Bukefalos 28 år!

Dekorplast - trenden från helvetet!?

Bambi

Trådstartare
Det var ett tag sen jag skrev på buke. Men nu känner jag bara att jag måste höra era tankar om detta fenomen som dyker upp överallt - dekorplast!

Är det hyresvärdarnas blivande största mardröm detta decenniet? Är det motsvarigheten till 80-talets plastmarmor, 90-talets plastmattor och 70-talets smaklösa färgskalor? Eller är det den perfekta inredningsdetaljen?

Själv blir jag lätt förfärad av "inspirationsbilder" som fyller inrednings- och återbruksgrupper på facebook. Dekorplast på bord, fönsterkarmar, skåpluckor, kylar, frysar... en hade till och med dekorplastat sitt badrumsgolv!

Vad säger ni?
 
Jag har kakeldekor.
Älskar mitt rosa kök :love:
Är inte så orolig för den dagen jag måste ta bort dem.
 
Det var en jättecraze för 8-ish år sen också så det är inte precis nåt nytt. Har själv använt det på diverse ytor och det har inte lämnat minsta spår så jag förstår inte vad hyresvärdar skulle ha för problem med det?

Det kan vara snyggt eller fult (enligt min subjektiva åsikt) beroende på hur det används, som precis allting annat. :grin:
 
Det var en jättecraze för 8-ish år sen också så det är inte precis nåt nytt. Har själv använt det på diverse ytor och det har inte lämnat minsta spår så jag förstår inte vad hyresvärdar skulle ha för problem med det?

Det kan vara snyggt eller fult (enligt min subjektiva åsikt) beroende på hur det används, som precis allting annat. :grin:

Är det verkligen så att det inte lämnar spår alls? Jag läste "tips" om hårfön, rakblad mm för att få bort det... Extra plast på golv i våtrum känns ju sådär med tanke på mögel osv.

Jag har sett detaljer som jag tyckt var snygga någon gång. Men att klä in hela ytor har jag svårt för. Jag gillar genuina material...
 
Det var ett tag sen jag skrev på buke. Men nu känner jag bara att jag måste höra era tankar om detta fenomen som dyker upp överallt - dekorplast!

Är det hyresvärdarnas blivande största mardröm detta decenniet? Är det motsvarigheten till 80-talets plastmarmor, 90-talets plastmattor och 70-talets smaklösa färgskalor? Eller är det den perfekta inredningsdetaljen?

Själv blir jag lätt förfärad av "inspirationsbilder" som fyller inrednings- och återbruksgrupper på facebook. Dekorplast på bord, fönsterkarmar, skåpluckor, kylar, frysar... en hade till och med dekorplastat sitt badrumsgolv!

Vad säger ni?


Jag hatar dekorplast!
Senaste: vän köper lägenhet. Vi upptäcker att man dekorplastat alla fönsterbrädor (som är i sten) med Marmorimitation. Så även alla kökskakel. Och badrumsgolv.

Enda fördelen är att det går att ta bort med hjälp av tålamod och hårtork...
 
Är det verkligen så att det inte lämnar spår alls? Jag läste "tips" om hårfön, rakblad mm för att få bort det... Extra plast på golv i våtrum känns ju sådär med tanke på mögel osv.

Jag har sett detaljer som jag tyckt var snygga någon gång. Men att klä in hela ytor har jag svårt för. Jag gillar genuina material...
Den varianten jag använde var verkligen bara att peta loss ett hörn och dra av, vet inte vad folk använder nu. Torkade ytorna lite med vanligt rengöringsmedel för att "kanten" syntes men sen var det som att det aldrig suttit där. Gjorde detta på målade väggar, kakel och plast. Vissa saker satt i 6-ish år (från inflytt till utflytt) och några kortare tid.
Vet inte vad jag ska tro om dekorplast på badrumsgolvet men den spontana tanken är att det lär slitas av fötter snabbare än det kan samlas mögel i det om det är satt rätt och slätt utan luftbubblor? Typ.
 
Jag hatar dekorplast!
Senaste: vän köper lägenhet. Vi upptäcker att man dekorplastat alla fönsterbrädor (som är i sten) med Marmorimitation. Så även alla kökskakel. Och badrumsgolv.

But why?!?! :arghh::banghead::nailbiting:
Dekorplast måste vara djävulens uppfinning. Känns som en del av befolkningen har tagit en inre resa tillbaka till låg- och mellanstadiet, där allt från skolbänkar till läroböcker skulle kläs in i omslagspapper. Men det är ju min högst subjektiva åsikt :devil:
 
Jag har inte dekorplast någonstans, men skulle kunna tänka mig det som tillfällig lösning. Typ kakel i köket tills man byter. Jag har underbar 70-tals brun just nu.... :yuck:
 
Jag satte kakeldekorplast på kaklet i köket på förra stället. Det var så tråkigt kakel och med dekorplasten (som fäster mha vatten bara (inget klister eller annat som gör det svårt att ta bort) blev det jättefint! Vi hade också dekorplast på fönster i nederkant för att skydda mot insyn. Jättelätt att ta bort! Sattes dit mha av en sprayflaska med vatten i.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp