Deklarera med inneboende

emma-vsm

Trådstartare
Jag försöker hjälpa en vän men jag fattar inte riktigt själv.

Min vän har haft inneboende under förra året och frågan är alltså om detta ska deklareras och hur i så fall. Den inneboende har hyrt ett rum (möblerat), haft tillgång till övriga ytor i lägenheten (förutom ett rum där min vän bor) och el, internet mm har ingått. Jag har förstått att det finns en schablon på 40 000 kr per år, men hyresintäkterna har överstigit den summan under 2017. Det gäller en hyreslägenhet om det spelar någon roll.

Jag har googlat och läst på Skatteverket men fattar ändå inte riktigt, jag är extra grötig i hjärnan just nu, det kanske inte är så komplicerat?

Dessutom har den inneboende nu flyttat ut och orsakat ganska omfattande skador på tapet och trägolv, samt inte flyttstädat. Detta är dokumenterat nu men tror inte skicket på rummet dokumenterades innan det hyrdes ut, så jag antar att det kan bli svårt att gå vidare med detta? De har givetvis haft ett kontrakt men jag vet inte vad som står om detta i kontraktet (om det står något).
 
https://www.skatteverket.se/privat/.../info/2199.4.19b9f599116a9e8ef3680002386.html
Har du använt hjälpblanketten? se nedersta rutan där

Jag läser det som
Inkomst-hyran minus utgifts-hyran minus 40 000.
Utgiftshyran är för den del som hyresgästen disponerar ensam, inte de gemensamma ytorna. Så hur många procent av lägenhetens yta är det rummet, antar jag man räknar då och tar den delen av hela lägenhetshyran.

Du får inte dra av utgifterna för el och internet. (Därför är det bättre att hyra ut exklusive det och debitera separat till självkostnadspris än att baka in i hyran.)
 
https://www.skatteverket.se/privat/.../info/2199.4.19b9f599116a9e8ef3680002386.html
Har du använt hjälpblanketten? se nedersta rutan där

Jag läser det som
Inkomst-hyran minus utgifts-hyran minus 40 000.
Utgiftshyran är för den del som hyresgästen disponerar ensam, inte de gemensamma ytorna. Så hur många procent av lägenhetens yta är det rummet, antar jag man räknar då och tar den delen av hela lägenhetshyran.

Du får inte dra av utgifterna för el och internet. (Därför är det bättre att hyra ut exklusive det och debitera separat till självkostnadspris än att baka in i hyran.)
Tack! Det blev lite klarare!
 
Du får inte dra av utgifterna för el och internet. (Därför är det bättre att hyra ut exklusive det och debitera separat till självkostnadspris än att baka in i hyran.)

I instruktionerna till hjälpblanketten står det:
”Svarar hyresgästen för exempelvis el, gas, telefon eller liknande, och du får ersättning för detta motsvarande den faktiska utgiften för hyresgästens egen förbrukning, ska du inte ta upp denna ersättning som hyresintäkt.”

Så om den inneboende betalat 3000 kr/månad men enbart hyran är 2100 kr (inte specificerat i kontraktet men el/internet/mm kan man ju gå tillbaka och kolla utgifter per månad om det behövs) så antar jag att det är 2100 kr vi ska räkna som hyresintäkt..?
 
I instruktionerna till hjälpblanketten står det:
”Svarar hyresgästen för exempelvis el, gas, telefon eller liknande, och du får ersättning för detta motsvarande den faktiska utgiften för hyresgästens egen förbrukning, ska du inte ta upp denna ersättning som hyresintäkt.”

Så om den inneboende betalat 3000 kr/månad men enbart hyran är 2100 kr (inte specificerat i kontraktet men el/internet/mm kan man ju gå tillbaka och kolla utgifter per månad om det behövs) så antar jag att det är 2100 kr vi ska räkna som hyresintäkt..?
Om det är avtalat om en hyra på 3000 inkl. el och internet så kan du inte det.
Om det är avtalat om en hyra på 2100 och att utöver det tillhandahålls el och internet till självkostnadspris, så är hyran som deklareras 2100. Då ska fakturan vara specificerad så också (men nu kanske det inte fakturerades om det var privat?)
Att göra om något som egentligen var hyra när det betalades till att i efterhand vara något annat är inte ok om det ska göras riktigt.
 
Om det är avtalat om en hyra på 3000 inkl. el och internet så kan du inte det.
Om det är avtalat om en hyra på 2100 och att utöver det tillhandahålls el och internet till självkostnadspris, så är hyran som deklareras 2100. Då ska fakturan vara specificerad så också (men nu kanske det inte fakturerades om det var privat?)
Att göra om något som egentligen var hyra när det betalades till att i efterhand vara något annat är inte ok om det ska göras riktigt.
Har pratat med Skattverket också nu, och jag förstår att det är som du säger. I och med att alla kostnader inte är specificerade i kontraktet (det är ingen fakturering pga privat) så är det hela beloppet som räknas. Jättedumt egentligen, men det kanske är en läxa till nästa gång min vän ska hyra ut rum. Skillnaden i detta fall blir från inget överskott (om man räknar bort el/internet/mm) till överskott som ska skattas på (om jag räknat rätt).
 

Liknande trådar

Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 421
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp