksam pga att det kanske kan påverka vid fölning?

Enligt vet (via uppfödaren) så har ledytorna "släppt" från varandra. Det har alltså åkt isär (svårt att förklara i skrivna ord). Man kan se en liten rörelsestörning men ingen hälta eller så.

Erfarenheter?

Hästars bäcken vidgas väl inte vid förlossning så som på oss människor?
 
Sv: "Defekt" SI-led och förlossning?

Jag har haft erfarenheter av problem med SI-leden på många hästar. (Enligt mina erfarenheter har över hälften av alla hästar problem med SI-leden men det behöver vi inte disskutera här)

Nu vet jag ju inte vad det är för problem detta stoet har, det brukar förklaras på många olika sätt, men jag har själv ston som har fölat utan problem som har haft en förskjutning i SI-leden.
 
Sv: "Defekt" SI-led och förlossning?

OK. Bara för att klargöra ev missuppfattningar; Det är väl SI-leden som är den led som egentligen inte är en led...?
 
Sv: "Defekt" SI-led och förlossning?

SI-leden är där bakbenen "fäster" vid korsbenet. Det är en planled, alltså en led men inte uppbyggd på samma sätt som dom flesta andra lederna och inte heller med så mycket rörlighet.
 
Sv: "Defekt" SI-led och förlossning?

OK. Bara för att klargöra ev missuppfattningar; Det är väl SI-leden som är den led som egentligen inte är en led...?

Jo SI leden är en led eller rättare sagt två stycken en på var sida.
Det är den enda leden hästen har mellan framdel och bakdel och egentligen alldeles för klen i förhållande till vad den skall påfrestas med därav att så många hästar får problem där.

Om ledytorna har glidit isär som du säger så måste det vara en ligamentskada det handlar om, det är ligamenten (och muskulaturen) som håller ledytorna på plats. Är leden alltså ultraljudad ?

På mitt ena sto släppte en SI låsning med en smäll av en stående krystvärk, man hörde tydligt knäppen och hästen tyckte det var underbart skönt och började gäspa frenetiskt mitt i allt ihop (den jag köpte och betäckte direkt och därför inte vågade få kirobehandling på som dräktig när vi upptäckte problemet utan hade planerat in det till efter fölning, nu sparade vi de pengarna), men detta visar iofs att vist är SI leden inblandad i fölningen.
 
Sv: "Defekt" SI-led och förlossning?

Är leden alltså ultraljudad ?

Ja, det är den.

På mitt ena sto släppte en SI låsning med en smäll av en stående krystvärk, man hörde tydligt knäppen och hästen tyckte det var underbart skönt och började gäspa frenetiskt mitt i allt ihop (den jag köpte och betäckte direkt och därför inte vågade få kirobehandling på som dräktig när vi upptäckte problemet utan hade planerat in det till efter fölning, nu sparade vi de pengarna), men detta visar iofs att vist är SI leden inblandad i fölningen.

Hm, ok.
 
Sv: "Defekt" SI-led och förlossning?

Den hade varit alldeles oerhört halt efter att den gått omkull som 1,5-åring. Nu är den 2, och som du kan se ovan så har den i princip inga symptom.
 
Sv: "Defekt" SI-led och förlossning?

Ok, tack. Menade inte denna specifika häst utan i allmänhet. Hur man kan märka det.
 
Sv: "Defekt" SI-led och förlossning?

Är det bara ena leden eller är det dubbelsidigt ? Måste ju handla om någon form av övertänjning av ligamenten iom att hon blivit mkt bättre kan de ju inte vara av ? En övertänjning läker ju även om det tar väldigt lång tid ibland, dessutom borde det ju vara en bättre prognos på en ej färdigvuxen häst, logiken säger ju att det borde rätta till en del om de växer på längden, normalt tänjs ju ligamenten då ut för att bli rätt längd, men om det är så att hennes ligament har blivit för långa så borde hon logiskt växa i dem igen (om hon växer tillräckligt mkt) dock vill man ju gärna "gymnastisera" ett ligament i läkningen för att förhindra att det blir stumt och slappt.
Hade jag varit dig hade jag faktiskt ringt och pratat med Håkan Lundell (han som skrivit boken om SI leds problem) han har ju hållt på mängder med detta och borde veta direkt hur en sådan skada påverkar framtida användning.
 
Sv: "Defekt" SI-led och förlossning?

Jag har fattat som att det bara är på ena sidan. Tack för tipset (även till de som PMat tips :)).
 
Sv: "Defekt" SI-led och förlossning?

SIledsproblem är ganska vanligt! Ta ut någon som är kunnig o så undrar jag: vad sa ultraljudet? visste ej att det syntes på ultraljud.

Sacroilicaleden är väl en stramled om jag minns rätt o det innebär att det är mkt lite rörlighet här med mkt starka "ligament" o ingen direkt ledyta med ledkapsel, ledbrosk o synovia. dessa ligament vill man ej ha stretchade!!

ja Håkan verkar tycka att allt beror på SIledsproblem;)

jag skall på måndag ta ut en själv just till min häst då jag nu efter vi gick omkull ser att hon vickar o tippar korset onormalt o ser lite halt ut(lateralflekterar). Hon har behandlats förut av samma person men då stod hon hos en elitryttare så jag vet ej hur hon resonerarännu.
 
Senast ändrad:
Sv: "Defekt" SI-led och förlossning?

Jag har också erfarenheter av SI-ledsproblem från ett par olika hästar själv och även via vänner.
Ett sto jag ägde som blivit utdömt pga deformationer i SI-lederna har framgångsrikt burit fram två föl. Rör sig felfritt utan ryttare och även med stor fölmage, men får rörelsestörningar (taktfel bak typ) under ryttare i trav.
Fick aldrig ordentlig chans med kiropraktor. Diagnoserades med UL.

Min valack jag har nu fick en fläkskada med rejäla låsningar i ländryggen som resultat. Det ger väldigt olika höga höfter där SI-lederna alltså förskjuts på något sätt. Manipuleras tillbaka via ländryggen, inte direkt på SI-lederna. Skillnaden i höfternas höjder har legat runt 4 cm när det var illa. Symptomen på honom är framför allt taktfel i trav och pendlande/biljarderande bakben på den påverkade sidan. Även oerhört öm över SI-lederna.
Detta är en skada som tagit ett år att ordna bra igen, är i det närmast ok nu.

Har en kompis som tävlar dressyr på MSv nivå. Hennes häst drar till sina SI-leder väldigt lätt. Det räcker ibland med hagbus eller ett extra hårt träningspass. Manipuleras lätt tillbaka av ET och blir helt ok igen. Tyvärr verkar den hästen väldigt instabil just där eftersom det återkommer tämligen tätt (kanske i snitt 1 gng/månad).

Ska du köpa en häst med SI-ledsproblem så kanske en runda med skicklig ET eller kiropraktor kan vara värt besväret innan köp.
Det finns fler är Håkan Lundell som är kompetenta på SI-leder, men var beredd på att det kan gå många behandlingar att fixa.
Osäker på om fynden på "din" unghäst låter kroniska? Men uttöjda ledband borde gå att förbättra med rätt förutsättningar tycker jag.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 185
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp